Ik zoek informatie over:

    Algemeen

  • Hoe werkt de Switch Service?

    De Switch Service neemt het beheer van uw energiecontract uit handen. Jaar in, jaar uit zorgen wij voor het meest voodelige energiecontract. Wij kijken naar uw woonsituatie en uw verbruik. Op basis daarvan scannen we alle aanbiedingen in de markt en selecteren we energiecontract dat voor u het grootste financiële voordeel oplevert. 

     

    Daarnaast bewaken wij de einddatum van het energiecontract. Wij gaan ca. 6- 8 weken voor de einddatum van uw contract - opnieuw op zoek gaan naar een het goedkoopste energiecontract, zodat u niet in hogere verlengingstarieven vervalt. Doordat wij dit jaarlijks uit handen nemen bespaart u €200 tot € 400,- per jaar. U hoeft zelf niets doen, alles wordt geregeld!

     

  • Waarom is de Switch Service ontwikkeld?

    De Switch Service is ontwikkeld om maximaal gebruik te maken van de concurrentie op de energiemarkt. Energieleveranciers strijden met lage tarieven en hoge kortingen om de klant. De energiemarkt is echter complex en niet transparant.

     

    Bij veel consumenten ontbreekt het aan interesse en kennis. Ze hebben geen zin en tijd om zich bezig te houden met het scannen van de energiemarkt en het onder de loep nemen van de verschillende contracten. Daarnaast vergeten ze vaak de einddatum van hun contract, waardoor ze onnodig dure tarieven betalen.

     

    De Switch Service is ontwikkeld om alles uit handen te nemen. We maken gebruik van de concurrentie tussen energieleveranciers en we ontzorgen klanten die daar profijt van willen maken. Wij regelen alles!

  • Ik heb een brief ontvangen van mijn huidige leverancier dat mijn tarieven wijzigen, maar ik ben toch al overgestapt?

    Het kan zijn dat uw huidige energieleverancier u een mail of brieft stuurt met nieuwe energietarieven. Deze wijziging heeft geen betrekking op uw energiecontract. Wanneer wij de overstapvoor u regelen, wordt u automatisch bij uw huidige energieleverancier afgemeld. Dit gebeurt vaak nadat de bedenktermijn van 14 dagen is afgelopen. Daardoor kan het soms zo voorkomen dat geautomatiseerde e-mails elkaar kruisen. Uw oude leverancier is verplicht om u tijdig op de hoogte te brengen van een tariefswijziging en is dus op dat moment nog niet op de hoogte van uw vertrek. 

     

    Wilt u graag de zekerheid dat de overstap goed is verlopen? Neem dan even telefonisch contact met ons op: 040 - 7200 200.

  • Heeft een slimme meter invloed op het Switch Service aanbod?

    Nee, een slimme meter is niet van invloed op het aanbod van onze Switch Service.

  • Wat bedragen de kosten om via de Switch Service over te stappen?

    De Switch Service kost u € 29,50 per jaar. De korting die wij jaarlijks realiseren is gemiddeld € 200,- tot € 400,- per jaar (t.o.v. de standaardcontracten van Nuon, Essent, Eneco, energiedirect.nl, OXXIO, et cetera).

    Meld u dus vandaag nog aan!

  • Moet ik zelf contact onderhouden met de leverancier?

    Het is prima om zelf contact te onderhouden met de energieleverancier. Dat begint vaak bij het doorgeven van uw meterstanden. Dit doet u direct bij uw energieleverancier. Vaak krijgt u ook een persoonlijke pagina. Wilt u uw voorschotbedrag aanpassen of wilt u een betalingsregeling treffen dan dient u dit af te stemmen met de energieleverancier die wij voor u gekozen hebben.

  • Dienstverlening Switch Service

  • Wissel ik met de Switch Service elk jaar van energieleverancier?

    Ja, omdat energieleveranciers hun tarieven na één jaar verhogen, switchen wij u elk jaar van energieleverancier. Langer klant blijven heeft namelijk geen zin: de verlengingstarieven zijn altijd hoger dan bij een nieuw actiecontract van een andere energieleverancier. Via onze dienst houden wij in de gaten wanneer het voor u tijd is om over te stappen naar een nieuwe energieleverancier. Wij regelen de overstap, zodat u weer verzekerd bent van lage tarieven en optimaal profiteert. Hieronder ziet u een schematisch overzicht van hoe de Switch Service werkt. 

  • Krijg ik altijd vooraf een voorstel toegestuurd?

    Wij regelen elk jaar proactief uw energiecontract. Dat betekent dat wij een leverancier voor u kiezen en wij vooraf geen voorstel sturen. U krijgt bericht (e-mail) zodra wij de overstap hebben geregeld. Op ieder contract dat wij voor u afsluiten zit 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dit ziet u ook terug in de algemene voorwaarden van het contract dat u toegestuurd krijgt.

    Mocht u het niet eens zijn met het contract kan u gebruik maken van deze wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Doet u niet, dan gaat het nieuwe contract in. 

  • Het voorschotbedrag van de nieuwe leverancier wijkt af, hoe kan dat?

    U heeft zich aangemeld bij de Switch Service en wij hebben een energiecontract bij een energieleverancier voor u in orde gemaakt. U ontvangt een bevestiging van de gekozen leverancier en ziet dat het maandelijkse voorschotbedrag afwijkt van het vooraf gecommuniceerde maandelijkse bedrag. Hoe kan dat?

    Dit kan twee verschillende oorzaken hebben:

     

    1. Ander jaarlijks verbruik als uitgangspunt

    Een maandelijks voorschotbedrag wordt altijd bepaald op basis van het bij de energieleverancier bekende jaarverbruik. Het kan zijn dat uw nieuwe leverancier op basis van een ander verbruik het voorschotbedrag berekend. Vaak is dit een gemiddeld verbruik van de afgelopen vijf jaar. De Switch Service berekent het voorschotbedrag op basis van het laatst bekende jaarverbruik voor een realistischer beeld. 

     

    2. Welkomstkorting is niet verrekend in het maandelijkse voorschotbedrag

    Vaak ontvangt u een (welkomst)korting van de nieuwe leverancier die aan het einde van de contract periode wordt uitbetaald. Dit wordt door de leverancier niet meegenomen in het voorschotbedrag dat wordt gecommuniceerd. De Switch Service berekent deze korting wél mee in het gemiddelde maandelijkse termijnbedrag.

     

    Kortom: u kunt er voor kiezen om:

    • Aan het einde van het jaar deze korting te ontvangen en het 'hogere' voorschotbedrag per maand te laten staan.
    • Deze korting gedurende het jaar op te snoepen en alvast te verwerken in het maandelijks voorschotbedrag. 

     

    Betreft het een nieuwe woning en weet u uw jaarverbruik (nog) niet? Dan adviseren wij om over 3 maanden nog een keer de meterstanden door te geven, zodat we het geschatte verbruik van uw woning in ons systeem kunnen aanpassen en een realistischere berekening kunnen maken van uw voorschotbedrag. Zo komt u na 12 maanden niet voor een verrassing te staan. 

  • Moet ik zelf een energieleverancier kiezen, of doet de Switch Service dit voor mij?

    De Switch Service kiest voor u een energieleverancier. Met onze ruim 11 jaar ervaring weten we het kaf van het koren te scheiden, en melden wij u enkel aan bij betrouwbare leveranciers. Daarnaast nemen we alle contractvoorwaarden onder de loep genomen. Contracten met onredelijke voorwaarden worden uitgesloten. Zo bent u te allen tijde verzekerd van een goede leverancier met betrouwbare voorwaarden.

  • Wat moet ik doen als de Switch Service mij aanmeldt bij een leverancier waar ik geen klant van wil worden?

    In dat geval heeft u 14 dagen de tijd om in overleg met de Switch Service het energiecontract te annuleren bij de energieleverancier. Vervolgens zal de Switch Service voor u een nieuw energiecontract selecteren bij een andere energieleverancier.

  • Moet ik de kosten voor de Switch Service elk jaar betalen?

    Ja, elk jaar wanneer wij een energiecontract voor uw in orde hebben gemaakt, schrijven wij -na de overstap- de servicekosten van uw rekening. Wij zoeken handmatig voor u de beste aanbieding uit en houden daarbij rekening met uw verbruik, einddatum van uw contract en de voorwaarden.

  • Waarom vraagt de Switch Service kosten voor deze dienst?

    'Wie betaalt bepaalt'. U, als klant, betaalt ons voor de dienstverlening. Op deze manier kunnen wij volledig onafhankelijk werken en kunnen we ook daadwerkelijk jaarlijks het beste contract voor u selecteren. De Switch Service werkt niet samen met energieleveranciers en ontvangt dus ook geen vergoeding van energieleveranciers. Voor het bedrag van € 29,50 selecteren we jaarlijks het beste energiecontract, regelen we de overstap en helpen we bij vragen en of klachten. Zo hoeft u zelf niets te doen, maar bespaart u wel veel geld. 

     

  • Wat moet ik doen als ik via de Switch Service een contract heb, maar een aanbieding van een andere leverancier ontvang?

    Ga niet op deze aanbieding in! 

     

    Omdat u al gebruik maakt van een zeer voordelige actiecontract, kunt u niet besparen op uw energietarieven door over te stappen op een ander energiecontract. Daarbij komt de actiekorting van uw huidige contract te vervallen en betaalt u - in de meeste gevallen- een opzegvergoeding!

    Laat u dus niet overhalen door deur-aan-deurverkopers of telefonische verkopers. Wij weten uit ervaring dat contracten die actief worden aangeboden aan consumenten duurder zijn dan de online actiecontracten voor nieuwe klanten.

    Heeft u een aanbieding gezien, laat het ons dan weten. Wij kijken graag objectief naar de tarieven die bij de aanbieding horen om voor u een vergelijk te maken.

  • Ik heb zonnepanelen, houden jullie hier rekening mee?

    Indien u heeft aangegeven dat u beschikt over zonnepanelen dan houden wij hier rekening mee bij het selecteren van het beste energiecontract. Is het nog niet bij ons bekend, stuur ons dan een e-mail om door te geven per wanneer u zonnepanelen heeft. Het is belangrijk dat wij weten hoeveel stroom u opwekt en hoeveel u verbruikt. Dan houden wij rekening bij het selecteren van het beste aanbod. 

  • Opzeggen

  • Ik wil mij afmelden voor deze service, kan dat?

    U kunt zich te allen tijde afmelden voor de Switch Service. Let wel dat het kan zijn dat u dan nog een energiecontract heeft lopen. U kunt vanaf de einddatum van het contract weer overstappen naar een andere leverancier. Dit kunt u na de opzegging zelf regelen. 

    Vereniging de Vastelastenbond is niet verantwoordelijk voor een eventuele opzegvergoeding of het mislopen van een korting door vroegtijdige opzegging van het contract.

  • Mijn verbruik of gezinssituatie is veranderd, moet ik dat doorgeven?

    Ja, wanneer er iets is veranderd in de samenstelling van uw huishouden, veranderd ook uw energieverbruik. Geef dit aan ons door, dan houden we daar rekening mee.