Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Onderzoek Consumentenbond: Geef ons beltegoed terug!

Dinsdag 16 april 2013 12:53Margot Boesveld

 

De Consumentenbond eist van telecomproviders dat ze ongebruikte belminuten, sms'jes en data minimaal een jaar houdbaar maken. Volgens de bond vervalt maandelijks 68 miljoen euro aan beltegoed.

"Dat is een absurd bedrag, wat het gevolg is van de belachelijke regel dat je je tegoed vaak binnen een maand moet opmaken en anders ben je het kwijt. Terwijl je er gewoon voor hebt betaald! Een pot pindakaas hoef je na een maand ook niet in te leveren als hij nog niet helemaal leeg is", aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Overschot

Uit onderzoek dat de bond heeft laten doen blijkt dat ongeveer 15 procent van de belminuten, 17 procent van de sms'jes en 16 procent van de MB's aan data niet worden opgemaakt.

Vaak kiezen mensen voor een iets te ruime bundel. Als ze dan een maand toch meer gebruiken dan ze hebben ingekocht, betalen ze vaak een hoger tarief.

Prijs

In een reactie zegt Vodafone dat de prijs van een bundel onlosmakelijk verbonden is met beperkte houdbaarheid van de belminuten, sms'jes en data. Als Vodafone die houdbaarheid zou verlengen dan zou de prijs dus ook hoger worden. Daarnaast is volgens het bedrijf de netwerkbelasting beter te voorspellen bij een beperkte houdbaarheid.

Een woordvoerder van KPN heeft hetzelfde bezwaar: "Een provider reserveert ruimte op het netwerk voor het toekomstig gebruik van de klant. Hoe meer er een beroep op het netwerk wordt gedaan (en dus hoe meer belminuten, sms'jes of MB's er worden verbruikt), hoe meer een klant betaalt. Het langer vasthouden van een tegoed is kostbaar." KPN zegt daarnaast dat klanten maandelijks gratis de grootte van hun bundel kunnen aanpassen om in te spelen op veranderend gebruik.

T-Mobile wilde niet reageren.

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

H Goertz

Ik erger me al jaren aan dat gedoe van die providers. Pure diefstal.

Zaterdag 27 april 2013 11:32

P. de Smit

De heren Providers hebben mooie praatjes, dat het moeilijk zus en zo is. In de tussentijd steken ze iedere maand 68 miljoen in hun zakken! Als ze het niet technisch kunnen regelen, wat me sterk lijkt, laten ze dan wat niet gebruikt is aan de mensen terug betalen! Gewoon een maandelijkse afrekening maken, maar dan gaan ze weer zeuren over de kosten van het uitrekenen enz. Het is simpel, reeds vele jaren steken ze iedere maand weer +/- 68 miljoen euro in der zakken, hoeveel hebben je in al die jaren al van ons gestolen? We zouden collectief aangifte van diefstal moeten indienen. Wellicht kan de Consumentenbond ons daar in ondersteunen?

Donderdag 25 april 2013 17:15

Plaats een reactie

Lees meer over