PRIVACY VERKLARING VASTELASTENBOND SERVICE B.V.

In deze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel. Wij raden u aan deze verklaring zorgvuldig te lezen.

INHOUD

  1. Privacybeleid Vastelastenbond Service B.V.
  2. Wijzigingen
  3. Inleiding en reikwijdte van deze privacyverklaring
  4. Gebruik van persoonsgegevens
  5. Persoonsgegevens
  6. Automatisch verzamelde gegevens
  7. Doeleinden gegevens
  8. Google Analytics
  9. Verstrekking aan derden
  10. Profilering en cookies
  11. Beveiligen en bewaren
  12. Websites van derden
  13. Minderjarigen
  14. Technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen
  15. Inzage en wijzigen van uw gegevens
  16. Autoriteit Persoonsgegevens
  17. Inwerkingtreding

Privacybeleid Vastelastenbond Service B.V.

De Vastelastenbond, gevestigd te Eindhoven, aan de Torenallee 32-10, te Eindhoven dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door De Vastelastenbond Service B.V, hierna te noemen “De Vastelastenbond”;

De Vastelastenbond is een onafhankelijke consumentenvereniging. Via de website(s) van de Vastelastenbond bieden wij verschillende diensten en producten aan leden en niet-leden. Daarbij verwerken wij privacygevoelige informatie, ook wel persoonsgegevens genoemd. Wij werken daarbij samen met andere organisaties of bedrijven.

Als in onderstaande wordt gesproken over de Vastelastenbond dan worden daarmee ook bedoeld haar dochterondernemingen. Deze dochterondernemingen van Vastelastenbond Service B.V. zijn gevestigd in Nederland en zijn verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens indien u gebruik maakt van de diensten van betreffende onderneming.

Wijzigingen

Vastelastenbond Service B.V. behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in haar privacyverklaring, bijvoorbeeld vanwege wetswijzigingen. De meest recente versie vindt u altijd op deze pagina.

Inleiding en reikwijdte van deze privacyverklaring

De Vastelastenbond vindt het van groot belang dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Persoonsgegevens worden door ons dan ook zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Deze privacyverklaring is bedoeld om u een helder overzicht te bieden van hoe de Vastelastenbond de door u verstrekte persoonsgegevens gebruikt, uw rechten en mogelijkheden om uw persoonsgegevens te beheren en hoe de Vastelastenbond uw privacy beschermt. Daarbij houden wij ons aan de eisen en richtlijnen uit de privacywetgeving. Dat betekent bijvoorbeeld dat de Vastelastenbond:

  • Door middel van deze privacyverklaring duidelijk vermeldt voor welke doeleinden persoonsgegevens verwerkt worden;
  • het verzamelen van persoonsgegevens beperkt tot alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
  • U eerst uitdrukkelijk om toestemming vragen om uw persoonsgegevens te verwerken in gevallen waarin uw toestemming is vereist;
  • Uw gegevens niet doorgeven aan derde partijen, tenzij dat nodig is om de gevraagde dienst te kunnen leveren of wanneer wij daar wettelijk toe verplicht zijn;
  • Wanneer wij uw gegevens delen, afspraken maken met derde partijen om er o.a. voor te zorgen deze niet voor andere doeleinden worden gebruikt;
  • Passende beveiligingsmaatregelen nemen om uw persoonsgegevens te beschermen en dat ook eisen van partijen die in opdracht van ons persoonsgegevens verwerken;
  • Uw recht respecteren om uw persoonsgegevens op uw aanvraag ter inzage te bieden, te corrigeren of te verwijderen.
  • Voor alle correspondentie betreffende privacy gerelateerde aangelegenheden kunt u contact opnemen met de privacyfunctionaris via onderstaande contactgegevens.
    • Telefonisch: 040-7200200 (Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17:00 uur)
    • Post: Vereniging de Vastelastenbond, Torenallee 32-10,
      5617 BD Eindhoven t.a.v. Data Protection Officer.
    • Via het contactformulier op onze website
    • Online via 'Mijn Vastelastenbond'

Gebruik van persoonsgegevens

Bij het gebruik van onze lidmaatschappen, diensten en websites laat u bepaalde gegevens bij ons achter. Dat kunnen persoonsgegevens zijn. Wij verwerken niet altijd alle genoemde gegevens. Dat is namelijk afhankelijk van welke diensten en functionaliteiten op onze websites u wilt gebruiken. Als u zich registreert voor een Vastelastenbond lidmaatschap, wordt u verzocht om uw naam, e-mailadres, postcode, huisnummer en telefoonnummer in te vullen. Zo spelen de gegevens over uw energieverbruik pas een rol wanneer u gebruik maakt van de Switch Service of gebruik maakt van een energieaanbieding via de Vastelastenbond. En bijvoorbeeld de gegevens van uw woning (zoals bouwjaar, koop/huur) worden verwerkt wanneer u gebruik maakt van een isolatiecampagne.

Persoonsgegevens

Afhankelijk van de diensten en functionaliteiten die u op onze websites gebruikt, kunnen wij de volgende persoonsgegevens van u verwerken:

  • naam
  • bedrijfsgegevens
  • e-mailadres
  • geboortedatum
  • gebruikersnaam
  • gegevens over uw gebruik van diensten en producten die u invoert als u gebruik maakt van onze energievergelijker en/of Switch Service of overstapservices
  • gegevens over u huidige contract(en) die u invoert als u gebruik maakt van onze vergelijkers en/of Switch Service of overstapservices
  • geslacht
  • bron van aanmelding
  • IBAN
  • informatie die u zelf invult in een open veld, zoals een toelichting in het contactformulier
  • inloggegevens
  • interesses
  • leeftijd
  • lidnummer
  • naam
  • NAW-gegevens
  • gegevens over uw lidmaatschap van de Vastelastenbond, zoals inschrijfdatum
  • status lidmaatschap zoals, lid met product, prospect en nieuwsbrief lid
  • bouwjaar van uw woning, indien u gebruikt maakt van een isolerende maatregel/offerte aanvraag voor isolatie
  • gegevens over uw producten die u via de Vastelastenbond afneemt en de bijbehorende status van deze producten.
  • profielnaam
  • samenstelling huishouden
  • gegevens over uw energieverbruik (indien u gebruikmaakt van een energieaanbieding via de Vastelastenbond)
  • telefoonnummer
  • technische meetgegevens van de apparatuur zoals IP-adres, MAC-adres, identifiers in cookies.

Automatisch verzamelde gegevens

Wij verzamelen ook persoonsgegevens via het gebruik van onze website(s).

  • Websites: gegevens over uw bezoek van en surfgedrag. Bij een bezoek aan een van de Vastelastenbond websites worden gegevens van uw browser naar onze servers gestuurd. Zo verzamelen wij persoonsgegevens als:
  • uw IP-adres;
  • datum, tijdstip en duur van het bezoek;
  • de verwijzings-URL (de site waar de bezoeker vandaan kwam);
  • de op onze website bezochte pagina's; en
  • gegevens over het apparaat en de browser (zoals browsersoort en -versie, besturingssysteem etc.).
  • Cookies en vergelijkbare technieken: De Vastelastenbond en onze partners passen technieken toe om tijdens uw bezoek aan en gebruik van onze websites gegevens te verzamelen en te bewaren, zoals het versturen van één of meer cookies of andere vergelijkbare technieken naar uw apparaat. In het cookiebeleid kunt u meer informatie vinden over het gebruik van cookies en andere vergelijkbare technieken en hoe u deze kunt uitschakelen.

Doeleinden gegevens

De persoonsgegevens die wij verzamelen worden gebruikt voor identificatie en authenticatie. Wij maken een profiel voor u aan met de informatie die vereist is om aan u producten of diensten te leveren. Deze kunnen ook worden gecombineerd met persoonsgegevens die via andere in- en externe bronnen zijn verkregen. Deze persoonsgegevens kunnen worden gebruikt voor onderstaande doeleinden (afhankelijk van welke diensten of functionaliteiten u gebruik maakt):
 

  1. Verbeteren van producten en diensten: uw persoonsgegevens worden verwerkt om een profiel van u aan te maken met als doel te begrijpen hoe u onze producten en diensten gebruikt, waardoor de Vastelastenbond in staat is betere en meer relevante producten en diensten te ontwikkelen en de website(s) te verbeteren. Verwerking op deze wijze is noodzakelijk voor het rechtmatige belang van de Vastelastenbond om betere producten en diensten aan u en andere klanten aan te bieden.

  2. Uw inschrijving voor het lidmaatschap of een aanvraag of bestelling te verwerken: persoonsgegevens (naam, adres en betaalgegevens) worden gebruikt om uw product of aanvraag te verwerken, te leveren en u te informeren over de status. Uw leeftijd (geboortedatum) wordt gebruikt om te bepalen of u voldoet aan de minimumleeftijd om online aankopen te doen en ter controle of u als minderjarig wordt beschouwd op basis van de wet. Verwerking op deze wijze is noodzakelijk voor het rechtmatige belang om een contract met u te kunnen uitvoeren.

  3. Telefonisch contact: Omdat u onze klant bent en wij deze relatie graag onderhouden. Daarom nemen wij telefonisch contact met u op. Dit doen wij met enige regelmaat. Dat kan zijn om u welkom te heten als lid van de Vastelastenbond, een jaarlijks adviesgesprek, wanneer uw contract afloopt of bijvoorbeeld een nieuwe campagne. We kunnen dan eveneens een persoonlijk advies geven en u daarbij behorende aanbiedingen doen. Het rechtmatige belang van deze verwerking is om ervoor te zorgen dat we u best mogelijke dienstverlening kunnen bieden.

  4. Klantenservice verlenen: ingeval van contact met de klantenservice, worden persoonsgegevens verwerkt, bijvoorbeeld uw bestelgegevens en contacthistorie, teneinde uw vraag te kunnen verwerken en service te kunnen verlenen. De rechtmatigheid grond voor deze verwerking ligt in de noodzakelijkheid van verwerking voor het uitvoeren van een contract bij een bedrijf van de Vastelastenbond of indien we moet worden voldaan aan een juridische verplichting. Indien er geen noodzakelijkheid bestaat op basis van een van deze gronden, wordt verwerking noodzakelijk geacht voor de doeleinden van het rechtmatige belang om ervoor te zorgen dat we u best mogelijke dienstverlening kunnen bieden. Hierbij kunt u denken aan:

    1. om u te benaderen over een vraag of klacht omdat we daar nader onderzoek naar willen doen of er (geanonimiseerd) over willen publiceren;

    2. om uw gegevens te verwerken voor mogelijke deelname aan acties, zodat we u kunnen bereiken wanneer u iets gewonnen heeft en onze dienstverlening te kunnen verbeteren;

    3. Om uw vraag of klacht over een bedrijf te kunnen beantwoorden of een reactie op een klacht te kunnen geven;

    4. om uw vragen te beantwoorden of uw klachten te behandelen via social media, e-mail, per post of telefonisch;

  5. E-mails versturen: Indien u zich registreert als lid, zich inschrijft voor nieuwsbrieven en e-mailberichten of online producten of diensten aanschaft via onze website of website van partners wordt uw e-mail adres gebruikt om u per e-mail te informeren. Afhankelijk van uw ‘status’ van inschrijving ontvangt u een aantal e-mails. Zo kunt u denken aan:
    - Welkomstcampagne: max. 10 e-mails om u welkom te heten als lid;
    - Nieuwsbrieven: U ontvangt max. 2 wekelijks een nieuwsbrief met bespaartips, nieuws en onderzoeken;
    - Campagnes: Informatie over voor interessante (tijdelijke) aanbiedingen (max. 5 berichten per maand).
    - Producten en diensten; Gepersonaliseerde berichten op basis van uw interesses (max. 3 berichten per maand)
    U kunt zich te allen tijde afmelden van deze nieuwsbrieven. Dat kan direct in de e-mail zelf of via onze website.

  6. Marketing: Indien u zich registreert voor nieuwsbrieven, lid wordt, de website gebruikt, online producten of diensten aanschaft of feedback hierover verstrekt, wordt een profiel van u aangemaakt. Uw profiel wordt aangemaakt in overeenstemming met uw voorkeuren en interesses die geanalyseerd en aangevuld kunnen worden met gegevens van derden, om u een goede gepersonaliseerde ervaring te leveren, u gepersonaliseerde marketingberichten en gepersonaliseerde nieuwsbrieven te
    versturen op basis van uw interesses (zie ook het kopje profilering).
    Verwerking op deze wijze is noodzakelijk voor het rechtmatige belang van de Vastelastenbond om zorgvuldige bestanden over u te genereren. Op onze website kunnen we technieken gebruiken voor re-targeting, met als doel om bezoekers, die al geïnteresseerd waren in de producten en/of diensten, advertenties op partnerwebsites te tonen.

  7. Het uitvoeren van analyses: persoonsgegevens van u worden gebruikt om analyses en onderzoeken uit te voeren. Verwerking op deze wijze is noodzakelijk voor het rechtmatige belang om klanten beter te begrijpen en om ervoor te zorgen dat onze diensten voldoen aan de behoeften van onze klanten. Dit betreft analyses, waarbij gegevens (zoals persoonsgegevens en/of gevoelige gegevens samengevoegd en bewaard worden om:

  • meer over klanten en voorkeuren te leren;
  • patronen en trends te identificeren;
  • gegevens, inhoud en aanbiedingen te kunnen leveren die zijn afgestemd op behoeften van klanten;
  • voor algemene onderzoeks- en statistische doeleinden;
  • nieuwe producten en diensten te ontwikkelen;
  • prestaties van producten en diensten te monitoren en/of gebruikte technologie te verbeteren;
  • gepersonaliseerde marketingberichten te kunnen sturen;

Google analytics

De Vastelastenbond maakt gebruik van Google Analytics om bij te houden hoe gebruikers de websitegebruiken en hoe effectief de Adwords-advertenties van De Vastelastenbond bij Google zoekresultaatpagina’s zijn. De verkregen informatie wordt, met inbegrip van het adres van uw computer (IP-adres), overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Lees het privacybeleid van Google voor meer informatie.

Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe onze website gebruikt wordt, om rapporten over de Website aan de Vastelastenbond te kunnen verstrekken en om haar adverteerders informatie over de effectiviteit van hun campagnes te kunnen bieden. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Wij hebben hier geen invloed op en hebben Google geen toestemming gegeven om via de Vastelastenbond verkregen Analytics-informatie te gebruiken voor andere Google-diensten.


Verstrekking aan derden

Uw verstrekte gegevens worden aan derde partijen doorgegeven wanneer dat noodzakelijk is voor de levering van de door u aangevraagde diensten. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van een derde partij voor de afhandeling van betalingen voor onze dienstverlening de Switch Service en geven we uw gegevens door aan uw energieleverancier om de levering van stroom en gas te kunnen voldoen.

Wanneer de Vastelastenbond uw gegevens aan een derde verstrekt, wordt ervoor gezorgd dat o.a. (met een overeenkomst) uw gegevens niet voor andere doeleneinden worden gebruikt. Ook komen wij hierin overeen dat uw gegevens worden verwijderd zodra ze niet meer nodig zijn. Indien anders zal dit expliciet bij de dienstverlening vermeld worden.

Verder zullen wij de door u verstrekte gegevens niet aan andere partijen verstrekken, tenzij dit wettelijk verplicht of toegestaan is. In dat geval is de Vastelastenbond wettelijk verplicht uw gegevens af te geven.

Profilering en cookies

Indien uw persoonsgegevens via diverse bronnen zijn verkregen, worden deze gegevens in bepaalde gevallen samengevoegd om inzicht te verbeteren in uw wensen ten aanzien van de producten en diensten (bijvoorbeeld gegevens die u rechtstreeks heeft verstrekt, kunnen gecombineerd worden met gegevens die geautomatiseerd verzameld zijn, zoals metagegevens, IP-adressen, browse gegevens, rechtmatig van derden verkregen informatie, en dergelijke).

Wij combineren deze persoonsgegevens uit verschillende bronnen (zoals de gegevens uit uw account en uw aanvragen via de website) met elkaar, om u de beste diensten per e-mail aan te kunnen bieden. Dat betekent dat wij op basis van uw gegevens en interesses een profiel samenstellen en nieuwsbrieven of aanbiedingen te kunnen personaliseren of effectievere marketingcampagnes samen te stellen en overige communicatie daar op afstemmen zodat dit het beste aansluit bij uw wensen en persoonlijke ervaring. Bij het verzamelen en combineren van uw gegevens maken we gebruik van cookies. U kan onze cookieverklaring lezen voor meer informatie.

Beveiligen en bewaartermijnen

De Vastelastenbond neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Zo zorgen wij dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot de gegevens, dat de toegang tot de gegevens afgeschermd is en dat onze veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het protocol beveiligingsincidenten en datalekken van de Vastelastenbond. U kunt deze opvragen via de aangeboden contactmogelijkheden.

De website van de Vastelastenbond maakt gebruik van een betrouwbaar SSL Certificaat om te borgen dat uw persoonsgegevens niet in verkeerde handen vallen. Wij bewaren de gegevens niet langer dan noodzakelijk is. Dat wil zeggen dat wij de gegevens bewaren zolang dat nodig is om de door uw gevraagde dienst te leveren. Indien u verzoekt uw persoonsgegevens te verwijderen proberen wij uw persoonsgegevens binnen maximaal drie maanden na de aanvraagdatum te verwijderen.

Uitgezonderd hiervan zijn de gegevens die wij langer moeten bewaren omdat de wet ons dit verplicht.

Websites van derden

Deze verklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met onze website zijn verbonden. Wij kunnen namelijk niet garanderen dat deze websites op een betrouwbare of veilige manier met uw persoonsgegevens omgaan. De Vastelastenbond attendeert u erop dat elke website moet voldoen aan wettelijke verplichtingen met betrekking tot uw persoonsgegevens. Lees altijd voor gebruik voor meer informatie over uw gegevensgebruik van de desbetreffende website de privacyverklaring van deze website.

Minderjarigen

Wij verwerken als gegevensverantwoordelijke principieel geen persoonsgegevens van kinderen onder de 16 jaar. Indien dat onbedoeld toch gebeurt dan worden stappen ondernomen om deze gegevens zo snel als mogelijk te verwijderen, tenzij de wet vereist dat deze gegevens bewaard moeten worden.


Technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen

Wij zijn op grond van art. 28 AVG verplicht om zorg te dragen voor het implementeren van voldoende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen. Zo hanteren wij een autorisatiebeleid om te bepalen wie toegang moet hebben tot welke gegevens. Medewerkers hebben op grond van deze systematiek geen toegang tot meer data dan strikt noodzakelijk is voor hun functie. Overige maatregelen zijn:

  • We hebben een proces ingericht voor communicatie over informatiebeveiligings-incidenten (data lek procedure);
  • Er is binnen het bedrijf een Data Protection Officer (DPO) aanwezig;
  • Met medewerkers worden geheimhoudingsverklaringen overeengekomen en informatiebeveiligingsafspraken gemaakt;
  • Persoonsgegevens worden bewaard op een beveiligde locatie met bescherming tegen bedreigingen van buitenaf;
  • Er worden periodiek back-ups gemaakt ten behoeve van de continuïteit van de dienstverlening;
  • De locaties waar gegevens worden verwerkt zijn beveiligd door middel van een alarmsysteem en videobewaking;
  • Netwerk-, server- en applicatiebeveiliging waarbinnen gegevens worden verwerkt is strikt beveiligd.
  • Er wordt voor inlogprocessen gebruikgemaakt van versleutelde verbindingen. De uitwisseling van persoonsgegevens aan derden vindt versleuteld plaats;
  • De systemen worden periodiek gecontroleerd op veiligheid. Daarnaast heeft het beveiligingsbeleid processen om kwetsbaarheden te identificeren.

Wijzigingen in deze privacyverklaring

De Vastelastenbond kan deze privacyverklaring van tijd tot tijd wijzigen. Wijzigingen zullen op onze website worden gepubliceerd. Uw gegevens gebruiken wij nooit zonder toestemming voor andere doeleinden. Het is daarom aan te raden om deze privacyverklaring geregeld te raadplegen, zodat u tijdig op de hoogte bent van deze wijzigingen.

Inzage en wijzigen van uw gegevens

Wanneer u een persoonlijke account hebt kunt u daarop inloggen om uw gegevens in te zien en wijzigingen door te voeren. U kunt tevens uw persoonsgegevens laten blokkeren, wissen of volledige laten verwijderen (recht op vergetelheid). U kunt contact opnemen met de klantenservice van de Vastelastenbond via de volgende gegevens:

  • Telefonisch: 040-7200200 (Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17:00 uur)
  • Post: Vereniging de Vastelastenbond, Torenallee 32-10,
    5617 BD Eindhoven t.a.v. Data Protection Officer.
  • Via het contactformulier op onze website
  • Online via 'Mijn Vastelastenbond'

Om misbruik te voorkomen vragen wij u, bij een schriftelijk verzoek tot inzage, u adequaat te identificeren, door een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee te sturen. Vergeet niet om op de kopie uw BSN én uw pasfoto af te schermen.

Autoriteit Persoonsgegevens

Wij helpen u graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoons-gegevens. Mocht u er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heeft u het recht om op grond van de privacywetgeving een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Hiervoor kunt u contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens.

Inwerkingtreding

Deze (vernieuwde) privacyverklaring is in werking getreden op 1 mei 2018

Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies