Een nieuwe juridische strijd barst los in de energiewereld. Claimorganisatie Claimer.nl is een massaclaim begonnen tegen energiemaatschappijen die terugleverkosten in rekening brengen bij huishouden...
Lees meer
“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.
Regel het directEnergie Vanzelf Geregeld
Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!
Betaal niet langer onnodig veel aan je energieleverancier.
Bereken je voordeel en bespaar meer dan € 500 per jaar!
Administratieve chaos bij Engie door nieuw systeem
Bij energiebedrijf Engie heerst al maanden een administratieve chaos. Een nieuw administratiesysteem, dat bedoeld was om processen te verbeteren, zorgt juist voor grote problemen bij klanten. Eindafrekeningen blijven uit, bedragen worden onverwacht af- of bijgeschreven en sommige klanten hebben geen toegang meer tot hun verbruiksgegevens. Het gevolg? Financiële onzekerheid en frustratie.
Wat is er aan de hand?
De problemen zijn al sinds de zomer bekend. De oorzaak ligt bij de overgang naar een nieuw administratiesysteem, waarbij oude en nieuwe gegevens niet altijd goed zijn samengevoegd. Ondanks dat Engie extra personeel heeft ingezet om de situatie op te lossen, blijven klachten binnenstromen. Consumentenprogramma Radar meldt dat maar liefst 30% van de Engie-klanten problemen ervaart, terwijl het gemiddelde bij andere leveranciers rond de 12% ligt.
Wat zijn jouw rechten?
Volgens advocaat consumentenrecht Bart Sibrandus Bernard moet een eindafrekening binnen zes weken na afloop van het contract bij de klant zijn. Bij Engie wordt deze termijn duidelijk niet altijd gehaald. Daarnaast heb je als consument altijd recht op inzage in je verbruiksgegevens en een duidelijke specificatie van je rekening. Dit is cruciaal om te controleren of de kosten kloppen.
Bernard waarschuwt: “Word je in het ongewisse gelaten en volgt er later een naheffing, dan kan dat in een huishouden leiden tot een groot probleem in het begrotingsboekje. Stel dat je wacht op de eindafrekening en je moet plotseling duizenden euro’s bijbetalen. Op goed vertrouwen mag je ervan uitgaan dat het systeem werkt.”
Wat kun je doen als klant?
Blijf alert: Controleer regelmatig je bankafschriften en noteer afwijkingen.
Vraag om duidelijkheid: Neem contact op met Engie en vraag om een overzicht van je verbruik en betalingen.
Ken je rechten: Een eindafrekening moet binnen 6 weken komen. Blijft deze uit? Dien een klacht in.
Schakel hulp in: Kom je er niet uit? De Vastelastenbond helpt je met heldere uitleg en informatie.
Is Engie een onbetrouwbare energieleverancier?
Dat is zeker niet het geval. Al jaren wordt hun verbruiksapp bijvoorbeeld verkozen tot de beste in zijn categorie. Ook de aangeboden tarieven en de communicatie met klanten hebben altijd prima scores gehaald. De huidige administratieve problemen zijn duidelijk het gevolg van een slecht verlopen implementatie van een nieuw systeem. Alles bij elkaar een hele slechte beurt van een verder prima energieleverancier.
Heb jij problemen met je energieleverancier? Laat het ons weten! Samen zorgen we ervoor dat jouw rechten worden beschermd.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Een nieuwe juridische strijd barst los in de energiewereld. Claimorganisatie Claimer.nl is een massaclaim begonnen tegen energiemaatschappijen die terugleverkosten in rekening brengen bij huishouden...
Lees meer Het kabinet heeft een belangrijke stap gezet richting een duurzamer energiesysteem. Vanaf 1 januari 2027 wordt de bijmengverplichting voor groen gas ingevoerd. Netbeheerders reageren positief,...
Lees meerDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten en ondernemers voor misleidende telefonische verkoop van energiecontracten waarbij gebruik wordt gemaakt van volmachten. Sommige verk...
Lees meerVanaf 1 januari 2027 gaat er veel veranderen in de Nederlandse energiemarkt. Nieuwe regels en Europese maatregelen moeten helpen om de overgang naar duurzame energie te versnellen. Maar ze hebben oo...
Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie