Controleer de polisvoorwaarden en wachttijd zorgverzekering extra goed

Maandag 28 december 2020 07:31:15

Wie dezelfde zorgwensen in 2021 heeft als afgelopen jaar, doet er goed aan de nieuwe voorwaarden te controleren. Wist je dat je zorgverzekeraar elk jaar de voorwaarden mag wijzigen? Dat gebeurt vooral bij de aanvullende zorgverzekering. Verzekeraars hebben het recht om ieder jaar de voorwaarden te wijzigen. Ze laten dat echter lang niet altijd duidelijk genoeg weten aan de verzekerden. Dat kan je in 2021 duur komen te staan. Zorgverzekeraars zouden proactiever wijzigigen polisvoorwaarden moeten communiceren. Het ligt nu te veel bij de verzekerde. Twijfel je? Vraag dan bij je huidige verzekering de dekking na, of controleer nog een keer de polisvoorwaarden voor het nieuwe jaar.

We staan even stil bij

  1. Polisvoorwaarden zorgverzekering vergelijken
  2. Wachttijd zorgverzekering
  3. Acceptatie/ medische selectie zorgverzekering
     

Maak vergelijking


1. Controleer de polisvoorwaarden

Je wil graag een overzicht ontvangen van gecontracteerde zorgverleners in jouw omgeving, zowel van het huidige als aankomende verzekeringsjaar. Dan kun je in één oogopslag zien wat er gewijzigd is en bij welke ziekenhuizen en zorgverleners zij in 2021 een volledige vergoeding van de zorgkosten krijgen. Verzekerden moeten nu vaak inloggen of stapels papier doorspitten. Gelukkig wordt het al eenvoudiger. Veel zorgverzekeraars hebben op 1 A4 een vergoedingen overzicht gemaakt. Als je inlogt op je persoonlijke omgeving van je huidige zorgverzekeraar kun je een overzicht van de vergoedingen van vorig jaar zien. In onze vergelijker kun je de polisvoorwaarden per verzekeraar inzien. Leg deze even naast elkaar. Dat geeft al snel een goed overzicht. 

2. Kijk naar de wachttijd

Sommige zorgverzekeraars hanteren een wachttijd in plaats van een medische selectie. Vaak is de wachttijd alleen van toepassing op behandelingen in het aanvullende pakket, zoals kronen, bruggen en/of orthodontie. De wachttijd is meestal één jaar. dan is het dus niet verstandig om over te stappen naar een andere verzekeraar als je neet je wachttijd volgemaakt hebt. Zeker niet als je een beugel moet. Enkele tips als je te maken krijgt met een wachttijd. 

  1. Kijk kritisch naar de prijs-dekking van de aanvullende verzekering. Op die manier vind je eenvoudig de beste zorgverzekering in jouw situatie.
  2. Bij sommige verzekeringen geldt geen acceptatieprocedure en geen wachttijd. Let dan goed op welke behandelingen wel en niet worden gedekt en wat de bijbehorende vergoedingen en voorwaarden zijn.
  3. Soms is het goedkoper om zelf wat geld apart te zetten voor onverwachte zorgkosten dan een duur aanvullend pakket af te sluiten.

3. Medische selectie of acceptatie

Voor de basisverzekering moet je door alle zorgaanbieders geaccepteerd worden. Voor de aanvullende verzekering is dat anders. Een acceptatieprocedure is vooral van toepassing bij de duurdere aanvullende pakketten (en dus ruimere vergoedingen). Voor 2021 hanteren ONVZ, VvAA en PNOZorg een acceptatieprocedure. 

Daarnaast bestaat er nog medische selectie. Deze geldt vaak voor de tandartsverzekering. Als het risico van de verzekerde  en de ‘verwachte’ zorgkosten te groot zijn, kan de zorgverzekeraar  besluiten om je te weigeren voor het desbetreffende aanvullende pakket. Wil je voorkomen dat je geweigerd wordt? Sluit dan tijdig een aanvullende zorgverzekering af zonder dat er in de nabije toekomst sprake is van ‘verwachte’ zorgkosten. Dan heeft de zorgverzekeraar geen reden om je te weigeren. Bijvoorbeeld, verwacht je een beugel in de toekomst. Regel dan niet 1 jaar, maar 2 of 3 jaar vantevoren daar een aanvullende verzekering voor. 

Een andere optie is om te kiezen voor een zorgverzekeraar die geen medische acceptatie hanteert. Let er wel op dat er dan soms een wachttijd voor het aanvullende pakket van toepassing is.

Wil overstappen, maar heb je een zorgvraag? 

Nog niet overgestapt van zorgverzekering dit jaar? Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste basis zorgverzekering is 500 euro. Onze zorgexperts staan voor je klaar en beantwoorden al je vragen

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Bekijk ook
Energierekening stadsverwarming in 2021 omlaag
EIndelijk goed nieuws voor bewoners met stadsverwarming. De rekening zakt volgend jaar met 0,7 procent. Dat heeft de ACM vandaag bepaalt. Elk jaar worden de nieuwe tarieven vastgesteld en voor komend jaar gaan ze naar beneden. Dat komt omdat de kosten voor levering en meting van warmte voorgebruiker niet hoger mogen zijn dan voor de een bewoner die zijn woning met gas verwarmt. Elk jaar ste...
Lokale heffingen gemiddeld 820 euro in 2021
Als huiseigenaar betaal je in 2021 gemiddeld 820 euro aan de gemeentelijke woonlasten. Dat is 54 euro meer dan vorig jaar. Er gaat 311 euro naar de ozb, 293 euro naar de afvalstoffenheffing en 216 euro naar de rioolheffing. Het verschil per gemeente is hoog. Elke gemeente kampt met haar eigen uitdagingen en financiële begroting. Hoe dat zit lees je hier.  Onroerendezaak...
Vaste lasten in 2021 omhoog
Elk jaar is 1 januari het moment dat er financiële veranderingen plaatsvinden die van invloed zijn op je portemonnee. De Vastelastenbond brengt in kaart welke financiële wijzigingen er komend jaar voor jou belangrijk zijn. Wat betekent dit voor jouw vaste lasten in 2021? We geven alle wijzigingen weer, zodat je komend jaar weet waar je aan toe bent. Klik op één van de onderwerpen e...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam
Cookies?

Of je cookies lust?

Wij gebruiken cookies op onze website om jouw de beste ervaring op onze website te geven.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer verse cookies