Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Irritante verkopers, wapen u tegen de deurverkoper!

Vrijdag 24 april 2015 11:21Margot Boesveld

 

Deurverkoop wordt door energiebedrijven grootschalig ingezet. Op dit moment (in de periode maart t/m mei 2015) is energieleverancier Nuon zeer actief met het inzetten van deurverkopers. Ook het MKB collectief maakt veel gebruik van deurverkoop.

Ga niet direct in op de aanbieding. Vraag altijd een kopie van het aanbod en geef aan dat u er over na wilt denken. Bent u er wel op ingegaan? Controleer dan of de aanbieding daadwerkelijk een goede aanbieding is. Heeft u daar assistentie bij nodig? Neem contact op met de Vastelastenbond. Blijkt de aanbieding niet zo scherp als gedacht? Maak dan gebruik van de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. 

 

Regels van de colportagewet

Colportage: een moeilijk woord voor het van deur tot deur gaan met de bedoeling artikelen of diensten aan de bewoner(s) te verkopen. Aan welke wetten en regels moeten de verkopers zich houden? Vereniging de Vastelastenbond zet voor u de belangrijkste regels van de Colportagewet op een rij.

1. Wettelijke bedenktijd

Bij colportage is de bedenktijd per 13 juni 2014 veertien (14) dagen. U kan dan zonder reden van opgaaf o.v.v. de wettelijke bedenktijd het contract annuleren. Staat deze bedenktijd niet in het koopcontract? Dan wordt de bedenktijd verlengd met maximaal 12 maanden.

2. Correcte informatie

U dient ten alle tijden correcte informatie te krijgen. Over het product, bijvoorbeeld wat het is en hoeveel het kost. Maar ook over hoe u kunt betalen. Waar energiebedrijven nog wel eens steken laat vallen is het verstrekken van de juiste tarieven. Er wordt vaak gerekend met een voorschotbedrag. Maar dat is niet juist. De tarieven per kWh en m3 geven de waarheid aan. Deze vermenigvuldigd u met uw verbruik. Kijk ook naar de vastrechtkosten, ODE, energiebelasting en netwerkkosten. Zo krijgt u de échte jaarkosten in beeld. Waarom u niet moet rekenen met een voorschotbedrag: lees het hier.

3. Kopie van de verstrekte informatie

U moet alle informatie kunnen nalezen. Dat betekent dat de verkoper alle informatie op papier moet achter laten. Ook een kopie van de (eventueel) ondertekende overeenkomst of bevestiging. Zeker bij energiebedrijven is dit belangrijk, zodat u de tarieven per kWh en m3 en vastrecht per product nog kan nakijken. Ook hiervoor geldt dat u deze kopie of bevestiging op papier krijgt. Wil de verkoper dit op een andere manier aan u geven? Bijvoorbeeld via e-mail? Dan mag dat alleen als u hiermee instemt.

Overige regels

  • U moet weten waar u de verkoper kunt bezoeken. De verkoper moet zijn naam en bezoekadres aan u vertellen.
  • De verkoper mag u niet misleiden. Hij mag bijvoorbeeld niet doen alsof hij bij een ander bedrijf werkt.
  • De verkoper mag een product niet splitsen in meerdere koopcontracten, om zo onder de 50 euro te blijven.
  • Tekent u een koopcontract? Dan moet u daar meteen een kopie van krijgen. Een bevestiging mag ook. U moet de inhoud van het contract terug kunnen lezen. Dit is zeker bij de aanbiedingen van energiebedrijven een belangrijk punt.
  • De kopie of bevestiging moet op papier aan u worden meegegeven. Wilt u de kopie of de bevestiging per email ontvangen? Dat kan ook. Dit moet u wel tegen de verkoper zeggen.
  • In het koopcontract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen. U kunt dus binnen 14 dagen beslissen om het product toch niet te kopen. Staat deze bedenktijd niet in het koopcontract? Dan wordt de bedenktijd verlengd met maximaal 12 maanden.
  • U kunt binnen 14 dagen beslissen dat u het product toch niet wilt kopen. In het koopcontract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product toch niet wilt kopen. Er moeten een naam en een adres van het bedrijf in staan.
  • Wilt u het product toch niet kopen? U moet dit binnen 14 dagen aan de verkoper laten weten. Dan bekijkt het bedrijf of u dit op tijd hebt laten weten. Hierbij geldt de datum waarop u de brief of de briefkaart hebt verstuurd. De datum op het poststempel is het bewijs.
  • Een verkoper mag niet proberen u iets te verkopen als hij weet dat u het niet kunt betalen.

Conclusie en tips

Vaak zijn de aanbiedingen van deur aan deurverkopers niet voordeliger dan aanbiedingen die u op internet kunt vinden. Simpelweg omdat een deur aan deur verkoper meer geld kost voor de organisatie en dit links of rechtsom terugverdiend moet worden. Houdt in uw achterhoofd dat het inkomen van deurverkopers vaak afhangt van het aantal verkochte producten of in het geval van Nuon: het aantal verkochte energiecontracten. 

Wilt u niet lastig gevallen worden, dan kan u ook een sticker bij uw voordeur plakken. Deze kunt u vaak online kopen. 

  1. Vraag om het legitimatiebewijs van de verkoper.
  2. Stel vragen, zodat u later geen spijt krijgt van uw aankoop. Wees kritisch!
  3. Laat u niet overdonderden en denk rustig na over het aanbod.
  4. Zet NOOIT uw handtekening als het niet duidelijk is of wanneer u twijfelt.
  5. Niet geïnteresseerd? Zeg duidelijk NEE en wens de verkoper nog een fijne dag. 

Ontbinden van de aankoop/contract

Ingegaan op een aanbieding en spijt? Dan kan u binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen afzien van de aankoop. Is er een product geleverd dan moet u deze binnen 14 dagen terugsturen. 

Bij energiecontracten moet u contact opnemen met de energieleveracier om het contract te ontbinden. Komt u er niet uit met de energieleverancier, dan kunt u een paar dingen doen: 

1. Schakel uw rechtsbijstand in of ga naar een juridisch loket bij u in de buurt.

2. Schakel de de Geschillendcomissie in. Binnen de SGC is er een aparte gesschillencommissie voor Energie en Water: 
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
Postbus 90600
2509 LP den Haag
(070) 310 53 10
www.degeschillencommissie.nl

 

Klachten? Meld het!

Heeft u een klacht over deurverkoop? Dan kunt u terecht bij Consuwijzer. Ze hebben een Meldpunt Colportage. Het gaat hier bijvoorbeeld om verkopers die liegen, verkeerde informatie geven, informatie verzwijgen of zich agressief gedragen. 
ConsuWijzer verzamelt alle klachten over verkoop aan de deur van energiebedrijven. Energiebedrijven die zich niet houden aan de regels kunnen een boete krijgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

 

 

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over