Irritante verkopers, wapen u tegen de deurverkoper!
Vrijdag 24 april 2015 11:21:04

Deurverkoop wordt door energiebedrijven grootschalig ingezet. Op dit moment (in de periode maart t/m mei 2015) is energieleverancier Nuon zeer actief met het inzetten van deurverkopers. Ook het MKB collectief maakt veel gebruik van deurverkoop.

Ga niet direct in op de aanbieding. Vraag altijd een kopie van het aanbod en geef aan dat u er over na wilt denken. Bent u er wel op ingegaan? Controleer dan of de aanbieding daadwerkelijk een goede aanbieding is. Heeft u daar assistentie bij nodig? Neem contact op met de Vastelastenbond. Blijkt de aanbieding niet zo scherp als gedacht? Maak dan gebruik van de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. 

 

Regels van de colportagewet

Colportage: een moeilijk woord voor het van deur tot deur gaan met de bedoeling artikelen of diensten aan de bewoner(s) te verkopen. Aan welke wetten en regels moeten de verkopers zich houden? Vereniging de Vastelastenbond zet voor u de belangrijkste regels van de Colportagewet op een rij.

1. Wettelijke bedenktijd

Bij colportage is de bedenktijd per 13 juni 2014 veertien (14) dagen. U kan dan zonder reden van opgaaf o.v.v. de wettelijke bedenktijd het contract annuleren. Staat deze bedenktijd niet in het koopcontract? Dan wordt de bedenktijd verlengd met maximaal 12 maanden.

2. Correcte informatie

U dient ten alle tijden correcte informatie te krijgen. Over het product, bijvoorbeeld wat het is en hoeveel het kost. Maar ook over hoe u kunt betalen. Waar energiebedrijven nog wel eens steken laat vallen is het verstrekken van de juiste tarieven. Er wordt vaak gerekend met een voorschotbedrag. Maar dat is niet juist. De tarieven per kWh en m3 geven de waarheid aan. Deze vermenigvuldigd u met uw verbruik. Kijk ook naar de vastrechtkosten, ODE, energiebelasting en netwerkkosten. Zo krijgt u de échte jaarkosten in beeld. Waarom u niet moet rekenen met een voorschotbedrag: lees het hier.

3. Kopie van de verstrekte informatie

U moet alle informatie kunnen nalezen. Dat betekent dat de verkoper alle informatie op papier moet achter laten. Ook een kopie van de (eventueel) ondertekende overeenkomst of bevestiging. Zeker bij energiebedrijven is dit belangrijk, zodat u de tarieven per kWh en m3 en vastrecht per product nog kan nakijken. Ook hiervoor geldt dat u deze kopie of bevestiging op papier krijgt. Wil de verkoper dit op een andere manier aan u geven? Bijvoorbeeld via e-mail? Dan mag dat alleen als u hiermee instemt.

Overige regels

Conclusie en tips

Vaak zijn de aanbiedingen van deur aan deurverkopers niet voordeliger dan aanbiedingen die u op internet kunt vinden. Simpelweg omdat een deur aan deur verkoper meer geld kost voor de organisatie en dit links of rechtsom terugverdiend moet worden. Houdt in uw achterhoofd dat het inkomen van deurverkopers vaak afhangt van het aantal verkochte producten of in het geval van Nuon: het aantal verkochte energiecontracten. 

Wilt u niet lastig gevallen worden, dan kan u ook een sticker bij uw voordeur plakken. Deze kunt u vaak online kopen. 

  1. Vraag om het legitimatiebewijs van de verkoper.
  2. Stel vragen, zodat u later geen spijt krijgt van uw aankoop. Wees kritisch!
  3. Laat u niet overdonderden en denk rustig na over het aanbod.
  4. Zet NOOIT uw handtekening als het niet duidelijk is of wanneer u twijfelt.
  5. Niet geïnteresseerd? Zeg duidelijk NEE en wens de verkoper nog een fijne dag. 

Ontbinden van de aankoop/contract

Ingegaan op een aanbieding en spijt? Dan kan u binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen afzien van de aankoop. Is er een product geleverd dan moet u deze binnen 14 dagen terugsturen. 

Bij energiecontracten moet u contact opnemen met de energieleveracier om het contract te ontbinden. Komt u er niet uit met de energieleverancier, dan kunt u een paar dingen doen: 

1. Schakel uw rechtsbijstand in of ga naar een juridisch loket bij u in de buurt.

2. Schakel de de Geschillendcomissie in. Binnen de SGC is er een aparte gesschillencommissie voor Energie en Water: 
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
Postbus 90600
2509 LP den Haag
(070) 310 53 10
www.degeschillencommissie.nl

 

Klachten? Meld het!

Heeft u een klacht over deurverkoop? Dan kunt u terecht bij Consuwijzer. Ze hebben een Meldpunt Colportage. Het gaat hier bijvoorbeeld om verkopers die liegen, verkeerde informatie geven, informatie verzwijgen of zich agressief gedragen. 
ConsuWijzer verzamelt alle klachten over verkoop aan de deur van energiebedrijven. Energiebedrijven die zich niet houden aan de regels kunnen een boete krijgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

 

 

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Kassa wint hoger beroep Pretium
22 april 2015- BNN-VARA heeft in hoger beroep gewonnen van Pretium B.V. Het Amsterdamse Hof heeft Kassa op alle punten gelijk gegeven. Eerder moest Kassa een deel van de uitzending over Pretium van 10...
OXXIO energiecontract met iPhone 6+: iPhone via OXXIO actie kost bijna 1400 euro
In energieland zijn er veel acties en aanbiedingen. Vereniging de Vastelastenbond krijgt veel vragen over de actie van OXXIO. Bij  het aangaan van een energiecontract heeft de consument de keuze ...
Ziggo en UPC voegen diensten definitief samen
Ziggo begint vanaf maandag met het leveren van tv-diensten en de Horizon Mediabox die voorheen van UPC waren. Ziggo en UPC gaan vanaf maandag 13 april samen verder als één bedrijf. He...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam