Afronden beltijd levert providers 21 miljoen per maand op
Vrijdag 14 maart 2014 17:00:02

Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro te veel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten in plaats van secondes. Dat maakte de Consumentenbond vrijdag bekend op basis van een onderzoek.

'Lucratieve business'

Consumenten betalen volgens de organisatie maandelijks voor 323 miljoen minuten die ze niet gebruiken. ,,In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen'', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

De consumentenorganisatie maakte vorige maand al bekend dat het overgrote deel van de telecomproviders de beltijd blijft afronden op minuten in plaats van secondes.

Afrekenen per seconde

Sinds januari vorig jaar zijn providers verplicht minstens één abonnement aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Alleen hoeven de providers dat niet te doen voor al hun merken. Bij slechts 14 procent van de abonnementen zou worden afgerond op secondes.

Reacties providers

Vodafone, na KPN de grootste provider in Nederland, ziet de kritiek van de Consumentenbond als ,,een probleem uit het verleden.'' De helft van alle abonnementen die momenteel verkocht worden zijn abonnementen met onbeperkt bellen, aldus een woordvoerder. ,,Voor een groot deel van onze klanten gaat het dus niet meer op. En betalen per minuut is ook niet altijd duurder dan betalen per seconde. Als je veel lange gesprekken voert, kan het juist goedkoper zijn'', vertelt de zegsman.

KPN sluit zich daar bij aan. ,,Het ligt helemaal aan het belgedrag of je beter af bent met per minuut of per seconde betalen. Wij hebben een variatie aan opties, de klant heeft altijd de keuze'', aldus een woordvoerster. Ook bij KPN worden er steeds meer abonnementen met onbeperkt bellen verkocht.

ANP

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Bij derde huishoudens beheert vrouw de huishoudpot
In iets meer dan een derde van de Nederlandse huishoudens is de vrouw de baas over het huishoudgeld. In 56 procent van de gevallen wordt die pot gezamenlijk beheerd. In een op de tien huishoude...
ING wil betalingsgedrag klanten delen met bedrijven
ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank. Die bedrijven kunnen dan op hun beurt op maat gesneden advertenties aanbieden. Dat heeft Hans Hagenaars, directe...
Dieselverkoop langs grens stort in
De verkoop van diesel en lpg langs de grens is in de maand februari verder gedaald. Uit cijfers van de brancheorganisaties Bovag en NOVE blijkt dat steeds meer particulieren en transportbedrijven, ...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam