Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Afronden beltijd levert providers 21 miljoen per maand op

Vrijdag 14 maart 2014 17:00Margot Boesveld

 

Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro te veel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten in plaats van secondes. Dat maakte de Consumentenbond vrijdag bekend op basis van een onderzoek.

'Lucratieve business'

Consumenten betalen volgens de organisatie maandelijks voor 323 miljoen minuten die ze niet gebruiken. ,,In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen'', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

De consumentenorganisatie maakte vorige maand al bekend dat het overgrote deel van de telecomproviders de beltijd blijft afronden op minuten in plaats van secondes.

Afrekenen per seconde

Sinds januari vorig jaar zijn providers verplicht minstens één abonnement aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Alleen hoeven de providers dat niet te doen voor al hun merken. Bij slechts 14 procent van de abonnementen zou worden afgerond op secondes.

Reacties providers

Vodafone, na KPN de grootste provider in Nederland, ziet de kritiek van de Consumentenbond als ,,een probleem uit het verleden.'' De helft van alle abonnementen die momenteel verkocht worden zijn abonnementen met onbeperkt bellen, aldus een woordvoerder. ,,Voor een groot deel van onze klanten gaat het dus niet meer op. En betalen per minuut is ook niet altijd duurder dan betalen per seconde. Als je veel lange gesprekken voert, kan het juist goedkoper zijn'', vertelt de zegsman.

KPN sluit zich daar bij aan. ,,Het ligt helemaal aan het belgedrag of je beter af bent met per minuut of per seconde betalen. Wij hebben een variatie aan opties, de klant heeft altijd de keuze'', aldus een woordvoerster. Ook bij KPN worden er steeds meer abonnementen met onbeperkt bellen verkocht.

ANP

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Bij derde huishoudens beheert vrouw de huishoudpot

Woensdag 12 maart 2014 16:04

In iets meer dan een derde van de Nederlandse huishoudens is de vrouw de baas over het huishoudgeld. In 56 procent van de gevallen wordt die pot gezamenlijk beheerd. In een op de tien huishoude...

Lees meer

ING wil betalingsgedrag klanten delen met bedrijven

Dinsdag 11 maart 2014 11:10

ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank. Die bedrijven kunnen dan op hun beurt op maat gesneden advertenties aanbieden. Dat heeft Hans Hagenaars, directe...

Lees meer

Dieselverkoop langs grens stort in

Maandag 10 maart 2014 15:03

De verkoop van diesel en lpg langs de grens is in de maand februari verder gedaald. Uit cijfers van de brancheorganisaties Bovag en NOVE blijkt dat steeds meer particulieren en transportbedrijven, ...

Lees meer

Stijging gastarieven door conflict Oekraïne

Donderdag 06 maart 2014 15:57

Door het conflict in Oekraïne is onrust ontstaan op de inkoopmarkt voor energie. De algemene verwachting van inkopers op de groothandelsmarkt is dat de energietarieven de aankomende tijd gaan ...

Lees meer