Bellen met klantenservice vaak nog te duur
Dinsdag 24 maart 2015 16:54:30

Verschillende bedrijven hebben nog steeds een klantenservicenummer waarvoor klanten meer betalen dan wettelijk is toegestaan.
Vooral reiswebsites zouden mensen hiermee onnodig op kosten jagen. Dat concludeert de Consumentenbond in de Consumentengids van april.

Dure telefoonnummers

Nieuwe consumentenregels verbieden klantenservicenummers waarbij per minuut moet worden afgerekend. Bedrijven mogen hun klanten, naast de gewone belkosten, wel een extra bedrag per gesprek rekenen van maximaal 1 euro.

De Consumentenbond bekeek de tariefinformatie van klantenservicenummers op websites van tientallen bedrijven in verschillende branches en belde de nummers ook na. Daaruit bleek dat de meeste onderzochte bedrijven, waaronder banken, verzekeraars, energieleveranciers en telecomproviders, zich aan de nieuwe wetgeving houden. ''Zij rekenen vaak geen extra kosten voor klantcontact’’, aldus de bond.

Reiswebsites

Wel opvallend was het aantal reiswebsites dat zich niet aan de wet houdt, constateerde de belangenorganisatie. ''BudgetAir.nl, Roompot Vakanties en Vlucht24.nl melden op hun website alleen een duur 0900-nummer. Bij Vlucht24.nl betaalt de klant 80 cent per minuut met een maximum van 40 euro per gesprek." Buiten kantooruren gebruikt D-reizen een 0900-nummer voor haar klanten. ''Maar ook dat mag niet.’’ Ook webwinkels gaan zo nu en dan in de fout.

 

''Zo meldt Plasmadiscounter.nl een tarief van 80 cent per minuut en hanteert een aantal elektronicazaken naast een gratis klantenservicenummer, onterecht een duur 0900-nummer voor klanten met een technische productvraag."

 

Bron: ANP

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
ACM wil rem op commerciële ontwikkelingen netwerkbeheerders energiemarkt
ACM wil rem op commerciële activiteiten van netwerkbedrijven op de energiemarkt. De toezichthouder ziet dat netwerkbedrijven dochterondernemingen hebben opgericht die commercië...
Vergelijkingssites misleiden klanten met 'groene energie'
Online energievergelijkers zijn misleidend voor consumenten die duurzaam willen kiezen. Op geen van de vergelijkingssites kan een klant een echt groene keuze maken bij het wisselen van energieleveranc...
7 tips belastingaangifte en aftrekposten
Vóór 1 mei 2015 moet de belastingaangifte over 2014 bij de belastingdienst binnen zijn. Aftrekposten kunnen u geld opleveren, dus het loont de moeite hier goed naar te kijken. Aftrekp...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam