Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Consumenten krijgen schade stroomstoring mogelijk niet vergoed

Vrijdag 27 maart 2015 16:24Margot Boesveld

 

Consumenten hebben in principe recht op schadevergoeding als de stroom uitvalt. Maar het lijkt erop dat stroomleveranciers niet verplicht zijn een schadevergoeding te betalen voor de grote stroomstoring van vrijdag 27 maart. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De algemene compensatieregeling geldt namelijk niet als de oorzaak van de stroomstoring ligt in een deel van het elektriciteitsnet met zeer hoge spanning. Het lijkt erop dat de oorzaak van de storing van vrijdag in het 380 kV-net lag. Op dat deel is de verplichte algemene compensatieregeling niet van toepassing. De algemene compensatieregeling regelt dat de consument 35 euro krijgt bij een storing van vier tot acht uur. Als de storing langer duurt, krijgt de klant 20 euro extra voor elke aaneengesloten periode van vier uur zonder stroom.

Bedrijven

Bij grote bedrijven zoals Schiphol of staalbedrijven kan de schade veel groter zijn. Bij een aansluiting met een spanning van meer dan 35.000 volt, heeft de afnemer al na een uur recht op een vergoeding van 195 euro. Als de storing langer duurt dan acht uur, krijgt de klant 100 euro extra voor elke aaneengesloten periode van vier uur zonder strook.

Over compensatieregelingen kunnen grote klanten in hun contract met de netbeheerder specifieke afspraken maken die verdergaan dan de algemene compensatieregeling. De ACM is daar geen partij in en heeft geen zicht op wat grote bedrijven met hun netbeheerder hebben afgesproken.

Omvang

Eerder op vrijdag liet een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars weten dat de schade als gevolg van de stroomstoring onmogelijk nu al is vast te stellen. De storing trof weliswaar een groot gebied, maar duurde relatief kort, aldus de woordvoerder. ''Bedrijven zullen zeker schade hebben geleden. Maar hoe groot die schade is, zal nog moeten blijken.''

Voor particulieren is het ook nog de vraag of er schade is opgetreden. ''Was er alleen overlast of is er schade? Dat is ook nog de vraag'', stelt het verbond. De aansprakelijkheid ligt in elk geval bij de veroorzaker. Wie dat is, zal nog moeten blijken, aldus het verbond.

 

Bron: Nu.nl

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Providers moeten gegevens vernietigen

Dinsdag 24 maart 2015 17:22

Providers moeten alle gegevens die zij hebben verzameld onder de bewaarplicht, en die zij niet meer nodig hebben voor bedrijfsdoeleinden, direct vernietigen. Als de gegevens niet nodig zijn voor za...

Lees meer

Bellen met klantenservice vaak nog te duur

Dinsdag 24 maart 2015 16:54

Verschillende bedrijven hebben nog steeds een klantenservicenummer waarvoor klanten meer betalen dan wettelijk is toegestaan. Vooral reiswebsites zouden mensen hiermee onnodig op kosten jagen. Dat co...

Lees meer

ACM wil rem op commerciële ontwikkelingen netwerkbeheerders energiemarkt

Vrijdag 20 maart 2015 15:37

ACM wil rem op commerciële activiteiten van netwerkbedrijven op de energiemarkt. De toezichthouder ziet dat netwerkbedrijven dochterondernemingen hebben opgericht die commercië...

Lees meer

Vergelijkingssites misleiden klanten met 'groene energie'

Zaterdag 14 maart 2015 13:17

Online energievergelijkers zijn misleidend voor consumenten die duurzaam willen kiezen. Op geen van de vergelijkingssites kan een klant een echt groene keuze maken bij het wisselen van energieleveranc...

Lees meer