Consumenten krijgen schade stroomstoring mogelijk niet vergoed
Vrijdag 27 maart 2015 16:24:14

Consumenten hebben in principe recht op schadevergoeding als de stroom uitvalt. Maar het lijkt erop dat stroomleveranciers niet verplicht zijn een schadevergoeding te betalen voor de grote stroomstoring van vrijdag 27 maart. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De algemene compensatieregeling geldt namelijk niet als de oorzaak van de stroomstoring ligt in een deel van het elektriciteitsnet met zeer hoge spanning. Het lijkt erop dat de oorzaak van de storing van vrijdag in het 380 kV-net lag. Op dat deel is de verplichte algemene compensatieregeling niet van toepassing. De algemene compensatieregeling regelt dat de consument 35 euro krijgt bij een storing van vier tot acht uur. Als de storing langer duurt, krijgt de klant 20 euro extra voor elke aaneengesloten periode van vier uur zonder stroom.

Bedrijven

Bij grote bedrijven zoals Schiphol of staalbedrijven kan de schade veel groter zijn. Bij een aansluiting met een spanning van meer dan 35.000 volt, heeft de afnemer al na een uur recht op een vergoeding van 195 euro. Als de storing langer duurt dan acht uur, krijgt de klant 100 euro extra voor elke aaneengesloten periode van vier uur zonder strook.

Over compensatieregelingen kunnen grote klanten in hun contract met de netbeheerder specifieke afspraken maken die verdergaan dan de algemene compensatieregeling. De ACM is daar geen partij in en heeft geen zicht op wat grote bedrijven met hun netbeheerder hebben afgesproken.

Omvang

Eerder op vrijdag liet een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars weten dat de schade als gevolg van de stroomstoring onmogelijk nu al is vast te stellen. De storing trof weliswaar een groot gebied, maar duurde relatief kort, aldus de woordvoerder. ''Bedrijven zullen zeker schade hebben geleden. Maar hoe groot die schade is, zal nog moeten blijken.''

Voor particulieren is het ook nog de vraag of er schade is opgetreden. ''Was er alleen overlast of is er schade? Dat is ook nog de vraag'', stelt het verbond. De aansprakelijkheid ligt in elk geval bij de veroorzaker. Wie dat is, zal nog moeten blijken, aldus het verbond.

 

Bron: Nu.nl

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Providers moeten gegevens vernietigen
Providers moeten alle gegevens die zij hebben verzameld onder de bewaarplicht, en die zij niet meer nodig hebben voor bedrijfsdoeleinden, direct vernietigen. Als de gegevens niet nodig zijn voor za...
Bellen met klantenservice vaak nog te duur
Verschillende bedrijven hebben nog steeds een klantenservicenummer waarvoor klanten meer betalen dan wettelijk is toegestaan. Vooral reiswebsites zouden mensen hiermee onnodig op kosten jagen. Dat co...
ACM wil rem op commerciële ontwikkelingen netwerkbeheerders energiemarkt
ACM wil rem op commerciële activiteiten van netwerkbedrijven op de energiemarkt. De toezichthouder ziet dat netwerkbedrijven dochterondernemingen hebben opgericht die commercië...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam