Energierekening klopt niet? Niet betalen!
Dinsdag 21 december 2010 00:00:00

Betaal niet zo maar elke rekening die je ontvangt. Controleer deze goed en als er gegevens ontbreken of onjuist zijn, doe je er goed aan niet te betalen. Telecombedrijven, energiemaatschappijen en postbedrijven hebben met elkaar gemeen dat ze veel werknemers in dienst hebben en veel klanten hebben. Hierdoor gaat er wel eens wat fout, want het blijft mensenwerk. De klant is hier echter doorgaans de dupe van. Het is daarom van belang dat je niet klakkeloos betaalt als de rekening komt. Controleer deze goed en betaal niet als niet duidelijk uit de rekening blijkt waar het bedrag voor in rekening is gebracht.

Betaal niet klakkeloos elke rekening Het gaat hier niet om zogenaamde spookrekeningen: rekeningen die malafide bedrijven sturen zonder dat er ooit eerder contact is geweest of een product of dienst is geleverd. Dit gaat over rekeningen die gestuurd worden door bedrijven waar al een rechtsverhouding mee is. Je hebt bijvoorbeeld een contract getekend met een energiebedrijf. Vervolgens krijg je een rekening die niet klopt omdat het bedrag onjuist is of er blijkt niet uit wat precies in rekening is gebracht.

Betalen of niet? Betaal je niet dan krijg je aanmaningen en later wordt doorgaans een incassobureau ingeschakeld. In sommige gevallen krijg je uiteindelijk een dagvaarding om voor de rechter uit te leggen waarom je de rekening niet betaalt. Zo lang het om minder dan 5000 euro gaat, kun je dit zelf doen zonder advocaat. Als jouw administratie op orde is en je kunt aantonen waarom de rekening niet klopt, dan is er weinig reden om eraan te twijfelen dat je van de rechter gelijk krijgt. Zelfs als je een foutje maakt, betekent dit nog niet dat je altijd moet betalen.

Leden Vastelastenbond Leden van de Vastelastenbond nemen contact op met de ledenhulplijn 040-7200200. De ledenhulplijn zoekt uit of de rekening klopt. Klopt de rekening niet dan wordt er een correctie opgemaakt. De foutieve rekening hoeft uiteraard niet betaald te worden.

Bron: Jurofoon

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

P.van Veen reageerde op Vrijdag 13 december 1901 21:05:24

Wordt lastig om niet te betalen, het wordt toch automatisch afgeschreven??

Dirk-Jan Wolfert reageerde op Vrijdag 13 december 1901 21:05:24

Het wordt lastig om niet te betalen bij een automatische incasso. Echter u heeft altijd 54 dagen de tijd om het bedrag te storneren. En het is mogelijk de rekening te blokkeren voor afschrijvingen van de energieleverancier.

v. hagen reageerde op Vrijdag 13 december 1901 21:05:24

Je kunt de inhouding terug laten storten door de bank. Moet wel binnen 58 dagen na incassering gebeuren(storneren).
Groet
Bekijk ook
Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) blijkt duurste energieleverancier
We hebben het onderzoek van Maurice de Hond over gedaan en wat blijkt? De Nederlandse Energiemaatschappij (NL energie) is op dit moment het duurst. De resultaten zijn schokkend: http://www.vastelaste...
Verdere stijging olieprijs in verschiet
De sterk opgelopen olieprijs van de afgelopen maanden is een voorbode van structureel hogere prijzen in 2011. Afgelopen jaar kostte een vat ruwe olie gemiddeld $ 79,60. Voor 2011 verwachten analisten ...
Zoon Maurice de Hond zegt: ‘ik zeg, niet doen!’
De zoon van Maurice de Hond heeft via Twitter gereageerd op ons persbericht. Het persbericht hebben we geschreven naar aanleiding van de verrassende uitkomst van ons onderzoek; de Nederlandse Energ...