ING wil betalingsgedrag klanten delen met bedrijven
Dinsdag 11 maart 2014 11:10:13

ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank. Die bedrijven kunnen dan op hun beurt op maat gesneden advertenties aanbieden. Dat heeft Hans Hagenaars, directeur Particulieren bij ING, gezegd in een interview met Het Financieele Dagblad.

Analyse
De bank heeft volgens hem een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren. ,,ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen'', aldus Hagenaars.

Proef
ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten. Als dat succesvol blijkt kan de dienst worden uitgerold naar de 4,2 miljoen klanten van ING.

Inkomstenbron
De verkoop van de betalingsinformatie kan een lucratieve inkomstenbron voor ING worden, omdat adverteerders er voor zullen moeten gaan betalen. Maar de primaire reden van de nieuwe activiteit is volgens ING om de dienstverlening te verbeteren. ,,Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen'', aldus de ING-directeur.

Privacy

Op het gebied van privacy van klanten benadrukt ING zich aan de wet te zullen houden en dat er van te voren toestemming aan de klanten gevraagd zal worden. ,,ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan'', meldt de bank op zijn website.

Commotie
Een vergelijkbaar plan van betalingsverwerker Equens zorgde vorig jaar voor veel commotie onder consumenten. Het bedrijf besloot daarom om er van af te zien om de transactiegegevens van pinbetalingen te verkopen aan winkeliers. Equens hield wel vol dat het product ,,bedrijven op een integere manier - met respect voor de privacy van pashouders - adviseert''.

Wat denkt u?
Wat vindt u van het plan van ING? Deel uw mening met de leden van de Vastelastenbond beneden dit bericht.

Bron: kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/ing-wil-klantinformatie-leveren-aan-bedrijven/

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

bvv reageerde op Donderdag 13 maart 2014 06:44:39

Privacy lijkt vandaag de dag bijna niet meer te bestaan. Je privé-informatie staat permanent in allerlei databases, je wordt gevolgd, profielen worden aangemaakt, enzovoort. Het ergste is dat je er zelf vaak geen invloed op hebt. Daarom vind ik dit een waardeloos initiatief. Het is op vrijwillige basis, maar je begeeft je op een hellend vlak (en je moet dan maar van ze aannemen dat de informatie die ING verstrekt niet tot het individu herleidbaar is).
Bekijk ook
Dieselverkoop langs grens stort in
De verkoop van diesel en lpg langs de grens is in de maand februari verder gedaald. Uit cijfers van de brancheorganisaties Bovag en NOVE blijkt dat steeds meer particulieren en transportbedrijven, ...
Stijging gastarieven door conflict Oekraïne
Door het conflict in Oekraïne is onrust ontstaan op de inkoopmarkt voor energie. De algemene verwachting van inkopers op de groothandelsmarkt is dat de energietarieven de aankomende tijd gaan ...
Nieuw netwerk Duitsland – Nederland voor elektra transport
Stroomtransporteur TenneT werkt momenteel aan een netwerkverbinding met Duitsland dat naar verwachting eind 2016 gereed is. Hiermee kan meer goedkope elektriciteit uit Duitsland worden geïmpor...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam