Kassa wint hoger beroep Pretium
Woensdag 22 april 2015 17:21:25

22 april 2015- BNN-VARA heeft in hoger beroep gewonnen van Pretium B.V. Het Amsterdamse Hof heeft Kassa op alle punten gelijk gegeven. Eerder moest Kassa een deel van de uitzending over Pretium van 10 maart 2012 rectificeren van de Amsterdamse Rechtbank, maar dat oordeel is nu teruggedraaid. Daarnaast moet Pretium de eerder (onterecht) verbeurde dwangsom van €20.000 terugbetalen aan BNN-VARA.

Pretium kwam in opspraak vanwege haar klant-onvriendelijke manier van handelen aan de telefoon. Kassa schonk hier in haar programma aandacht aan. 

Procedure

In 2012 liet Kassa - opnieuw – zien hoe vooral ouderen zonder dat ze het weten klant zijn geworden van het telecombedrijf Pretium en dat zij het lastig vinden om van het abonnement af te komen. Die uitzending begon met een reportage over mevrouw Glas. Haar nicht vertelt dat haar oude tante aan het eind van haar leven niet meer kon bellen door een storing en dat Pretium deze storing niet heeft verholpen, ondanks herhaaldelijke verzoeken hiertoe. Kassa moest eerder dat onderdeel van de uitzending van de site halen en rectificeren. De rechtbank vond dat Kassa niet goed genoeg kon onderbouwen dat de storing die ervoor zorgde dat mevrouw Glas niet kon bellen, te wijten was aan Pretium. Het Hof oordeelt nu dat Pretium heeft nagelaten om te controleren of de aansluiting goed functioneerde ondanks herhaaldelijke storingsmeldingen van de nicht van mevrouw Glas. Daarover zegt het Hof: "In zoverre vindt de berichtgeving van Kassa over de zaak Glas voldoende steun in de feiten. Niet kan worden gezegd dat deze onrechtmatig is. Daaraan doet niet af dat het item zwaar is aangezet door de inleiding en vormgeving ervan."

Reactie Pretium

Pretium heeft steeds ontkend dat er iets mis ging in de communicatie met de familie Glas. Daarover zegt het Hof nu: "Voorts is het hof van oordeel dat, anders dan Pretium doet voorkomen, het opzeggingstraject van de aansluiting van Glas wel degelijk een weg met hindernissen is geweest." Tot slot vat het hof het oordeel nog kort en bondig samen: "De conclusie is dat de Vara niet onrechtmatig jegens Pretium heeft gehandeld."

"Compliment voor de redactie"

Marieke Rietkerk, eindredacteur van Kassa: "We zijn natuurlijk verschrikkelijk blij met deze uitspraak. Dit is niet alleen voor het team van Kassa een enorme opsteker, maar ook voor alle andere journalisten die over Pretium berichten. Het bedrijf gaat altijd onmiddellijk procederen en dan moet je stevig in je schoenen staan voor je opnieuw een verhaal maakt. Dat we nu gelijk hebben gekregen is een geweldig compliment voor de redactie." 

 

Bron: Kassa: http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/kassa-wint-hoger-beroep-tegen-pretium

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
OXXIO energiecontract met iPhone 6+: iPhone via OXXIO actie kost bijna 1400 euro
In energieland zijn er veel acties en aanbiedingen. Vereniging de Vastelastenbond krijgt veel vragen over de actie van OXXIO. Bij  het aangaan van een energiecontract heeft de consument de keuze ...
Ziggo en UPC voegen diensten definitief samen
Ziggo begint vanaf maandag met het leveren van tv-diensten en de Horizon Mediabox die voorheen van UPC waren. Ziggo en UPC gaan vanaf maandag 13 april samen verder als één bedrijf. He...
Raad van State wil voorlopig geen gaswinning in Loppersum
Bron: ANP In en rond het Groningse Loppersum mag voorlopig geen gas meer worden gewonnen. Dit heeft de Raad van State dinsdag bepaald in een voorlopige uitspraak. De gaswinning in Loppersum ...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam