Klantenbinding voorop bij energiegigant Electrabel
Maandag 29 oktober 2007 16:11:34

ALMELO - De overname van Cogas door Electrabel, net een jaar geleden, heeft nog niet geleid tot een vermindering van het aantal klachten. Uit een recent rapport van toezichthouder DTe blijkt dat die relatie met de klant slecht is.

Er bestaat grote onvrede over de wijze waarop Cogas/Electrabel reageert op klachten. Op praktisch alle onderdelen krijgt Cogas een slecht rapportcijfer. De woordvoerster van Electrabel constateert overigens dat Cogas al bij de overname behoorde tot de 'best presterende energiebedrijven van Nederland'. " Dat willen wij op zijn minst zo houden en waar mogelijk verbeteren. Een punt waar wij denken het nog beter te gaan doen is de servicegerichtheid. Daar hebben we de afgelopen tijd sterk op ingezet. Zo zijn achterstanden weggewerkt en worden vragen sneller beantwoord." De splitsing van Cogas in een netwerkdeel (Cogas) en een bedrijf dat de stroom en het gas levert (Electrabel) is voor de consument welhaast onopgemerkt gebleven. Op de rekeningen staat nog gewoon de naam van Cogas en de standen van de meters kunnen nog gewoon via de website van Cogas doorgegeven worden. Toch zou de splitsing van Cogas zou in het belang moeten zijn van de klanten, zo was vooraf het uitgangspunt van de beleidsmakers in Den Haag. Op 'termijn' zou dit kunnen leiden tot lagere tarieven, zo werd in oktober vorig jaar, toen de 'deal' werd beklonken, min of meer in het vooruitzicht gesteld. Maar de klanten moeten nog even geduld hebben, want vooralsnog is er geen zicht op lagere energielasten. Integendeel, de energieleveranciers hebben onlangs als gevolg van de stijging van de olieprijzen aangekondigd dat de gastarieven per 1 januari 2008 weer omhoog gaan. Wie denkt voor zijn energie bij een andere leverancier goedkoper uit te zijn, heeft als gevolg van de liberalisering en de daarmee gepaard gaande vrije concurrentie de vrijheid om over te stappen, mits hij geen langdurig contact heeft afgesloten. Een woordvoerster van Electrabel wijst er op dat de prijzen worden vastgesteld op basis van de ontwikkeling van kosten. De hoogte daarvan wordt grotendeels bepaald door de brandstoffen voor de centrales, maar de sterk toegenomen onderlinge concurrentie tussen energiebedrijven speelt een belangrijke rol. "En als mensen niet tevreden zijn, kunnen zij naar een ander energiebedrijf overstappen", constateert de woordvoerster. Van dit zogeheten switchen wordt, zo blijkt uit onderzoek, niet op grote schaal gebruik gemaakt. Veel klanten zien daar vanaf wegens de administratieve rompslomp en de relatief geringe winst die daarmee wordt geboekt. Electrabel/Cogas doet er alles aan om haar klanten met aantrekkelijke aanbiedingen aan zich te binden. "Dat kunnen langetermijncontracten zijn met iets lagere tarieven, maar dat hoeft natuurlijk niet. De klant maakt zelf uit wat het beste bij hem/haar past." Hoewel Electrabel een goed renderend bedrijf is dat jaarlijks miljarden euro's winst maakt, ziet het er niet naar uit dat een deel van het resultaat wordt benut om de energietarieven minder te verhogen, gelijk te houden of zelfs te verlagen. Electrabel hanteert marktconforme tarieven en heeft op grond daarvan geen plannen om het gas en de elektriciteit goedkoper te maken. Electrabel is met 4710 megawatt opgesteld productievermogen de grootste producent van elektriciteit in Nederland. Om duurzaam en vooral milieuvriendelijk te blijven produceren moet er veel geld worden geïnvesteerd in de modernisering en vergroting van de productiecapaciteit. Daar gaat het grootste deel van de winst inzitten. Zo wordt er 400 miljoen euro gestoken in de bouw van twee gasgestookte energiecentrales op de bestaande Electrabel-vestiging in Lelystad.

 
Bron: Tubantia
Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Gasunie actief in duurzame energie
groningen Gasunie bouwt haar activiteiten op het gebied van duurzame gasvoorziening uit. Het in Groningen gevestigde gasinfrastructuur- en transportbedrijf wil onder meer een actieve rol spelen bij...
Veerse woning heeft een dikke trui aan
Erik en Elies Franke hebben aan de Kaai in Veere één van de eerste passiefhuizen van Nederland gebouwd. foto Lex de Meester Als je er langs loopt, valt je ...
Nuon liegt nog steeds in brief over gasmeter en weet nog niet wat een afspraak is
Nuon stuurt nog steeds een brief aan klanten waarin het bedrijf liegt over de gevolgen van het niet laten vervangen van de gasmeter, ondanks de belofte van het bedrijf om die brief niet meer te verstu...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam