Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Kosten 0900-nummers onduidelijk

Woensdag 26 januari 2011 00:00Margot Boesveld

 

Wat zijn de daadwerkelijke kosten van 0900-nummers?

“...dit informatienummer kost 80 cent per minuut, plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon”. Wie ooit met een 0900-informatienummer heeft gebeld kent het riedeltje inmiddels uit het hoofd. Maar hoe hoog zijn die kosten voor het gebruik van de mobiele telefoon voor 0900-nummers nou eigenlijk bij de verschillende providers? Tijd voor onderzoek.

Als u dacht dat de ‘kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon’ voor 0900-nummers gelijk zijn aan de kosten van een belminuut, komt u bedrogen uit. De kosten worden, bij de door de Vastelastenbond onderzochte providers, namelijk buiten de bundel in rekening gebracht, tegen een opvallend hoog tarief en vaak vreemde voorwaarden. Dit levert onnodig hoge extra kosten op voor consumenten.

Niet € 0,10, maar € 1,30 voor 0900-nummers betalen. De pre-paid beller betaalt bij Telfort en KPN respectievelijk € 1,25 en € 1,30 per minuut voor 0900-informatienummers. Daarin zitten ook de kosten voor het 0900-nummer. Of dit nu € 0,10 per minuut is of € 0,70 per minuut maakt daarbij niet uit.

Er is een verschil in tarief tussen pre-paid en abonnementen. Bij de aanbieders van abonnementen valt op dat de kosten voor 0900-nummers vaak het dubbele van een normale belminuut kosten. Gemiddeld kost het bellen met 0900-nummers zo’n € 0,30 per minuut. Daarnaast maakt het in de meeste gevallen niet uit of u één minuut of 10 seconden belt. U rekent een volle minuut af zodra er wordt opgenomen.

  Starttarief Abonnement Starttarief Pre-paid
KPN   € 0,30   € 1,30
Telfort € 0,06 € 0,25 € 0,07 € 1,25
T-Mobile   € 0,30 € 0,07 € 0,35
Vodafone   € 0,35   € 0,35
Tabel 1. Tarieven bij de verschillende providers    
           
  Betalen per seconde  
  Betalen per minuut of per seconde met een minimum van 1 minuut
  Kosten per minuut incl. kosten voor het servicenummer  

Tot 1182% duurder dan vaste telefoonlijn Belt u met een vaste telefoonlijn dan betaalt u geen extra kosten. Belt u 5 minuten naar een 0900-nummer dat € 0,10 per minuut kost dan betaalt u € 0,55 (inclusief starttarief). Belt u met pre-paid dan kunnen de kosten oplopen tot € 6,50 maar liefst 1182% hoger dan via de vaste telefoonlijn bellen. Heeft u een telefoonabonnement voor uw mobiel dan betaalt u tussen de € 1,31 en de € 1,75.

  Abonnement Pre-paid      
KPN € 1,50 € 6,50      
Telfort € 1,31 € 6,32      
T-Mobile € 1,50 € 1,82      
Vodafone € 1,75 € 1,75      
Tabel 2. Totale kosten bij 5 minuten bellen naar een informatienummer van € 0,10 per minuut

Tips van de Vastelastenbond De Vastelastenbond raadt u het volgende aan: 1. Lees goed de algemene voorwaarden van uw provider door 2. Bel 0900-nummers vanaf een vaste telefoonlijn 3. Zoek op internet het direct nummer van het desbetreffende bedrijf. De Vastelastenbond heeft voor u een lijst beschikbaar gesteld met alternatieve informatienummers tegen lokaal tarief.

Kijk op: http://www.vastelastenbond.nl/0900-alternatieve-nummers.html

Weet u wat u voor een 0900-nummer betaald? De Vastelastenbond is nieuwsgierig naar uw reactie? Heeft u hier vragen over dan kunt u hieronder een reactie achterlaten. UPDATE 09-02-2011 Naar aanleiding van een reactie het webslog hebben we ook de kosten van 088- en 085-nummers onder de loep genomen. Hieronder de resultaten:

Abonnement: Bij KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone betaalt u bij het bellen naar 088- en 085-nummers het reguliere tarief binnen de bundel.

Pre-Paid: Bij KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone betaalt u bij het bellen naar 088- en 085-nummers het reguliere tarief. Bij alle providers is dat standaard € 0,35

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Marijn

Erg handig dit te weten. Voortaan met de vaste lijn naar 0900 nummers bellen. Bedankt voor de tip.

Vrijdag 13 december 1901 21:05

ton aalmans

Het is ronduit schandalig hoe mensen belazerd worden door de telefoon providors. Na dit onderzoek van de Vastenlastenbond is natuurlijk weer de vraag "wie gaat hier wat aan doen"

Vrijdag 13 december 1901 21:05

Erik

Prima informatie. Maar kan en wil de Vastelastenbond ook onderzoek doen naar de kosten van de tegenwoordig veel voorkomende 085- en 088-nummers?

Vrijdag 13 december 1901 21:05

Sofia

Dit is nu echt de Vastelastenbond! Alternatieven bieden voor de 'geldmaatschappij' van tegenwoordig.
Mijn dank voor de 'alternatieve' lijst.

Vrijdag 13 december 1901 21:05

lies

Hartelijk dank voor deze informatie.
Geweldig werk!

Vrijdag 13 december 1901 21:05

Edith

Hartelijk dank voor deze informatie. Nooit geweten dat je zoveel geld kwijt bent voor een telefoontje naar een 0900 nummer, en ook nooit geweten dat deze telefoontjes buiten je belbundel vallen.

Vrijdag 13 december 1901 21:05

Jansen

Ik stoor mij hier al jaren aan. Mocht het zo zijn dat je wel via je bundel belt, zou ik het nog acceptabel vinden. Inderdaad vallen 085 en 088 nummers ook buiten de bundel.

Voor prepaid is het helemaal belachelijk!

Overigens gaan steeds meer bedrijven over op 0900 nummers. Als je voor je vaste lijn een abonnement hebt met onbeperkt bellen naar vaste nummers, komt deze lijst ook van pas!

Vrijdag 13 december 1901 21:05

Dirk-Jan Wolfert

Beste heer Jansen,

Ik heb naar aanleiding van uw opmerking nagekeken bij mobiele aanbieders hoe ze met 088- en 085-nummers om gaan. Deze vallen bij alle aanbieders binnen de bundel. Zie de update onder het bericht.

Vrijdag 13 december 1901 21:05

Plaats een reactie

Lees meer over

RECLAMEMONITOR Marketingmachine NLEnergie blijft op volle toeren draaien

Vrijdag 28 januari 2011 00:00

19 januari 2011 AMSTERDAM (Energeia) - In reclameland laat de Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) het al tijden achtereen breed hangen. De Rotterdamse prijsvechter had ook in 2010 geen con...

Lees meer

Youp van ’t Hek wint Issue Award 2011

Vrijdag 28 januari 2011 00:00

De jury heeft Youp van ’t Hek en zijn strijd in het verbeteren van de klantvriendelijkheid van helpdesks gekozen als winnaar van de Issue Award 2011. De jury roemt van ’t Hek om de manier...

Lees meer

Vlaams TV programma geeft MobiStar koekje van eigen deeg

Maandag 17 januari 2011 00:00

17 januari 2011 Het humorcollectief Neveneffecten gaf in de nieuwe reeks 'Basta' mobiele operator Mobistar een koekje van eigen deeg. Bekijk het filmpje! De tweets over het nieuwe televisieprogr...

Lees meer

Consumentenbond in actie tegen hypotheekrente

Vrijdag 11 februari 2011 00:00

De Consumentenbond wil samen met consumenten een vuist maken tegen de hoge hypotheektarieven. De vereniging begint op haar website een handtekeningenactie om bij de banken en de politiek te eisen dat ...

Lees meer