Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

'Nederlandse consument schat prijs slecht in'

Maandag 09 juli 2007 14:21Margot Boesveld

 

Nederlandse consumenten kopen producten meestal niet op basis van de feitelijke prijs, maar op basis van prijsbeleving. De prijsbeleving, oftewel het geschatte prijsniveau ten opzichte van de concurrentie, wijkt echter vaak sterk af van het werkelijke prijspeil. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van OC&C Strategy Consultants onder 4500 consumenten in vijf landen.Gemiddeld wijkt de prijsbeleving van de Nederlandse consument 15 procent af van de werkelijke prijs, maar dit verschil kan, afhankelijk van de branche en de specifieke winkel, oplopen tot 30 procent. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders prijsniveaus minder goed inschatten dan Fransen, Duitsers en Britten.De Mediamarkt heeft bijvoorbeeld dankzij een succesvol en gestuurd prijsimago een 8 procent gunstiger prijsbeleving dan de realiteit, aldus het onderzoeksbureau. Concurrent BCC, die volgens het onderzoek procenten goedkoper is dan de Mediamarkt, wordt door consumenten 4 procent te duur ingeschat. Het onderzoeksbureau mat het feitelijke prijspeil aan de hand van een mandje met vergelijkbare producten.Echte grote verschillen tussen feitelijke prijs en perceptie zijn te vinden in kleding en schoeisel. Het prijsniveau van duurdere winkels als De Bijenkorf, Esprit of Manfield wordt fors onderschat, terwijl de prijzen van goedkopere winkels als C&A, H&M en Dolcis licht overschat worden. Hierbij moet wel gezegd worden dat prijsvergelijkingen in kleding en schoeisel niet één op één mogelijk zijn.Het onderzoeksbureau noemt ook doe-het-zelfketen Praxis als voorbeeld van een goedkope keten die een te duur imago heeft. Het mandje van producten was 17 procent goedkoper dan bij concurrenten Gamma en Karwei, terwijl de consumenten de verschillen op minder dan 1 procent inschatten. Door het goedkope imago niet duidelijk naar buiten te brengen, geeft Praxis volgens OC&C onnodig geld weg aan klanten.Bron: ANP

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over