“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegezegd klanten te compenseren die te weinig korting hebben ontvangen op hun energiecontract uit 2012 of 2013. Het bedrijf zal de consumenten de komende drie maanden alsnog de korting uitbetalen die zij destijds zijn misgelopen. Dit is het resultaat van onderzoek van ACM naar aanleiding van signalen van consumenten dat NLE de beloofde korting niet over het hele jaar had uitbetaald.
Het betreft bedragen tot enkele tientallen euro’s per klant. Volgens de ACM gaat het in totaal om een ''aanzienlijk bedrag'', maar precieze getallen kan de toezichthouder niet noemen. In 2012 en 2013 verkocht NLE consumenten een product met een zogeheten Vaste Klanten Korting op de energietarieven. Deze korting werd beloofd voor een volledig jaar levering, maar in de praktijk werd de korting uitgekeerd op basis van de eerste jaarnota die de consument ontving. Klanten die hun meterstanden doorgaven voordat zij een volledig jaar energie hadden afgenomen, liepen hiermee een deel van de korting mis.
De Nederlandse Energiemaatschappij heeft ACM gemeld dat de fout onbedoeld is gemaakt. Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Het is goed dat het bedrijf zijn klanten nu compenseert. Consumenten moeten erop kunnen rekenen dat een bedrijf doet wat het belooft.”
In 2012 en 2013 verkocht NLE consumenten een product met een procentuele 'vasteklantenkorting' op de energietarieven. Deze korting werd beloofd voor een volledig jaar levering. In de praktijk werd de korting uitgekeerd op basis van de eerste jaarnota die de consument ontving. Deze nota was in veel gevallen gebaseerd op meterstanden die de consument na een oproep zelf had doorgegeven. Klanten die hun meterstanden doorgaven vóórdat zij een volledig jaar energie hadden afgenomen, liepen hiermee een deel van de korting mis.
NLE heeft ACM toegezegd de klanten van wie de korting niet over het hele jaar is berekend te zullen compenseren tot de volledige 365 dagen korting. In de meeste gevallen gaat het om een korting die niet is verstrekt over een aantal dagen tot enkele weken. NLE zal de consumenten die het betreft de komende maanden het bedrag automatisch uitbetalen. ACM houdt hier toezicht op en zal de afhandeling aan de hand van meldingen bij ConsuWijzer volgen.
Bron: ACM website / publicaties
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie