Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

NMA: informatie op energiesites beter, maar maakt wel eigen vergelijkingssite

Vrijdag 07 november 2008 09:11Margot Boesveld

 

 

AMSTERDAM (Energeia) - De NMA lanceert deze zomer een eigen energie-vergelijkingssite voor consumenten. Op die site kunnen verbruikers energiebedrijven juist vergelijken op basis van de kwaliteit van dienstverlening, niet op prijs.

De aankondiging van de naderende vergelijkingssite komt op het zelfde moment dat de NMA laat weten dat energiebedrijven zelf de klant steeds beter van informatie voorzien op hun eigen site. De NMA heeft namelijk in april de 32 sites van alle leveranciers bekeken en onderzocht hoe daar gegevens op worden verstrekt op het gebied van prijzen, voorwaarden en informatie over de leverancier zelf. Tot voor kort schortte het nog aan fatsoenlijk materiaal, aldus de NMA: prijzen waren de ene keer met, de andere keer zonder belastingen vermeld, de voorwaarden ontbraken of leken abracadabra en het was niet altijd helder bij wie een klant zich moest melden als er klachten waren.

Maar op dit vlak hebben alle 32 stroom- en gasleveranciers hun site verbeterd, stelt de NMA na het recente onderzoek. Daardoor kan de verbruiker beter dan voorheen op die sites vertrouwen als hij zich wil informeren. De NMA heeft zich op de sites gericht omdat dit de bron is waar de meeste consumenten zich op blijken te storten als ze op zoek gaan naar informatie over energielevering. "We zijn er blij mee dat dat nu op orde is", aldus woordvoerder Linda Westhoff. Om, zoals gebruikelijk is bij de toezichthouder, er aan toe te voegen dat "ze natuurlijk nauwlettend blijven monitoren".

Toch vindt de NMA dat er nog winst te behalen valt als het gaat om het vergelijken van energiebedrijven. Vooral de prijsvergelijkingssites zijn te beperkt doordat ze zich enkel op het naast elkaar leggen van prijzen richten, oordeelt de toezichthouder. Daarom werkt de NMA aan een eigen vergelijkingssite, waarbij niet de prijzen naast elkaar worden gelegd maar juist andere gegevens. "Het vergelijkingsinstrument dat wij introduceren, richt zich juist op andere aspecten dan de prijs", aldus Westhoff. "Wij zullen zaken als de telefonische bereikbaarheid, de kwaliteit van de klachtenafhandeling en de tijdigheid van het versturen van rekeningen vergelijken." Westhoff kan nog niet zeggen wanneer precies deze site online is, behalve dat hij "deze zomer" af moet zijn.

De NMA blijft hameren op goede vergelijkingsinformatie omdat de dienst dat van belang acht voor een goede marktwerking. Klanten switchen makkelijk als ze over voldoende informatie kunnen beschikken, zo is de gedachte.

Bron: Energeia

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Recensie van de Energievergelijkingssite van de NMA: een hopeloos doolhof

Vrijdag 07 november 2008 10:11

  6 november 2008 DEN HAAG (Energeia) - De Energiekamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) presenteert deze donderdag een eigen vergelijkingssite waarop consumenten energielev...

Lees meer

Consumenten hebben geen inzicht in provisie tussenpersoon!

Maandag 10 november 2008 16:11

Recentelijk heeft de Vastelastenbond onderzoek gedaan naar transparantie, vertrouwen en mogelijkheden binnen de verzekeringsbranche. De uitslagen zijn schokkend.   Uit onderzoek blijkt dat de h...

Lees meer

Bel-me-niet-register in wet

Donderdag 13 november 2008 11:11

  De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met wetgeving die een officieel bel-me-niet-register regelt. Mensen die niet gediend zijn van telefonische verkooppraatjes kunnen daar een einde a...

Lees meer

Capaciteitstarief voor netbeheerderskosten elektriciteit

Zondag 16 november 2008 16:11

11/14/2008 De overheid en de energiesector hebben per 1 januari 2009 voor kleinverbruikers het capaciteitstarief voor de netbeheerderskosten ingesteld. Wat gaat er veranderen? Invoering ...

Lees meer