Nuon houdt klanten worst voor: korting 25 % is slechts 3%
Maandag 17 november 2014 18:21:17

Energieleverancier Nuon maakt volop reclame voor de actie ‘Nuon Blijven Loont’. Het lijkt of trouwe klanten een voordeel krijgen van maar liefst 25 % op hun energierekening. Natuurlijk voorziet de Vastelastenbond een addertje onder het gras bij zo’n verleidelijk aanbod. Op welk tarief is deze korting bijvoorbeeld van toepassing? En wat levert deze korting op termijn in euro’s op?

Ons voorgevoel is terecht. Als we ‘de kleine lettertjes’ bestuderen, blijkt het aanbod alleen te gelden voor stroom (of elektra). De worst die Nuon klanten voorhoudt, is veel minder sappig dan hij er op het eerste gezicht uitziet. In werkelijkheid bedraagt de aanbieding namelijk maar 3% korting.

Aanleiding onderzoek

De actie ‘Nuon Blijven Loont’ pretendeert dat u als bestaande klant een oplopende korting tot 25% ontvangt op uw energierekening, zolang u klant blijft. U krijgt deze korting op het leveringstarief van stroom per kWh. Als klant krijgt u direct 10% korting. Elk jaar komt daar 5% extra korting bij.

Tot een blijvend voordeel van 25%. RTL4 benaderde de Vastelastenbond om te onderzoeken hoe deze aanbieding in elkaar zit. Tijdens de nieuwsuitzending van 4 november kwam dit item aan bod.

Alleen korting op stroomtarief, maar wel 2 producten afnemen

De korting geldt alleen voor de tarieven voor elektra (stroom). U ontvangt de korting op stroom echter alleen als u beide producten (gas én stroom) van Nuon afneemt. U krijgt korting op het stroomtarief, maar niet op het gastarief. Nuon brengt u als klant op een dwaalspoor door de zinsnede: ‘Blijven Loont bestaat uit Blijven Loont Stroom en Blijven Loont Gas’. Dat is misleidend, want de korting op ‘Blijven Loont Gas’ bedraagt namelijk 0%.

Korting waarop? Bijbehorende tarieven bovengemiddeld

U krijgt het eerste jaar 10% korting op het leveringstarief stroom. Dat resulteert in een tarief van € 0,2187 per kWh (incl. BTW en belastingen). Dit leveringstarief ligt hoger dan het gemiddelde tarief voor stroom in Nederland: (€ 0,2103 per kWh)*. Via Vereniging de Vastelastenbond betaalt u bij Greenchoice € 0,2095 per kWh (incl. BTW en belastingen).

De bijbehorende gastarieven zijn eveneens aan de hoge kant. Het leveringstarief van Nuon dat bij deze speciale actie hoort is 0,6507 per m3. Hier is géén korting op van toepassing. Dit leveringstarief ligt hoger dan het gemiddelde gastarief* (€ 0,6230 per m3) in Nederland. Via Vereniging de Vastelastenbond betaalt u bij Greenchoice € 0,6087 per m3 (incl. BTW en belastingen).

Korting op vastrecht?

Krijgt u dan extra korting op het vastrecht? Nee, ook dat is niet het geval. Het vastrecht van dit contract is: stroom: € 3,25 per maand en gas: € 3,75 per maand.

3% korting op totale energienota

De 25% korting die Nuon voorspiegelt, betreft alleen het aandeel stroom van uw energienota. Als we de korting doorberekenen over de totale energienota blijkt de korting slechts 3 % te zijn.

Overzicht kortingen Nuon

Elke energierekening bevat 4 variabelen waar de energieleverancier invloed op heeft: leveringstarief elektra (stroom), leveringstarief gas, vastrecht elektra en vastrecht gas. Op elk van deze variabelen kunt u als consument besparen.

Verschil goedkoopste contract is € 279,31 per jaar

Vereniging de Vastelastenbond vergeleek de aanbieding van Nuon met andere aanbiedingen. Ook bij de energieleverancier zelf. Het ‘1 jaar vast contract’ bij Nuon is zelfs de eerste 2 jaar voordeliger. Een 1-jarig contract via Nuon resulteert in jaarkosten van € 1910,04. Dat is op jaarbasis € 22,- goedkoper. Wanneer de Vastelastenbond kijkt naar het goedkoopste energiecontract in het markt dan lopen de verschillen nog verder op tot maar liefst € 279,31 op jaarbasis. 

Bekijk hier de berekening.

Update januari 2015

Ook de Reclame Code Commissie heeft de reclame van Nuon voor bestaande klanten als oneerlijk bestempeld. Nuon wordt op de vingers getikt omdat ze bepaalde voorwaarden niet duidelijk naar voren brengen in de commercials. Lees verder

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

M.Hendriks reageerde op Zaterdag 29 november 2014 20:48:26

Ik had dit al door en was zelf al van plan om een en ander eens door te rekenen aangezien ik van plan ben om op 1-1-2015 over te stappen naar een andere energieleverancier.Een en ander wilde ik afhankelijk stellen van de zg. korting t.o.v. de prijs welke ik bij een andere energieleverancier betaal.Overigens,bedankt voor Uw mail.

M.Hendriks reageerde op Zaterdag 29 november 2014 20:47:49

Ik had dit al door en was zelf al van plan om een en ander eens door te rekenen aangezien ik van plan ben om op 1-1-2015 over te stappen naar een andere energieleverancier.Een en ander wilde ik afhankelijk stellen van de zg. korting t.o.v. de prijs welke ik bij een andere energieleverancier betaal.Overigens,bedankt voor Uw mail.
Bekijk ook
Trouwe klanten betalen meer dan nieuwe klanten
Trouwe klanten betalen méér dan nieuwe klanten. Notabene bij dezelfde energieleverancier.  Energieleveranciers meten met twee maten. Dat is de belangrijkste uitkomst van een onde...
Stadsverwarming is te duur
De 600.000 mensen in Nederland die zijn aangewezen op stadsverwarming, betalen daar te veel voor. Het gaat per huishouden om een bedrag van gemiddeld 300 euro per jaar. Dat schrijven de Verenig...
Vaak foutieve informatie van providers over internetsnelheid
Providers informeren consumenten nog steeds niet vooraf over de reële internetsnelheid die zij op hun huisadres kunnen verwachten, dit blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Online...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam