Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Nuon liegt over vervanging meters, bel het automatische afspraakverzet systeem!

Maandag 07 mei 2007 14:39Margot Boesveld

 

Liegen lijkt een normale zaak te zijn geworden bij de grote Nederlandse energiebedrijven. Zo liegt Nuon dat het bedrijf de schoonste energie van Nederland levert. Vorig jaar tijdens de discussie over de door de politiek gewenste opsplitsing van de bedrijven werden de meest onzinnige argumenten van stal gehaald om de splitsing van tafel te krijgen. En ook de klant wordt vaak bestookt met allerlei onzin.Zo krijgen bewoners van Amsterdam een brief van Nuon waarin de vervanging van de gasmeter wordt aangekondigd. Die meter zou te oud zijn en niet meer voldoen. Op zich klinkt dat niet onlogisch. Meters verslijten en moeten eens in de zoveel tijd vervangen worden. Maar de manier waarop Nuon de klant benadert over het onderwerp is schrikbarend.Zo is voor een afspraak per definitie de instemming van twee partijen nodig, maar Nuon denkt daar toch anders over. Het bedrijf deelt de klant simpelweg mee dat hij dan en dan, bijvoorbeeld maandag 14 mei tussen 12.00 en 14.00 uur, een afspraak heeft. De klant heeft dan zelfs al een 'afspraaknummer'. En als hij of zij niet kan moet hij een automatisch afspraak verzetsysteem bellen!Erger is nog dat Nuon liegt om de klant tot medewerking te bewegen. Zo stelt Nuon dat het bedrijf verplicht is om de levering van energie te beëindigen als het bedrijf de meter niet kan vervangen. Dit is onzin, zo bevestigt een woordvoerder van toezichthouder DTE. "Er is geen bepaling dat er afgesloten kan worden als de meter onnauwkeurig is", zo zegt een woordvoerder. Pas als aangetoond kan worden dat de meter onnauwkeurig is kan aan de klant verzocht worden om de meter te vervangen.Typisch is ook dat er nog gewoon Nuon op de brieven staat en niet Continuon. Natuurlijk, Continuon is onderdeel van Nuon, maar in andere gevallen hecht het bedrijf er heel veel waarde aan dat het onderscheid goed in acht wordt genomen.Opvallend is verder dat, hoewel het briefpapier van Nuon is, de brief geschreven lijkt te zijn door een ander bedrijf: Brinck HMT Meettechniek. Klanten die vragen hebben kunnen bellen met het callcenter van dit bedrijf of een email sturen naar pmv3@brinck.nl. Nuon besteedt diensten als het vervangen van meters en het opmeten van de meter tegenwoordig uit aan andere bedrijven, die het vaak niet zo nauw nemen met de fatsoensnormen als het gaat om klantcontacten.Copyright©, Energeia, 2007

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Waarom liegen energiebedrijven? Waarom zien ze klant als imbeciel?

Maandag 07 mei 2007 14:42

Wat beweegt energiebedrijven om te liegen? Is dat nodig om zoveel mogelijk geld te verdienen? Je zou echter zeggen dat Nederlandse energiebedrijven niet gericht zijn op het maken van zoveel mogelijk w...

Lees meer

Zorgautoriteit bekijkt bril- en lensvergoedingen

Woensdag 09 mei 2007 14:03

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat onderzoeken of zorgverzekeraars consumenten onvolledige informatie geven over bril- en contactlensvergoedingen. Dit doet de NZa naar aanleiding van vragen hi...

Lees meer

Animo voor internetbellen neemt af

Woensdag 09 mei 2007 15:08

Het animo voor internetbellen is fors afgenomen. In het eerste kwartaal meldden zich 133.000 klanten. In de laatste drie maanden van vorig jaar kozen nog 247.000 mensen het goedkopere alternatief voor...

Lees meer

Fusie Nuon en Essent loopt vertraging op

Woensdag 09 mei 2007 15:14

De fusie tussen Nuon en Essent kost meer tijd. De Nederlandse Mededingings-autoriteit heeft mogelijk nog een half jaar nodig voordat het kan zeggen of de fusie door de beugel kan.De Nederlandse Mededi...

Lees meer