Overwinning: Consument krijgt bedenktijd bij afsluiten energiecontract in winkel
Dinsdag 01 december 2015 13:07:11

Essent moet consumenten die een energiecontract afsluiten bij balies in elektronicawinkels en bouwmarkten veertien dagen bedenktijd geven. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. 

De toezichthouder beschouwt deze werkwijze als 'verkoop buiten de verkoopruimte', vergelijkbaar met verkoop op straat en aan de deur. De consument is onvoorbereid en kan in zo'n situatie te snel een keuze maken waar hij later spijt van krijgt. Om de consument te beschermen, geldt daarom een bedenktijd van twee weken. Essent verkoopt een groot deel van zijn energiecontracten in winkels van andere bedrijven. Consumenten sluiten een contracht van drie jaar en krijgen een cadeaubon van 150 euro. Maar, stelt ACM, de consument gaat niet naar deze winkels om zo'n contract af te sluiten. Daarom is ook hier sprake van verkoop buiten de deur.

Toezegging

Het energiebedrijf heeft de toezichthouder toegezegd met onmiddellijke ingang de consumenten de veertien dagen bedenktijd te geven. In die periode kunnen zij het contract opzeggen zonder opgave van redenen. Essent gaat conform de regels consumenten hierover ook direct informeren. ACM kwam in actie mede naar aanleiding van klachten van consumenten. De maatregel heeft geen terugwerkende kracht. Steeds meer bedrijven werven klanten in de winkel van een ander. Het besluit ten aanzien van Essent heeft dan ook een bredere werking, aldus de toezichthouder.

Overwinning voor consumentenrechten

Vereniging de Vastelastenbond ontving veel vragen en klachten over de mediamarkt actie van Essent afgelopen jaar. In veel gevallen kreeg men een contract met duudere tarieven, waardoor de korting uiteindelijk zelf betaald werd en na ontvangst stond er in de voorwaarden dat men 'afziet van de wettelijke bedenktijd'. Dit tot grote ergenis van de Vastelastenbond. 

Oprichter Dirk-Jan Wolfert noemt het een overwinning voor de consumentenrechten. ACM bestaat om de consument te beschermen en in dit geval werpt een dergelijke uitspraak direct zijn vruchten af. 

 

 

 

Bron: nu.nl

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Premie basiszorgverzekering stijgt naar 100 euro in 2016
Nederlanders zijn volgend jaar gemiddeld 100 euro per maand kwijt aan premie voor de basiszorgverzekering. Dat is ongeveer 3 euro meer dan in 2015, aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) v...
'Consument betaalt onzichtbare belasting aan gemeente via energie- en waterrekening'
Steeds meer gemeenten brengen aanzienlijke bedragen in rekening bij hun burgers via de nota's van energie en drinkwater. Veel gemeenten heffen al precariobelasting en steeds meer gemeenten wi...
Verhoging premies zorgpolissen 2016
Verzekeraars Menzis, CZ, OHRA, Zilveren Kruis en Delta Lloyd verhogen de premies van hun zorgverzekeringen. Ze hebben dinsdag bekendgemaakt wat klanten volgend jaar kwijt zijn voor hun dekking. D...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam