Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Overwinning: Consument krijgt bedenktijd bij afsluiten energiecontract in winkel

Dinsdag 01 december 2015 13:07Margot Boesveld

 

Essent moet consumenten die een energiecontract afsluiten bij balies in elektronicawinkels en bouwmarkten veertien dagen bedenktijd geven. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. 

De toezichthouder beschouwt deze werkwijze als 'verkoop buiten de verkoopruimte', vergelijkbaar met verkoop op straat en aan de deur. De consument is onvoorbereid en kan in zo'n situatie te snel een keuze maken waar hij later spijt van krijgt. Om de consument te beschermen, geldt daarom een bedenktijd van twee weken. Essent verkoopt een groot deel van zijn energiecontracten in winkels van andere bedrijven. Consumenten sluiten een contracht van drie jaar en krijgen een cadeaubon van 150 euro. Maar, stelt ACM, de consument gaat niet naar deze winkels om zo'n contract af te sluiten. Daarom is ook hier sprake van verkoop buiten de deur.

Toezegging

Het energiebedrijf heeft de toezichthouder toegezegd met onmiddellijke ingang de consumenten de veertien dagen bedenktijd te geven. In die periode kunnen zij het contract opzeggen zonder opgave van redenen. Essent gaat conform de regels consumenten hierover ook direct informeren. ACM kwam in actie mede naar aanleiding van klachten van consumenten. De maatregel heeft geen terugwerkende kracht. Steeds meer bedrijven werven klanten in de winkel van een ander. Het besluit ten aanzien van Essent heeft dan ook een bredere werking, aldus de toezichthouder.

Overwinning voor consumentenrechten

Vereniging de Vastelastenbond ontving veel vragen en klachten over de mediamarkt actie van Essent afgelopen jaar. In veel gevallen kreeg men een contract met duudere tarieven, waardoor de korting uiteindelijk zelf betaald werd en na ontvangst stond er in de voorwaarden dat men 'afziet van de wettelijke bedenktijd'. Dit tot grote ergenis van de Vastelastenbond. 

Oprichter Dirk-Jan Wolfert noemt het een overwinning voor de consumentenrechten. ACM bestaat om de consument te beschermen en in dit geval werpt een dergelijke uitspraak direct zijn vruchten af. 

 

 

 

Bron: nu.nl

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Premie basiszorgverzekering stijgt naar 100 euro in 2016

Maandag 23 november 2015 16:32

Nederlanders zijn volgend jaar gemiddeld 100 euro per maand kwijt aan premie voor de basiszorgverzekering. Dat is ongeveer 3 euro meer dan in 2015, aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) v...

Lees meer

'Consument betaalt onzichtbare belasting aan gemeente via energie- en waterrekening'

Dinsdag 17 november 2015 12:00

Steeds meer gemeenten brengen aanzienlijke bedragen in rekening bij hun burgers via de nota's van energie en drinkwater. Veel gemeenten heffen al precariobelasting en steeds meer gemeenten wi...

Lees meer

Verhoging premies zorgpolissen 2016

Dinsdag 17 november 2015 17:18

Verzekeraars Menzis, CZ, OHRA, Zilveren Kruis en Delta Lloyd verhogen de premies van hun zorgverzekeringen. Ze hebben dinsdag bekendgemaakt wat klanten volgend jaar kwijt zijn voor hun dekking. D...

Lees meer

Stijging overstappers energie - prijs nog steeds belangrijkste reden

Donderdag 12 november 2015 10:14

In het eerste half jaar van 2015 is 14,1 procent van alle huishoudens overgestapt van energieleverancier. Dat blijkt uit onderzoek van Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hierbij voert prijs ...

Lees meer