Per maand 130 klachten bij Consuwijzer over misleidende werving energiesector
Dinsdag 16 oktober 2007 21:07:00

Elke maand klagen 130 kleinverbruikers er bij Consuwijzer over dat ze zonder hun toestemming van energieleverancier zijn veranderd. Het gaat om mensen die door colporteurs of via telefonische verkoop zijn benaderd door leveranciers en nadien door dat bedrijf tot klant zijn gebombardeerd, zonder dat zelf te willen. Dat antwoordt minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken op vragen van Groenlinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak.Het is een klacht die herhaaldelijk terugkomt over de wervingspraktijken van energiebedrijven. Vooral de nieuwkomers krijgen dit verwijt vaak voor de voeten gegooid, zoals recent Greenchoice en Go Energy. Ook op internetforums van bijvoorbeeld consumentenprogramma's en prijsvergelijkers wordt geregeld geklaagd over dit fenomeen.Duyvendak stuurde een aantal meldingen van kleinverbruikers met zo'n klacht aan de minister en vroeg haar naar de omvang van dit probleem. Van der Hoeven voegt aan de cijfers wel de opmerking toe dat niet bekend is of de klachten ook terecht zijn. Andersom geldt waarschijnlijk ook (al schrijft de minister dat niet) dat er huishoudens zijn met klachten over deze vorm van klantenwerving, maar die de weg naar Consuwijzer niet weten te vinden.Consuwijzer stuurt de klachten door naar de leverancier, indien de klager daar toestemming voor geeft, met het verzoek de situatie recht te zetten. Bovendien controleert de DTE of er sprake is van een incidenteel of structureel probleem. Telkens als de DTE contact opnam met energiebedrijven waarover structureel werd geklaagd, hebben die bedrijven volgens Van der Hoeven maatregelen genomen.Eén keer heeft de DTE "handhavend op moeten treden" tegen een bedrijf. De minister zegt niet om welk bedrijf het gaat. Omdat informele contacten met energiebedrijven genoeg zijn om zaken recht te zetten (op die ene uitzondering na) is er volgens de toezichthouder geen sprake van een structureel probleem.Het probleem is trouwens niet exclusief voor de energiesector, zo blijkt uit het antwoord van Van der Hoeven. In de telecomsector is er zelfs een naam voor bedacht: slamming. Van der Hoeven antwoordt Duyvendak dat ze zich ervan bewust is dat colportage en telefonische werving, hoewel het legitieme verkooptechnieken zijn, vaak "als opdringerig of ongewenst" wordt beschouwd. Daarom zijn er ook strenge voorwaarden aan gesteld, aldus de minister. Tot slot wijst ze op het nieuwe wetsvoorstel over oneerlijke handelspraktijken, waarin onder meer de instelling van een bel-me-niet-register is opgenomen.Copyright©, Energeia, 2007

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Laag inkomen? Gratis energieadvies en besparingspakket tot 1 december 2007.
De prijzen van gas en elektriciteit blijven stijgen. Besparen op het eigen energieverbruik loont dus de moeite. Zeker voor mensen die toch al van een klein inkomen moeten rondkomen. Speciaal voor hen ...
Telfort introduceert Telfort Internet!
Na goedkoop mobiel bellen introduceert Telfort nu supersnel internet voor thuis (tot 20 MB) en vast bellen tegen een bijzonder scherp tarief. Dat betekent razendsnel downloaden, surfen mailen en gamen...
Oxxio belazert de boel
Energiebedrijf Oxxio, met meer dan een half miljoen aansluitingen de vierde leverancier van Nederland, licht zijn klanten op, zo getuigen meerdere ex-medewerkers tegenover Dagblad De Pers (pdf). ...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam