PERSBERICHT: Misleidende communicatie voorschotbedragen
Donderdag 15 mei 2014 08:00:00

Bij 6 van de 10 aanbieders: voorschotbedragen energie onvolledig zonder netwerkkosten.

Nieuwe klanten betalen rekening voor misleidende communicatie energieleveranciers.

Energiebedrijven hengelen massaal naar nieuwe klanten. De wijze waarop dat gebeurt, verdient niet de schoonheidsprijs. Met onvolledige informatie over voorschotbedragen worden consumenten verleid om over te stappen. De Vastelastenbond onderzocht de websites van de 10 grootste energieleveranciers en kwam tot een schokkende conclusie:

6 van de 10 leveranciers vermelden geen netwerkkosten. Consumenten denken zo goedkoper uit te zijn, maar betalen achteraf hiervoor een flinke rekening. De Vastelastenbond is verbolgen over deze misleidende communicatie en dient een klacht in bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Netwerkkosten vormen een vast onderdeel van de maandelijkse voorschotbedragen die consumenten aan hun energieleverancier betalen. De Vastelastenbond rook onraad bij het zien van de voorschotbedragen op de website van grote energieleveranciers. Besloten werd om de website van de 10 grootste energieleveranciers van Nederland onder de loep te nemen. De uitkomst liegt er niet om: 60 procent van de aanbieders neemt de netwerkkosten niet op in het voorgespiegelde voorschotbedrag. Er is slechts één conclusie mogelijk: het merendeel van de leveranciers gebruikt misleidende bedragen om potentiële klanten over de streep te trekken.

Onverwacht € 413 per jaar méér kosten

De gemiddelde netwerkkosten bedragen € 413,52 euro per huishouden per jaar. Nieuwe klanten betalen dit bedrag extra als energieleveranciers het voorschotbedrag exclusief netwerkkosten vermelden op hun website. Consumenten tekenen een contract bij hun nieuwe energieleverancier en ontdekken 4 weken later dat hun daadwerkelijke voorschotbedrag veel hoger uitvalt. Op dat moment is het te laat om het contract te annuleren. Na de bevestiging door de leverancier krijgen ze hiervoor 14 dagen de tijd. Daarna zitten ze onder valse voorwendselen vast aan een veel duurder energiecontract. Deze oneerlijke praktijken tonen opvallende gelijkenissen met de wijze waarop vliegtickets via internet verkocht worden. Consumenten vullen hun boeking in en moeten vervolgens betalen voor extra kosten en toeslagen.

Grote ergernis

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ruim 60% van de Nederlanders zich ergert aan misleidende prijzen op internet. Reden genoeg om een actie te starten tegen ondoorzichtige reisprijzen. Helaas nemen de verborgen kosten in de reisbranche alleen maar toe. Dat blijkt uit een artikel op de website van Z24. Deze tendens is nu gangbaar in de energiebranche. Een flinke concurrentiestrijd is prima. Het is ook geen probleem dat leveranciers steeds creatiever worden om consumenten over te halen. Als de eerlijkheid in het geding komt, is het tijd voor actie.

Officiële klacht ACM

De Vastelastenbond pleit voor weergave van álle onontkoombare energiekosten op websites van energieleveranciers. Consumenten zijn het beu om voor het lapje gehouden te worden met ondoorzichtige prijzen. Daarom dient de Vastelastenbond een officiële klacht in bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hierin houden we een warm pleidooi voor een wettelijke richtlijn die bepaalt welke kostenposten energieleveranciers moeten opnemen in de voorgespiegelde voorschotbedragen op hun websites. 

Bekijk hier het totale overzicht per onderzochte leverancier

Dit persbericht is onder andere geplaatst in: 
BN de Stem, de Gelderlander, NU.nl

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Share thisShare this

sylvia reageerde op Vrijdag 20 juni 2014 12:47:01

Goede actie van De Vastelastenbond.

Erwin reageerde op Woensdag 04 juni 2014 12:28:21

Ine, is een voorschot van € 32,00 per maand een normaal bedrag voor het verwarmen van een toilet?
Volgens mij betaalt half Nederland meer dan € 100,00 per maand voor energie, eventueel gecombineerd met gas.

ine reageerde op Dinsdag 27 mei 2014 21:43:40

De Nederlandse Energie Maatschappij heeft mij met Sloop-de-crisis binnengehaald met een voorstel van 32 euro per maand. Toen het contract kwam stond daar een bedrag van 76 euro op. Ik heb meteen opgezegd en moet nu boete betalen. Op redelijke argumenten, nl HET IS MISLEIDING, wordt onredelijk gereageerd, ze doen als waren ze gek.
Bekijk ook
Weg met onzinverzekeringen! De top 10 nonsensverzekeringen
Nederlanders besteden kapitalen aan onzinverzekeringen. Minimaal tien polissen kun je volgens de Consumentenbond missen als kiespijn. Alle Nederlanders samen geven jaarlijks 50 miljard&nbs...
De Vastelastenbond onderzoekt: Eneco windkrachtkorting
Energieleverancier Eneco biedt middels haar HollandseWind elektriciteit contracten aan waarvan de prijs daalt als het harder gaat waaien. Men noemt dit bij Eneco ‘windkrachtkorting’. Is di...
Meer twintigers met minimumloon
Sinds het uitbreken van de economische crisis in 2008 zijn vooral meer twintigers voor een minimumloon gaan werken. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal minimumloon...