Bespaar op al je
vaste lasten

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

PERSBERICHT: Trouwe energieklanten betalen de hoofdprijs

Dinsdag 18 november 2014 10:16Margot Boesveld

Onderzoek Vastelastenbond: grote verschillen tussen nieuwe en bestaande klanten.

In marketingland geldt het adagium: een vaste klant is je beste klant. In talloze branches leggen bedrijven daarom hun beste klanten in de watten. De energiemarkt lijkt nu ook de loyaliteit van klanten te gaan belonen. Nuon bijt hierbij het spits af met een ‘blijven loont korting’. Vereniging de Vastelastenbond voelde nattigheid en deed onderzoek naar het verschil in contractvormen en tarieven van bestaande en nieuwe klanten. ‘De uitkomst is schokkend’, zegt Dirk-Jan Wolfert. ‘Sommige energieleveranciers naaien hun trouwe klanten een oor aan. Beloofde kortingen vallen veel lager uit. En in het tweede contractjaar gaan nieuwe klanten de hoofdprijs betalen.’

Energieleveranciers verleiden consumenten met prachtige aanbiedingen. Ze geven bijvoorbeeld extra korting op maandbedragen, een welkomstbonus en soms zelfs een cadeau. ‘Vanzelfsprekend willen aanbieders deze marketingeuro’s terugverdienen’, legt Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond uit. ‘Daarom laten ze bestaande klanten hiervoor de rekening betalen. Als Vastelastenbond zijn we nieuwsgierig hoe hoog deze rekening daadwerkelijk is. Wat is het verschil in tarieven en contractvormen tussen nieuwe klanten en klanten die al jarenlang gas en elektra afnemen bij dezelfde leverancier?’

Zelfde leverancier, andere prijs?

Vereniging de Vastelastenbond nam op vier momenten de energiemarkt onder de loep. Op 3, 10 en 24 oktober en op 6 november. Het verschil tussen nieuwe en bestaande klanten en de jaarkosten is het hoogste bij NL energie. Daar betalen bestaande klanten gemiddeld € 354,16 meer dan de nieuwe klanten. Daarna volgt E.ON met een prijsverschil van € 332,48. ‘Het is schandalig dat de verschillen voor nieuwe en bestaande klanten zo groot zijn’, stelt Dirk-Jan Wolfert van Vereniging de Vastelastenbond geschokt vast. ‘Bestaande klanten betalen de euro’s die energieleveranciers uitgeven om nieuwe klanten te werven. Ze krijgen dus geen beloning voor hun trouw. Zonder dat ze het in de gaten hebben, betalen ze de hoofdprijs.’

Bestaande klanten belonen? Nuon klant blijven loont niet!

Dirk-Jan Wolfert vindt dat energieleveranciers bestaande klanten moeten belonen. Blijkbaar leeft die gedachte ook bij sommige aanbieders. Zo adverteert Nuon momenteel op grote schaal met een speciale actie voor bestaande klanten. Die ontvangen een oplopende korting tot 25%. ‘Op verzoek van RTL 4 deed de Vastelastenbond al eerder onderzoek naar deze actie van Nuon’, vervolgt Dirk-Jan zijn betoog. ‘Ook hier zit weer een addertje onder het gras. De 25% korting wordt op een klein gedeelte van de energierekening gegeven, het kale stroomtarief. Daardoor is de korting in werkelijkheid slechts 3% op de energienota.’

Armoedig fooitje voor bestaande klant

Bestaande klanten kunnen geen gebruikmaken van ‘speciale acties’ op internet. Vaak zegt de klantenservice tegen hen dat zo’n actie alleen geldt voor nieuwe klanten. ‘Leveranciers hebben veel macht in de energiemarkt’, stelt Dirk-Jan Wolfert. ‘Dat is zonde. Bedrijven als Nuon beweren dat ze bestaande klanten belonen. De voorgespiegelde beloning is in werkelijkheid een kleine fooi in vergelijking met de korting die nieuwe klanten krijgen. Sterker nog: als de contracttermijn afgelopen is, vervallen vaste klanten automatisch in een maandelijks opzegbaar contract met hogere variabele tarieven. De hoogste in de markt. Zo verdienen energieleveranciers hun marketingeuro’s terug.’

Maatregelen marktmodel

‘Het verdienmodel dat energieleveranciers hanteren, verplicht consumenten om elk jaar over te stappen naar een andere aanbieder’. Dirk-Jan Wolfert reikt een oplossing aan voor het verschil in energietarieven tussen nieuwe en bestaande klanten. ‘Zo zijn ze er van verzekerd dat ze wel korting krijgen. De Vastelastenbond heeft voor dit marktmodel een nieuw concept ontwikkeld. Met de zogenoemde Switch Service laten we consumenten elk jaar automatisch switchen, zodat ze het grootste voordeel genieten. Deze service is eigenlijk te gek voor woorden, maar wel noodzakelijk. Verder zijn we met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in gesprek om de transparantie in de energiemarkt te verbeteren. Zo blijven we opkomen voor de belangen van consumenten. Zelf ben ik ook een consument. Ik wil op transparante wijze zaken doen met mijn energieleverancier en niet voor € 300, - per jaar een oor aangenaaid worden’.

Tips van de Vastelastenbond

• Cadeaus zijn niet gratis, deze betaalt u zelf door middel van hogere tarieven
  • Heeft u actietarieven, dan worden deze het 2e  jaar stilzwijgend verhoogd. Onderneem op tijd actie.
  • Korting? Vraag uzelf altijd af: korting waarop!

Hoe om te gaan met de huidige energiemarkt?

1.       Pas uw keuze aan op de marktontwikkelingen

2.       Stap elk jaar over, zodat u een welkomstkorting/ nieuwe klanten korting ontvangt.

3.       Trap niet in cadeaus, maar ga voor een laag tarief.