Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Ruim 2500 consumenten slachtoffer van correctiefactor E.ON

Zaterdag 01 oktober 2016 13:12Margot Boesveld

 

Ruim 2.500 consumenten in Nederland ontvingen afgelopen periode een jaarrekening van energieleverancier E.ON. De Vastelastenbond kreeg veel vragen over de verkeerde jaarnota's. E.ON geeft aan spoedig deze fout te corrigeren. Hieronder meer over het probleem op de jaarrekening.

Correctiefactor op stroom

Zoals klanten van EON, die ten onrechte een hogere afrekening krijgen omdat er een correctiefactor op het jaarverbruik voor stroom wordt toegepast. Stel: uw jaarverbruik volgens de meter is 3500 kWh (gemiddeld verbruik Nederlands Huishouden). Als de correctiefactor 2,5 is, dan is uw jaarverbruik ineens (3500 x 2,5) 8750 kWh.  U betaalt voor uw verbruik en dat betekent dat uw rekening honderden, misschien zelfs duizenden euro’s hoger is. Niet omdat u meer hebt verbruikt maar omdat EON een fout maakt.

Die correctiefactor voor stroom is, zoals energiedeskundigen het ronduit zeggen, namelijk absolute onzin. Een correctiefactor bestaat alleen voor gas, omdat gas door het jaar heen wisselt met de hoeveelheid energie die het produceert. Maar stroom is stroom, het hele jaar door. Daar kunnen energieleveranciers geen correctiefactor op loslaten. 

Bekijk uw gehele nota

Veel consumenten ontvangen een jaarnota en kijken alleen onder aan de streep of ze geld terugkrijgen of bij moeten betalen. Dat is jammer, want het is heel verstandig om de nota te controleren.

  1. Kloppen de verbruiken? Zijn de correctie begin en eind meterstanden genoteerd? Is het verbruik geschat of heeft u netjes de meterstanden doorgegeven.
  2. Komt het tarief voor de levering overeen met de afgesproken tarieven? Let op het verschil met ODE en energiebelasting. Deze wijzigen per jaar.

E.ON geeft fout toe

Klanten van EON die een opvallende correctiefactor in hun rekening vinden, geven aan dat deze varieert van 1.6 tot zelfs 3,3 waardoor hun rekening honderden euro’s (tot 700 euro) hoger uitvalt. Als ze bezwaar maken geeft EON vrijwel onmiddellijk toe dat er een fout is gemaakt en dat ze een nieuwe en juiste rekening krijgen. E.ON maakt een fout maar de klant moet het opmerken! En als de klant het niet opmerkt, wordt er ten onrechte een veel hoger bedrag afgeschreven of een naheffing gestuurd. E.ON heeft inmiddels aangegeven dat de klanten pro-actief worden benaderd en dat de fouten worden hersteld. Vereniging de Vastelastenbond attendeert klanten om zelf aan de bel te trekken. 

Voorbeeld van een juiste jaarafrekening: 

 

Bron: Vastelastenbond en Kassa

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over