Scheuren!
Vrijdag 27 januari 2006 14:00:26

Een verzekering voor snelheidsovertredingen en parkeerbonnen? Dat klinkt toch te mooi om waar te zijn. Wat zou de ‘catch’ zijn? Trekken ze hiermee niet een bepaalde doelgroep aan? Zijn mensen eerder geneigd om harder te rijden? Hoe kunnen ze dit financieren? Zie onderstaand bericht.

'Verzekering' voor snelheidsbekeuringen

Snelheidsmaniakken kunnen zich tegenwoordig indekken tegen bekeuringen voor te hard rijden. Het Zweedse bedrijf Bisso (Buy Indemnity Speed Security Online) biedt sinds kort in Nederland ,,economische bescherming'' voor snelheidsbekeuringen en parkeerbekeuringen. Dat meldde het Assurantie Magazine, vakblad voor de verzekeringsbranche.

Voor 30 euro per jaar kunnen automobilisten de verzekering afsluiten. Het bedrijf vergoedt vervolgens per jaar maximaal twee snelheidsboetes voor bij elkaar 350 euro en/of een onbekend aantal parkeerbekeuringen. Het eigen risico voor de automobilisten is 15 procent bij de snelheidsovertredingen en 50 procent bij parkeerboetes. Bisso noemt de dienst overigens geen verzekering.De snelheidsverzekering is in Scandinavië al enige tijd verkrijgbaar. Het bedrijf zegt automobilisten niet te willen aanzetten snelheidsregels te overtreden. Het is ,,bedoeld om diegene die toch de pech heeft en niet met opzet te hard rijdt economisch te ondersteunen'', aldus Bisso.Minister Donner (Justitie) vindt het initiatief onwenselijk. ,,Maar we kunnen er formeel niet veel tegen doen. Wij kunnen er vrijwel niet achter komen wie de boete betaalt of welke afspraken iemand daarover maakt. Zulke afspraken zijn ook niet in strijd met de wet'', zei Donner, in de marge van een EU-vergadering zaterdag in Wenen. ,,Maar het effect kan zijn dat de rechter hardrijders vaker een celstraf gaat opleggen. Daar kun je je niet tegen verzekeren, dus dan moeten we daar maar voor kiezen. Dat is primair aan de rechter om te bepalen, maar als er een slim kan zijn dan kunnen er ook twee slim zijn.''Donner waarschuwt de eventuele deelnemers wel voor het aanbod: ,,Het is een soort omslagsysteem. Het effect daarvan is vaak dat mensen alle remmen los gooien en ze uiteindelijk duurder uit zijn.''Het Verbond van Verzekeraars keurt de noviteit af. ,,Dit mag geen verzekering heten want dit is alles behalve een verzekering'', aldus een woordvoerder. ,,Het druist in tegen de wet, de openbare orde en de goede zeden. Je overtreedt de wet als je te hard rijdt, of dat nu per ongeluk of met opzet is.'' Volgens de zegsman zijn er geen Nederlandse verzekeringsmaatschappijen die een dergelijke regeling zullen gaan aanbieden. ANP

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Einde aan kopzorgen
Veel mensen ondervinden hinder als ze wisselen van internetprovider, (mobiele) telefoon- en televisieaansluiting. Dat was aanvankelijk ook voor energie, maar daar hebben leden van de Vastelastenbond g...
Gaat de verzekeraar op de stoel van de arts zitten?
De eerste geluiden dat verzekeraars zich gaan bemoeien met de kwaliteit van zorg horen we al. Menzis wil huisartsen gaan belonen die goedkope medicijnen voorschrijven. Deze medicijnen zijn niet identi...
Reclame Code Commissie tikt Route Mobiel op vingers
De Reclame Code Commissie vindt dat de pechdienst Route Mobiel te ver gegaan is in zijn pogingen leden af te troggelen van de ANWB. De commissie vindt dat Route Mobiel zich in een tv-spotje ,,kwetsend...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam