Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Training tegen telefonische verkooptrucs

Donderdag 29 juli 2010 17:11Margot Boesveld

 

Gedragswetenschappers van de Radboud Universiteit in Nijmegen hebben een training ontwikkeld waarmee mensen zich kunnen wapenen tegen de trucs van telefonische verkopers. De studenten onderzochten daarvoor eerst in opdracht van de Consumentenbond welke strategieën de verkopers gebruiken en waarom die succesvol zijn, hoewel bijna iedereen een hekel heeft aan telefonische verkoop.  
De dertien meestgebruikte trucs staan in het zomernummer van de Consumentengids, meldde de universiteit woensdag. Op de internetpagina van de Consumentenbond is de training te vinden waarmee mensen leren telefonische verkooptrucs te weerstaan.  
Een veelgebruikte methode is volgens de onderzoekers dat de verkoper een aanbod doet, waarvan hij weet dat het zal worden geweigerd. Daarna volgt een beter aanbod, dat de klant dan uit een misplaatst gevoel van verplichting accepteert. Dit idee van wederkerigheid schuilt ook achter de truc om iemand die nadenkt over een aanbieding, te storen met een nog voordeliger aanbod. De klant wil de aardige verkoper dan ook een pleziertje doen.  
Andere veelgebruikte trucs zijn doen alsof de aanbieding nog maar enkele dagen geldt en spullen zonder verplichting op proef sturen.
Uit recent onderzoek van andere universiteiten is gebleken dat bedrijven nog steeds het bel-me-nietregister weten te omzeilen. Meer dan driekwart van alle Nederlandse huishoudens heeft zich daarbij aangesloten. Hoewel steeds wordt aangenomen dat vooral ouderen een makkelijke prooi voor telefonische verkopers zijn, blijkt dat niet zo te zijn: ouderen hebben juist eerder argwaan. Bron: ANP
 
Wilt u zich beter kunnen wapenen tegen verkooptrucs, klik dan hier voor een uitgebreide training van studenten van de Radboud Universiteit of lees meer op de website van de Consumentenbond.  

 

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Lage verzekeringspremie nekt internetverzekeraar Ineas

Vrijdag 30 juli 2010 17:27

De Nederlandse bank heeft onlangs een noodregeling getroffen met internetverzekeraar Ineas. De verzekeraar kan op dit moment niet garanderen dat schades worden uitgekeerd. Ineas biedt alleen autoverz...

Lees meer

Onderzoek Sp!ts: voorschot energie na verhuizing vaak fors omhoog.

Vrijdag 20 augustus 2010 13:35

Als je verhuist loop je de kans dat je voorschotbedrag van je energieleverancier fors omhoog gaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Sp!ts. Volgens Sp!ts blijkt zelfs dat de voorschotten regelmatig twe...

Lees meer

Oxxio betaalt consument 300 euro voor stress en moeite

Dinsdag 31 augustus 2010 00:00

'Waarvoor moet ik u betalen?' Dat is een redelijke vraag waarop je een redelijk antwoord mag verwachten. Krijg je daar geen antwoord op, dan kun je soms de betaling opschorten of een schadevergoeding ...

Lees meer

Hoe goed is je energieleverancier

Donderdag 04 november 2010 00:00

In Nederland is de energievoorziening goed geregeld: het is voor iedereen bereikbaar en de leveringszekerheid is erg hoog. Je hoeft niet bang te zijn dat je leverancier failliet gaat, je stroom wordt ...

Lees meer