Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Vergelijkingssite energie niet objectief

Vrijdag 08 juli 2011 12:40Margot Boesveld

 

Lang niet alle websites die zich voordoen als vergelijkingssite voor energietarieven, zijn onafhankelijk, al presenteren ze zich wel zo.

Dat constateert mededingingsautoriteit NMa na onderzoek.

Volgens de NMa zijn sommige 'vergelijkingssites' verbonden met een beperkt aantal leveranciers. ''Wij vinden dat deze websites hier een vermelding over moeten opnemen en zich niet langer mogen voordoen als neutrale prijsvergelijkers, want dat zijn ze niet'', aldus bestuurslid Jaap de Keijzer.

De NMa wijst erop dat consumenten steeds vaker gebruikmaken van websites die tarieven en voorwaarden voor energiecontracten vergelijken.

Sites Het NMa-onderzoek noemt twee slecht scorende sites expliciet: "De wervingskanalen Allesoverbesparen.nl en Besparen-kan.nl scoren onvoldoende, omdat zij alleen over de leverancier(s) waarvoor ze werven uitgebreidere informatie verstrekken."

Die sites geven daarnaast verkeerde tarieven. "In sommige gevallen worden voor de vergelijking zelfs niet bestaande producten gebruikt", aldus het onderzoek.

Ook Energievergelijken.nl scoort volgens de NMa onvoldoende wat betreft onafhankelijkheid. De eigenaar van die site staat op de loonlijst van energieleverancier Greenchoice, en de website wordt deels door Greenchoice gefinancierd.

Goed instrument De sites die wel objectief zijn, zijn volgens de NMa een goed instrument voor consumenten die willen overstappen. ''Bovendien zijn de beste actiekortingen vaak op deze websites te vinden.''

De toezichthouder onderzocht de kwaliteit van de websites van oktober vorig jaar tot en met juni van dit jaar met behulp van mysteryshoppers. Op de site Consuwijzer staan vergelijkingssites die wel deugen.

De Consumentenautoriteit is alert op vergelijkingssites die niet objectief zijn. ''Dat is een fenomeen wat je echt niet wil hebben'', zei een woordvoerster dinsdag. ''Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een vergelijkingssite objectief is.''

Bron: nu.nl

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Onverzekerd rijden wordt nu echt aangepakt

Maandag 11 juli 2011 11:30

Vanaf juli 2011 wordt onverzekerd rijden ook daadwerkelijk aangepakt. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) controleert vanaf 1 juli ieder geregistreerd voertuig minimaal één keer per...

Lees meer

DNB: te lage premie deel autoverzekeraars

Woensdag 17 augustus 2011 11:30

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft 12 autoverzekeraars gewaarschuwd dat zij te lage premies vragen. Slechts twee van hen hebben voldoende maatregelen genomen om eventuele problemen op te vangen, aldus ...

Lees meer

Autoverzekeraars verhogen premie

Vrijdag 26 augustus 2011 14:07

De vergelijkingswebsite Verzekeringssite.nl signaleert dat de autoverzekeraars hun premies gaan verhogen om hun verliezen van 2009 te boven te komen. Dit ondanks de winst die autoverzekeraars volgen...

Lees meer

90% claimindieners tevreden over afhandeling

Vrijdag 02 september 2011 11:39

Schadeverzekeraars gaan correct om met de afhandeling van claims. Dat blijkt uit klanttevredenheidsonderzoek van onderzoeksbureau Gfk, dat in opdracht van het Verbond der Verzekeraars 13.207 klanten v...

Lees meer