Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Waarom liegen energiebedrijven? Waarom zien ze klant als imbeciel?

Maandag 07 mei 2007 14:42Margot Boesveld

 

Wat beweegt energiebedrijven om te liegen? Is dat nodig om zoveel mogelijk geld te verdienen? Je zou echter zeggen dat Nederlandse energiebedrijven niet gericht zijn op het maken van zoveel mogelijk winst, ze zijn immers in handen van publieke aandeelhouders.Of zijn de bedrijven er zozeer van overtuigd dat wat ze doen goed is, dat ze elk middel geoorloofd vinden om dat te bereiken? Zo van: wij hebben de taak om te zorgen voor een betrouwbare levering van stroom en gas en wij maken wel uit hoe we dat realiseren. Is het juist vanwege het feit dat de bedrijven nog in publieke handen zijn en dat ze zich niet druk hoeven te maken over winst en klanttevredenheid, dat ze zo arrogant kunnen opereren? Werkt de vrije markt, in andere woorden, voor geen meter?Waarom zien bedrijven de klant zo vaak niet als een gelijkwaardige economische partner maar als een volstrekte imbeciel die zelf niet weet wat goed voor hem of haar is? Waarom worden bedrijven, zo gauw ze zo groot worden als Nuon, UPC of Essent, monsterlijke organisaties die niet meer weten hoe je op een fatsoenlijke manier met mensen moet omgaan?Op zich is er niet veel mis met de stroom- en gasvoorziening in Nederland, dat moet worden gezegd. Is er een soort trade-off in de praktijk: of je hebt bedrijven die heel klantvriendelijk zijn en die niet presteren of je hebt bedrijven die arrogant zijn maar wel zorgen dat hun product in orde is? En zijn de energiebedrijven van de laatste soort? Type Louis van Gaal, om het zo maar te zeggen, in tegenstelling tot de mierzoete glimlach van Ronald Koeman (hoewel...; die laatste is kampioen geworden). Maar waarom kan het niet samen gaan? Zelfs zonder vrije markt zouden bedrijven en klanten toch als normale mensen met elkaar moeten kunnen omgaan?De mensen die bij Nuon of bij Brinck HMT Meettechniek werken, delen hun vrienden toch ook niet mee dat ze morgenavond in het café met hen een afspraak hebben en dat ze, als ze niet kunnen, maar het 'automatische afspraakverzetsysteem' moeten bellen? Waarom dan wel met klanten? OK, dan kost het wat meer tijd. Nou en! En de medewerkers van die bedrijven leggen hun vrienden toch ook geen boete op als ze eens wat later zijn met het terugbetalen van die vijf euro die toen en toen geleend is? Wie denken die bedrijven überhaupt dat ze zijn dat ze boetes kunnen opleggen aan de klant? Denken ze dat ze Vrouwe Justitia zelf zijn misschien?Hoe is het dan om te werken in zo'n bedrijf? Is er een cultuur van liegen en bedriegen in heel de onderneming geslopen of zijn het slechts eilandjes binnen het grote bedrijf die zich zo gedragen en deugt het overgrote deel van het bedrijf wel? Of zijn het slechts de onderaannemers die door het bedrijf worden ingeschakeld die niet deugen en heeft Nuon of Essent die bedrijven wellicht juist ingeschakeld om het vuile werk op te knappen? Zoals Essent een hele reeks van ondeugdelijke onderaannemers inschakelde voor de revisie van de ketel van de Amercentrale, wat tot vijf doden leidde.De ingeschakelde bedrijven lijken vaak inderdaad een graadje erger te zijn. De voorbeelden van colporteurs die door bedrijven als RWE Nederland en Nuon Belgium worden ingeschakeld en die de klant misleiden bij de verkoop van energie aan de deur zijn inmiddels talrijk. Meteropnemers die door Nuon worden ingeschakeld schrikken er niet voor terug om de klant voor 'klootzak' uit te schelden als dat zo uitkomt. Ze verschaffen zich soms toegang tot de woning door de trap van een Amsterdams pand op te stormen onder het uitroepen van oerklanken waar met veel moeite het woordje Nuon uit op te maken valt.Er zijn echter voorbeelden genoeg die er op wijzen dat het niet slechts de door Nuon en Essent ingeschakelde bedrijven zijn die liegen. Zoals het hanteren van ondeugdelijke argumenten door het topmanagement van de bedrijven om bepaalde politieke plannen van tafel te krijgen, zoals vorig jaar gedaan werd tijdens de splitsingsdiscussie (en waarschijnlijk nu weer nu de splitsing weer op de agenda staat). Of zoals het feit dat Nuon zich continu presenteert als de schoonste onderneming van het land die alleen maar stroom van de zuiverste soort produceert, terwijl er overal in het land kolen- en gascentrales van het bedrijf staan te ronken. Met dat laatste is op zich niets mis, maar probeer het dan niet te verbloemen. Ook de woordvoering lijkt besmet. Een woordvoerder van Nuon heeft er geen moeite mee om te ontkennen dat een kolencentrale uit staat als die wel degelijk stil is gezet.Perswoordvoerders zijn trouwens weer een probleem op zich. Er is in de laatste jaren veel aandacht voor de missers van journalisten, onder meer door programma's als 'De leugen regeert'. Dat is terecht, maar ook de rol van perswoordvoering zou aan de orde moeten worden gesteld. De informatie die via deze woordvoerders in de media terecht komt is niet altijd even betrouwbaar en in ieder geval vaak eenzijdig. Er wordt hoog opgegeven van successen en de missers worden weggewuifd of doodgezwegen. Perswoordvoerders bij Nuon worden dan ook niet voor niets geworven onder het kopje 'reputatiemanager' of iets dergelijks. Hun belangrijkste taak is het bewaken van de reputatie van het bedrijf en niet het geven van eerlijke voorlichting. Overigens is de woordvoering richting de pers natuurlijk in veel gevallen ook erg goed.Jurgen Sweegers,redacteur EnergeiaCopyright©, Energeia, 2007

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

helga

wat als je werkt voor een energie bedrijf, waar je word voor gehouden dat het een serviceleverd bedrijf is en 6 min de tijd krijgt om uit te leggen waarom meneer zijn rek niet klopt of te vertellen dat hij nog niet betaald heeft? Waar je niet (menselijk) mag denken doe je dit wel vlieg je buiten en krijg je te horen " uw gesprekken zijn te lang ze zijn niet goed je moet afsluiten met ik hoop dat ik u met deze oproep heb kunnen helpen en wens u nog een prettige dag (eind van het gesprek) en de klant die betaald weet helemaal niets, waar hogere voorschottenfacturen worden gevraagd maar waar mensen minder verbruikt hebben en zelfs terug trekken hoe kan dat ( uitleg ja vorige jaar was het een zeer zachte winter maar wat het deze winter gaat zijn weten we niet) maar als u wilt verlagen wij even uw voorschotfactuur op wens natuurlijk van de klant als je klantvriendelijk blijft en een klant aan de lijn krijgt die maandelijks maar een vsf van 36 euro heeft en een afrekening van 7000 euro en je belt naar de betreffende dienst en die verteld je ijskoud dat alles klopt maar dat meneer nog 2 weken heeft voor te betalen, hoe vertaal je dat naar de klant, wel als je dat niet kunt vlieg je buiten en we hebben het hier niet over nuon of essent waar gaan al die hogere vsf de rente naar toe???? Want niet iedereen belt voor te verlagen. Zo word je groot nietwaar een kmo met een schuld van 24000€ geen probleem direct een afbetaling maar heb je even problemen met je rek te betalen van 200€ ja dan krijg je een budgetmeter kom je niet meer van af en de policy van het bedrijf neemt je ook niet als je problemen om welke reden dan ook met je vorige energie leveraar, tja service verlenend bedrijf en kan je dat niet wil je toch even luisteren dan is je gesprek niet goed en sorry maar buiten, robots kweken zijn we dat aan het doen en dit is waarheid, helaas voor de mensen die het even niet kunnen betalen maar ja het zijn multinationaals

Zondag 09 september 2007 20:17

Plaats een reactie

Lees meer over

Zorgautoriteit bekijkt bril- en lensvergoedingen

Woensdag 09 mei 2007 14:03

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat onderzoeken of zorgverzekeraars consumenten onvolledige informatie geven over bril- en contactlensvergoedingen. Dit doet de NZa naar aanleiding van vragen hi...

Lees meer

Animo voor internetbellen neemt af

Woensdag 09 mei 2007 15:08

Het animo voor internetbellen is fors afgenomen. In het eerste kwartaal meldden zich 133.000 klanten. In de laatste drie maanden van vorig jaar kozen nog 247.000 mensen het goedkopere alternatief voor...

Lees meer

Fusie Nuon en Essent loopt vertraging op

Woensdag 09 mei 2007 15:14

De fusie tussen Nuon en Essent kost meer tijd. De Nederlandse Mededingings-autoriteit heeft mogelijk nog een half jaar nodig voordat het kan zeggen of de fusie door de beugel kan.De Nederlandse Mededi...

Lees meer

'Vergelijkingssites telecom moeten beter'

Woensdag 09 mei 2007 15:16

Websites waar consumenten producten van telecomaanbieders kunnen vergelijken moeten verbeterd worden.Dat concludeert staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) woensdag na een onderzoek naar...

Lees meer