Terug naar overzicht

Tips voor onze redactie?

Mail het naar Margot.

Stuur tip

Wisselen van provider wordt makkelijker

Dinsdag 11 maart 2008 13:03Margot Boesveld

 

Overstappen op een andere internetprovider wordt makkelijker. Heemskerk keurde het voorstel van de gezamenlijke internetbedrijven goed. Door het plan van stichting Forum voor Interconnectie en Speciale Toegang (FIST), waarin alle grote aanbieders vertegenwoordigd zijn, kan de staatssecretaris de geplande wetgeving in de koelkast zetten. De overstap moet vanaf eind 2008 in 95 procent van de gevallen binnen 24 uur afgehandeld zijn. Op dit moment heeft nog één op de drie consumenten problemen met overstappen. Het is de bedoeling dat de nieuwe aanbieder de overstap volledig voor zijn rekening neemt. Ook contractbundels van internet, telefonie en televisie moeten bij een overstap door de aanbieder geregeld worden. Die kan ook de lopende contracten opzeggen voor de nieuwe klant. De vaak grote overstapproblemen en de daarbij horende administratieve rompslomp moeten door de plannen weggenomen worden. Volgens de Consumentenbond is overstappen op een andere provider 'een ware crime'. De bond zegt al jaren aan te dringen bij de providers om het overstappen makkelijker te maken. "Aansluitingen worden niet op de afgesproken datum opgeleverd waardoor men soms lange tijd niet kan internetten of bellen, en ook is vaak niet duidelijk wie aanspreekbaar is voor problemen bij het overstappen: de oude of de nieuwe aanbieder. Bovendien blijven veel consumenten na een overstap nog rekeningen ontvangen van de oude aanbieder", aldus de bond. Het is volgens de bond in ieder geval een belangrijke stap. "Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Hopelijk wordt dit keer wél de daad bij het woord gevoegd en blijft het niet bij holle beloftes. Het feit dat de staatssecretaris nu nauw bij het proces betrokken is, en instemt met het plan van aanpak, is daarbij een belangrijk waarborg", laat de bond in een reactie weten. Volgens Feyo Sickinghe, woordvoerder van de internetaanbieders, vielen de problemen met overstappen in het verleden wel mee. Volgens hem zijn er in Nederland per jaar ongeveer een miljoen overstapbewegingen. Er wordt door ongeveer 2.000 mensen geklaagd. "Dat is minder dan één procent", zegt Sickinghe. "Zelfs al zou je vijf procent aan klachten mogen genereren, dan kom je uit op 50.000 klachten. Dat halen we bij lange na niet. Je zou dus kunnen zeggen dat de norm al aan de ruime kant is." Sommige overstapproblemen liggen volgens Sickinghe bij de klant. "Je moet natuurlijk kijken wat een overstapprobleem is. Als een klant zich niet realiseert dat hij heeft getekend voor een contract waar hij twee jaar aan vast zit, en hij wil eerder weg, is dat dan een overstapdrempel? Dat is geen technische maar meer een juridische kwestie."
Heemskerk zegt blij te zijn dat een wettelijke maatregel nu niet meer nodig is: "Natuurlijk had ik graag gewild dat deze afspraken eerder waren afgerond. Maar ik heb liever kwaliteit en commitment dan een te optimistische deadline." Zelfregulering heeft volgens Economische Zaken altijd de voorkeur. Dat scheelt namelijk een hoop administratieve lasten die wel gemaakt worden als het tot wetgeving zou komen. De staatssecretaris gaat nauwlettend in de gaten houden of de gemaakte afspraken worden nagekomen. Bron: webwereld.nl
Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurd in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

'Helft van wereldbevolking heeft mobiele telefoon'

Dinsdag 30 juli 2019

Dit jaar zal meer dan de helft van de wereldbevolking een mobiele telefoon hebben, zo becijfert ITU. Toch is de digitale kloof nog groot, concludeert UNCTAD. Dit jaar gaan mensen zonder mobiele tel...

Lees meer

Steeds meer mensen zoeken inzicht in uitgaven

Dinsdag 30 juli 2019

Steeds meer mensen zoeken inzicht in hun bestedingspatroon. Dat concludeert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Het aantal mensen dat via internet advies zoekt op de site van de o...

Lees meer

Vemw en Consumentenbond pleiten voor keuzevrijheid bij invoering digitale meter

Dinsdag 30 juli 2019

De plaatsing van een nieuwe digitale meter moet niet verplicht worden gesteld, maar afnemers moeten zelf kunnen kiezen of zij zo'n meter laten plaatsen. Daarvoor pleiten Vemw en de Consumentenbond in ...

Lees meer

Brussel eist lager sms-tarief per 1 juli

Dinsdag 30 juli 2019

De Europese Commissie eist dat telecombedrijven uiterlijk 1 juli hun tarieven fors verlagen voor sms'en en mobiel internetten vanuit een ander EU-land. Anders legt Brussel zelf lage tarieven op. Europ...

Lees meer
Cookies?

Of je cookies lust?

Wij gebruiken cookies op onze website om jouw de beste ervaring op onze website te geven.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer verse cookies