E-mail is de term die wordt gebruikt voor digitaal postverkeer. E-mail is de modernere variant van post per brief, en heeft in rap tempo zowel de professionele als persoonlijke manier van communiceren per geschreven bericht veranderd in de afgelopen grofweg 15 tot 20 jaar.

Door de lage kosten, snelle aflevertijd en overig gebruiksgemak van e-mail, is dit tegenwoordig een van de meest gebruikte manieren van communiceren.

E-mail accounts

Er bestaan verschillende soorten programma’s, websites en overeenkomsten voor het gebruiken van e-mail.

E-mail via uw provider

Zo kunt u bijvoorbeeld e-mailen via de emaildienst die uw internetprovider u aanbiedt bij het internetcontract dat u afneemt.

Enkele nadelen hiervan zijn:

  • Minder keuzevrijheid in e-mailadressen, adres wordt vaak door provider toegewezen

  • Verlies van e-mailadres en contacten bij overstappen naar nieuwe provider(in sommige gevallen met overgangsperiode weliswaar)

  • Niet overal toegang tot uw e-mail bij sommige providers

Enkele voordelen van emailen via uw provider:

  • Vaak beveiliging in de vorm van spam- en virusfilter via uw provider

  • Telefonische klantenservice bij eventuele problemen

E-mailen via (gratis) websites

U kunt er ook voor kiezen om van een (gratis) webmail emailservice gebruik te maken. Dit zijn emailwebsites waar u zelf een e-mailadres mag aanmaken. Als u (gratis) een emailadres heeft aangemaakt, kunt u via de betreffende website inloggen en vervolgens e-mail verzenden en ontvangen.

Voordelen hiervan zijn:

  • Gebruiksgemak; doordat u overal (waar internetverbinding is) binnen één minuut kunt e-mailen

  • In de meeste gevallen zijn deze websites gratis (Gmail, Hotmail, outlook, Yahoo et cetera)

  • Géén problemen met verliezen van e-mailadres en contacten als u overstapt van provider

Nadelen van web based e-mail:

  • Alleen service per e-mail bij vragen of problemen