“Wij helpen je graag met je vaste lasten”
Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!
Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond
Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten
Gemiddelde besparing op al je vaste lasten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger toezicht houden op de markt voor tv, internet en telefonie. Met name de dominante positie van KPN en fusiebedrijf VodafoneZiggo op het gebied van totaalpakketten is voor de toezichthouder reden om daarin ''de grenzen op te zoeken."
Dat zei directeur Telecom Johan Keetelaar van de ACM. Volgens Keetelaar zijn de huidige regels er niet op ingesteld om VodafoneZiggo goed te reguleren: "De huidige regels zien van oudsher toe op het reguleren van één monopolist: KPN. Maar nu zijn er twee min of meer even machtige spelers. Dat vergt een nieuwe manier van toezicht houden." Het moet volgens de directeur makkelijker worden om marktmisbruik aan te tonen. Op het moment is daar volgens hem de bewijslast te hoog voor.
Keetelaar wil vooral voorkomen dat kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile worden weggedrukt doordat KPN en VodafoneZiggo totaalpakketten kunnen aanbieden met kortingen en 'gratis' content zoals voetbal, Formule 1 of populaire series. De ACM wil er zeker van zijn dat consumenten keuze houdt uit meer dan twee aanbieders. Dat kan betekenen dat extraatjes geen onderdeel meer mogen uitmaken van het standaard-pakket. "Als Ziggo klanten gratis Max Verstappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal, dan wil ik daar misschien wel tegen optreden", aldus Keetelaar.
Hij noemt het goed dat partijen innovatief zijn. "Maar het wordt anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of te veel betalen." Keetelaar zou liever zien dat aanbieders een eenvoudiger standaardpakket bieden met toevoegingen naar keuze. De ACM werkt sinds eind vorig jaar aan een nieuwe analyse van de Nederlandse telecommarkt die begin 2018 klaar moet zijn.
De ACM is een onafhankelijke instantie, die in toeziet op de naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van telecommunicatie. Voorheen (1997 tot 2013 werd dit gedaan door de OPTA. Per 1 april 2013 is de OPTA opgegaan in de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM komt voort uit de samenvoeging van de Consumentenautoriteit, de NMa en OPTA .
De ACM houdt toezicht op verschillende markten, waaronder energie en telecom en stimuleert meer concurrentie tussen dienstenaanbieders waardoor klanten meer keuze krijgen. De ACM onderzoekt wie de sterkste telecomaanbieder is en verplicht deze zijn netwerk open te stellen.
Bron: Nu.nl
Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Plaats een reactie