Sim-only wint aan populariteit
Vrijdag 26 augustus 2016 11:07:44

Meer Nederlanders kiezen voor een sim-only abonnement. Het aantal sim-only-telefoonabonnementen is de afgelopen 4 jaar flink toegenomen. Dit komt voornamelijk door de lage abonnementskosten. Er zijn veel sim-only aanbieders en dus concurrentie. Daarnaast speelt het een rol dat veel sim-only abonnement maandelijks opzegbaar zijn. Dat maakt het voor veel mensen aantrekkelijk. Tussen 2012 en juni 2016 groeide het aantal sim-only abonnementen in Nederland van 24 naar 36 procent.

Het percentage abonnementen inclusief smartphone bleef de afgelopen jaren nagenoeg gelijk. Eind 2012 had 49 procent van de ondervraagden zo'n abonnement, in juni 2016 lag het aandeel op 46 procent.

Wilt u ook een sim-only abonnement!?

  Bekijk aanbiedingen
 

De stijging in sim-only abonnementen gaat daarmee vooral ten koste van prepaid. Het percentage ondervraagden met een prepaid simkaart daalde de afgelopen 4 jaar van 15 naar 12 procent. En het aandeel dat een pakket met telefoon én prepaid-simkaart kocht daalde zelfs van 12 naar 6 procent.
In totaal is het aandeel prepaid-gebruikers in Nederland daarmee met 18 procent half zo groot als het aandeel sim-only-abonnementen.
Sim-only aanbieders weten veel ex-prepaid gebruikers te verleiden tot het afsluiten van een sim-only abonnement die vaak betere tarieven en voorwaarden bieden.

Abonnementen met toestellen nagenoeg stabiel

De sterke groei in het aantal sim-only abonnementen heeft nauwelijks invloed op het aantal verkochte abonnementen die gecombineerd zijn met een nieuwe smartphone. Hoewel er statistisch een licht dalende trend zichtbaar is, blijkt dat het aantal afgesloten abonnementen dat gecombineerd wordt met een nieuwe smartphone sinds het derde kwartaal van 2012 met slechts 3 procent gedaald is.

Unieke situatie

Nederland telt in vergelijking met andere Europese landen relatief veel mobiele aanbieders. Op de vier mobiele netwerken van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 zijn momenteel ruim 60 mobiele aanbieders actief. Deze zijn op te delen in zogenaamde 'second brands' van de vier providers (bijvoorbeeld Simyo, Ben en Hollandsnieuwe) en zelfstandige MVNO's (zoals bijvoorbeeld Ziggo Mobiel, Robin Mobile, Youfone en Simpel).
Het onderzoek werd uitgevoerd door De analyse van GSM Helpdesk is gebaseerd op doorlopend onderzoek in het Telecompaper Consumer Panel, waarvoor in de gehele periode tussen het derde kwartaal van 2012 en het tweede kwartaal van 2016 ruim 213.000 Nederlandse consumenten tussen de 12 en 80 jaar zijn ondervraagd.

Regel uw sim-only abonnement via de Vastelastenbond! Bekijk de mogelijkheden

 

 

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Grote energieleveranciers Nuon, Essent, Eneco en Delta verliezen terrein
De traditionele leveranciers verliezen klanten aan de kleine energieleveranciers. Voornamelijk aan bedrijven die net na de liberalisering in 2004 opgericht zijn. Vooral subtoppers als Oxxio,...
80 procent van ouderen heeft geldzorgen
Zo'n 80 procent van de ouderen heeft geldzorgen. Ruim een derde maakt zich regelmatig zorgen, blijkt uit een enquête van seniorenorganisatie ANBO onder ruim 1.700 respondenten. De voo...
Handige tips en trucs Whatsapp
Iedereen kent WhatsApp. Toch zijn lang niet alle functionaliteiten van de berichtendienst bij iedere gebruiker bekend. Hier leest u handige tips en trucs die het WhatsApp gebruik nog makkelijker maken...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam