Van het slimme meter kastje naar de muur

Publicatie datum: Zaterdag 11 maart 2017 14:14:32

Eind 2020 zijn er in Nederland bijna 16 miljoen slimme meters. De komende jaren worden door de netwerkbeheerders de slimme meters langzaam in alle huishoudens geïntroduceerd. Er is anno 2017 veel te doen rondom slimme meters. Zo bracht een onderzoek van de Universiteit van Twente in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam onlangs naar voren daar deze ‘slimme’ meters tot wel 6 x zo hogere energieverbruiken kunnen aangeven. U, als consument, zit dan in een lastige situatie, want hoe gaat u bewijzen dat de meterstanden niet correct zijn?

Vereniging de Vastelastenbond schreef al eerder over de slimme meter. Op deze pagina treft u informatie, een lijst van mogelijke afwijkende meters en antwoorden op vragen die u wellicht heeft omtrent uw slimme meter.  

De voor en nadelen van slimme meter

De voordelen is dat u uw meterstanden niet meer hoeft door te geven en dat een slimme meter geeft een beter inzicht in uw verbruik. U kunt andere apparaten koppelen waardoor u uw energieverbruik beter kan beheren. Het eerste nadeel is de privacy gevoeligheid van het apparaatje. Uw gegevens kunnen gebruikt worden om de inkoop van een energieleverancier beter in te regelen, maar of de leverancier dit ook aan u als klant vertaalt is niet te beoordelen. Ook in het geval van zonnepanelen kan een slimme meter o.a. een nadeel zijn wanneer u meer opwekt dan u verbruikt: terug leveren. Dat heeft er mee te maken dat de salderingsregeling wellicht wordt aangescherpt of in de toekomst zelfs helemaal verdwijnt.

Een ouderwetse draaischijfmeter draait gewoon terug wanneer u meer stroom opwekt dan dat u verbruikt. Met een analoge meter kan door de netbeheerder niet precies geregistreerd worden of en wanneer er elektriciteit terug geleverd wordt en later weer verbruikt is.  U moet immers zelf uw meterstanden doorgeven en zo kan u - ook als de salderingsregeling is afgeschaft - blijven salderen.

Onderzoek Universiteit of Twente

Hoogleraar Frank Leferink van  geeft aan dat er zon 750.000 huishoudens een slimme meter hebben die potentieel een andere meterstand afgeven. Uit dit onderzoek bleek dat vijf van de negen meters in de (reproduceerbare) experimenten een veel hogere waarde aangaven dan het daadwerkelijke stroomverbruik: tot wel 582 procent hoger in bepaalde opstellingen. Bij twee meters was de waarde juist zo’n 30 procent lager. De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led lampen waren aangesloten.

Netbeheer Nederland reageert op het onderzoek van de UT dat de extreme situaties die in het labonderzoek zijn gebruikt niet of nauwelijks voorkomen in de praktijk en een vertekend beeld geven.

 

Niet in paniek raken

Waar moet u aankloppen als u vermoed dat er iets niet klopt? Welke stappen kunt u ondernemen. Allereerst is het zaak om de feiten op een rij te krijgen. In de meeste gevallen blijkt het hoge verbruik toch een andere oorzaak te hebben dan een ‘kapotte meter’.

Stap

Wat

Wie

Waarom/opmerking

1.

Zijn er (on)verklaarbare redenen voor een verhoging of verlaging van uw energieverbruik?

Zelfstandig

Ga na of er afgelopen jaar uw (woon)situatie is gewijzigd. Samenstelling gezin of nieuwe apparaten.

2

Klopt uw energieverbruik?

 

Energieleverancier

Vraag uw energieleverancier om te controleren of uw meterstanden correct zijn genoteerd en of uw verbruik erg afwijkt van de jaren daarvoor.

3 a.

Kloppen uw meterstanden niet?

Energieleverancier

Vraag een correctie van uw nota aan.

3 b.

Is uw verbruik hoger? Denk aan uw apparaten. Uw waterbed, plasma-TV, zonnebank, airconditioning zijn energievreters.

Zelfstandig

Meet uw apparaten door. U kunt uw stroomverbruik meten met een energiekostenmeter.

4

Controleer uw meterstanden een week lang. Neem dan ’s ochtends en ’s avonds eens een kijkje in uw meterkast en reken het verschil uit.

Herhaal dit een maand later.

Zelfstandig

Op de slimme meter zit een blauwe knop. T1 en T2 geven de registratie van uw stroom aan. Noteer de standen met pen en papier.

5.

Nog steeds hoog verbruik? Vraag uw energieleverancier om met u mee te denken.

Energieleverancier

Soms blijkt er toch een lek te zijn.

6 a.

Vraag om een gespecialiseerde doormeting. Soms komen daar nog onverwachte technische oorzaken naar voren.

Netwerkbeheerder

Uw netbeheerder maakt een ijking* van de elektriciteitsmeter in uw woning.

6 b.

Mochten u en uw leverancier er niet uitkomen betreft uw meterstanden: Dien een klacht in bij de Geschillencommissie.

Geschillencommissie

Dien een klacht in bij de Geschillencommissie. De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Energie bedragen:  52,50.

6 c.

Nieuwe meter plaatsen mogelijk?

Netwerkbeheerder

Controleer goed of hier kosten voor in rekening worden gebracht.

Meters die kunnen afwijken

In dit artikel treft u een overzicht van de slimme meters die in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen. Heeft u zo’n meter en vermoed u dat uw meterstanden onverklaarbaar hoog zijn? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

Merk

Type

Metercode

Echelon

83331-1IMAD

KAP4

Iskra

MT371-D1A52

ZBEP

Iskra

MT171-D2A52

RBEN

Iskra

MT382-D2A52

ZBBD en ZBEV

Iskra

MT171-D2A52

ZBER

Enermet

E420-n(t)(s)

P8KM

Landis + Gyr

ZCF110CBtFs2

E0004

Landis + Gyr

ZMF110CBtFs2

E0005

Landis + Gyr

ZCF120ABd(F)s2

KAAE

Landis+ Gyr

ZMF120ABdFs2

ZAEX

*Fouten onder voorbehoud. U kunt geen rechten ontlenen aan bovenstaande gegevens. 

 

De slimme meter weigeren – ook na 2020?

Ja, u kan de slimme meter ook na 2020 weigeren. Het kabinet wilde de meter in eerste instantie verplicht invoeren, maar in de Eerste Kamer werd dit niet goedgekeurd. Om de privacy te beschermen, moet de slimme meter aan wettelijke eisen voldoen. De netbeheerders zijn verplicht om maatregelen te nemen om hun netten aan dataverkeer te beveiligen. https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/downloads/med/med_20120518-besluit-gedragscode-persoonsgegevens-slimme-meter.pdf

Wat gebeurt er als u de slimme meter weigert?

Als u de slimme meter weigert, blijft uw traditionele meter in de meterkast hangen, mits deze niet vervangen hoeft te worden. Wanneer uw meter wel vervangen moet worden, dan krijgt u bij weigering een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule.

*Opnieuw laten ‘ijken’

Consumenten die hun energiemeter niet vertrouwen kunnen de meter laten testen (ijken) door een ‘Erkende keurder’.  U bent zelf verantwoordelijk voor de kosten als de meter wél goed blijkt te werken. De gestandaardiseerde test houdt echter geen rekening met ‘vervuilende’ gebruikers en is daarmee volgens de onderzoekers niet geschikt om foutieve meterstanden aan te tonen.

Wel of geen slimme meter

Beschikt u over zonnepanelen en vraagt u zich af of u uw oude meter het beste kunt laten vervangen door een slimme meter? Of u uw oude meter het beste kunt laten vervangen door een slimme meter, hangt af van of u de voordelen van een slimme meter belangrijk genoeg vindt en over wat voor soort meter u nu beschikt. Als u nu beschikt over een digitale meter met terugleverregistratie, adviseren wij om deze kosteloos te laten vervangen door een slimme meter. Beschikt u nu echter over een oude analoge meter met draaischijf en bent u nog niet overtuigd van de voordelen van een slimme meter? Wacht dan de veranderingen met de salderingsregeling in de toekomst af.

 

 


Dit artikel is samengesteld door Vereniging de Vastelastenbond. U kunt geen rechten ontlenen aan bovenstaande informatie. 

 

Share thisShare this
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?