Vastelastenbond waarschuwt voor misleiding zakelijke energie
Dinsdag 23 januari 2018 09:42:38

De afgelopen weken krijgen wij veel telefoon en e-mail van consumenten die een zakelijke inschrijving hebben bij KvK. Er zijn momenteel enkele partijen actief aan het werven voor zakelijke energiecontracten van onder andere Nuon en E.ON. Dit wordt zowel telefonisch als deur-tot-deur gedaan. Hierbij wordt verteld dat u als ondernemer of ZZP-er, gebruik kan maken van zakelijke tarieven en dat u de BTW kan aftrekken van de belasting.

De Vastelastenbond waarschuwt:Trap er niet in! Heeft u een inschrijving bij de Kamer van Koophandel? U bent NIET voordeliger uit met een zakelijk energiecontract. Sterker nog:

'U kunt uw zakelijk kosten aftrekken van de belasting'
Ook al bent u een ZZP-er of heeft u een bedrijf aan huis. U kunt alleen de energiekosten opgeven voor het stukje van uw woning dat u zakelijk gebruikt (ook als u een particulier contract heeft).

'Als u bij de KVK ingeschreven bent kunt u gebruik maken van een zakelijk energiecontract.'
U kunt inderdaad een zakelijk contract kiezen als u bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staat, maar dit is vaak geen voordelige keuze. Deze (verkoop)partijen kopen de gegevens bij de KvK in en gaan daarmee actief langs de deuren. Veel mensen vinden het aannemelijk dat zakelijke tarieven voordeliger zijn dan particuliere tarieven, maar dat is het vaak niet. Een zakelijk contract sluit u voor uw winkel, werkplaats of kantoor, maar niet voor uw woonhuis.

Staat er een verkoper voor de deur, wijs hem de deur!

Zakelijk bent u minder goed beschermd, maar daar komt u vaak pas achter als het kwaad geschiet is. Er komen  veel kosten bij kijken om het terug te draaien. Bent u er toch ingetrapt?

  1. Verzamel zoveel mogelijk data.
  2. Rechtsbijstand inschakelen: Schakel uw rechtsbijstand in en alle data en gegevens met hen weerleggen. Geen bandopname of bewijs van akkoord, onduidelijke button in e-mail, geen voorwaarden ontvangen? 
  3. Klacht indien bij de ACM. Ze zijn de toezichthouder op de energiemarkt en tikken energieleverancier wel eens op de vingers.
    1. Ga naar de website van de ACM.
  4. Geschillencommissie energie: u kunt er voor kiezen om een klacht in te dienen bij de geschillencommissie. De kosten voor een ‘zakelijke’ klacht zijn € 150,- excl. BTW.
  5. Wilt u van het contract af, dan kunt u een boete betalen. Zoals eerder aangegeven is deze boete over het algemeen hoger dan voor een particulier. Wellicht is verstandig om over te stappen. Neem contact op met de Vastelastenbond voor een goed advies (040-7200200). 

Meer over zakelijke energie

Zakelijke energie, wanneer kiest u hiervoor?

Zakelijke energiemarkt en klanten

De voor- en nadelen en adders van een zakelijk contract

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Ward reageerde op Woensdag 17 juni 2020 15:12:54

Ik heb bij de kvk aangegeven niet gemaild of gebeld te willen worden door dit soort bedrijven maar niet bij het bel me niet register. Toch wordt ik regelmatig gebeld en ik hang meestal redelijk snel op maar als ik de tijd heb, bijvoorbeeld in de auto, dan verspil ik het liefst zo veel mogelijk van hun tijd voor de zekerheid zonder het woord ja in de mond te nemen.

Soms verbreekt de verbinding dan wel eens soms zelfs midden in de zin van de telefonist alsof hun werkgever mee luister en door heeft dat het hem of haar alleen maar geld gaat kosten. Maar dat is misschien doom denk van mij.

In elk geval hoop ik dat dit soort bedrijfjes zo min mogelijk winst maken en stoppen met dit soort praktijken

Henri Nijs reageerde op Donderdag 31 oktober 2019 11:54:51

Goedendag,

U beweert dat bij een zakelijk contract van Nuon er geen sprake is van een opzegtermijn, dat is niet juist. Ik heb onlangs een zakelijk contract afgesloten en ik heb een opzegtermijn van 14 dagen.

Met vriendelijke groet,

Henri Nijs
Zwolle

Paul reageerde op Zondag 07 juli 2019 19:55:14

Is zo een contract ook geldig als blijkt dat de tarieven die bij het verkoop praatje beloofd werden niet in het werkelijke contract staan?
Onze medewerker: Mireille reageerde op: Dinsdag 09 juli 2019 08:46:54
Dit is uiteraard heel lastig te beoordelen, aangezien verder niemand bij het gesprek aanwezig was.
Zodra u het contract ondertekent bij de verkoper, ontvangt u direct het contract per e-mail. Wanneer hier niet de afgesproken tarieven in vermeld staan, dient u direct contact op te nemen met de betreffende energieleverancier.

Bram reageerde op Vrijdag 07 juni 2019 14:28:35

meerdere keren bij tarief-deal om mijn contract gevraagd met de voorwaarden reactie verkeerde info ontvangen ,alleen deelname formulieren.wanneer ik diverse reacties lees schrik ik heel erg ,hoe kom ik hier vanaf ,

Leo van den Munkhof reageerde op Dinsdag 23 april 2019 18:05:25

Werd net ook hierover gebeld. Ging er gelukkig niet op in. Goed dat ik deze voorlichting nu lees. Dank.

Marcel reageerde op Donderdag 21 maart 2019 15:42:33

Afgelopen week ook 2 x gebeld, halverwege maar opgehangen. Navraag gedaan bij de KvK (die de bestanden niet meer verkopen pas vanaf zomer 2019):
1. aanvinken bij KvK register dat je geen benadering wilt via post, mail en telefoon (had ik 4 jaar geleden al gedaan), blijkbaar hanteren de bellers een oud bestand (die ze soms onderling overnemen),
2. https://www.bel-me-niet.nl/ register is ook voor eenmanszaken en VOF's (!), dus gelijk invullen,
3. blokkeren van hun tel. nr in je vaste telefoon of smartphone.

Sarina reageerde op Vrijdag 15 maart 2019 18:11:43

Heb er net 1 aan de deur gehad. Feit dat hij mijn naam wist vond ik al irritant. Heb hem ook gelijk weggestuurd en gewezen op het verbod die kvk heeft of waar ze nog mee bezig zijn dat dit soort praktijken niet gewenst zijn. Ben de discussie niet eens aangegaan.

Danny reageerde op Zaterdag 09 maart 2019 17:52:26

Geen bedenktijd?!!!!! Ondanks dat ik het een verschrikkelijke verkoopmanier vind, vond ik dat geen goede reden om van een goede deal af te zien. Ik kon tijdens het telefoongesprek geen addertjes onder het gras bedenken en dat zakelijke stroom goedkoper is vind ik plausibel. Nadat hij mij verteld had dat ik 30 dagen bedenktijd had, heb ik gisteren JA gezegd ????????.

Als dat niet zo is ga ik aangifte doen. Dat moet toch op die godverdomse tape van hun staan. Of... hebben ze dat voor de opname gezegd....????

dick Verdonk reageerde op Vrijdag 22 februari 2019 10:52:51

Dit is niet normaal .
Die gasten bellen maar door .
KRIJG GEWOON RUZIE AAN DE TELEFOON .
En ze gaan gewoon door , bellen daarna nog 3 keer . Aan de galg met die zakelijke energiecontracten.

A. Jochems reageerde op Woensdag 20 februari 2019 14:05:09

Op dinsdag 12 febr ben ik telefonisch op een heel vervelende en misleidende manier benaderd en heb diverse malen duidelijk aangegeven dat ik geen contract wenste. En toen werd mij haarfijn medegedeeld dat ik er "toch al aan vast zat". Dit kan toch zomaar niet! Ik heb hierop een mail gestuurd naar gazprom maar helaas nog steeds niks gehoord van hun.

Steef reageerde op Donderdag 14 februari 2019 15:37:21

Mij is precies hetzelfde overkomen. Ze geven je een mooi aanbod en je trapt er zo in. Dat dit mag en kan in NL zonder bedenktijd. Firma List en Bedrog. Ze werken via tussenpersonen die later niet gecontacteerd kunnen worden. Je zit eraan vast en je kan er niks meer aan doen. Ben in 5 dagen tijd door 6 energiebedrijven gebeld. Je komt er niet vanaf. Zeker als startende ondernemer tuin je er zo in en ga je uit van de goedheid. Maar goed dat is dan ook meteen de laatste keer dat je je neus stoot. Voortaan afkappen en ophangen.

Jan vermeulen reageerde op Dinsdag 12 februari 2019 17:53:37

ik ben al jaren bij de zzp energie aansluiting van een van de grootste energie leverancier. en het gaat al jaren goed. ik ben super dankbaar dat ik toen ge-contact was door een adviseur die mij hier van dienst mee is geweest ''ik ben er op vooruit gegaan'' voor heen zat ik 20 jaar bij de nuon en ik betaalde me blauw aan de koste. deze mensen werken om ons als ondernemers te helpen met hun service ik heb er persoonlijk geen tijd voor om het allemaal zelf uit te zoeken. en toen ik het deed klopte alles ook gewoon zoals mijn afspraak met deze heer ps. zorg ervoor dat je het contract eerst in ziet voor je akkoord geeft!

r. sebok reageerde op Maandag 11 februari 2019 21:23:39

in febr. 2018 in auto gebeld door Total G&P voor zakelijk 4 jr. contr. Offerte zou per mail komen en indien binnen 14 dagen geen reactie = contract. Werd dus geen mail gestuurd dus wel contract. Met heel veel moeite is me door Total eindelijk gemaild dat zij het abo niet over zullen nemen. (na mijn onderzoek bleek dat het colportagebedrijf in eindhoven was failliet gegaan maar een doorstart met genoeg klanten in portef.. zou misschien nog kunnen...) Ik hoop van alles maar ben benauwd dat zij toch oversluiten. Ik heb alle partijen gemaild maar of dat helpt... Nu accepteer ik telef. niets meer, ik hang meteen op.

E. Hendriks reageerde op Woensdag 30 januari 2019 12:43:44

Ik word bijna dagelijks gebeld door callcentra over mijn energierekening. Mijn energie tarief zou omlaag kunnen. Als ik zeg: dat kan helemaal niet, goedendag, en ik hang op, dan bellen ze rustig nog een keer. Je komt niet van die lui af.

Wil reageerde op Donderdag 17 januari 2019 12:45:17

Ik ben sinds 1 januari 2019 ingeschreven bij de KvK en krijg dit soort irritante telefoontjes dagelijks. Bij de KvK had ik aangegeven niet benaderd te willen worden (voor wat dan ook). Kennelijk heeft de KvK de eigen beveiligingsystemen niet goed op orde.

Roderick de Raaf reageerde op Woensdag 16 januari 2019 18:00:31

Ook ik ben er ingetrapt, tijdens een zeer misleidend gesprek waarbij de verkoper zich voordeed als een medewerker van mijn huidige energie leverancier. Tevens werd mij, toen ik niet direct wilde beslissen, verteld dat ik een bedenktijd had van 3 dagen. Het was mij tevens niet duidelijk dat het om een zakelijke aansluiting ging. Dit moet toch niet zomaar kunnen? Vandaag contact gehad met Zakelijk Energie Collectief die natuurlijk geen enkele verantwoordelijkheid nemen. Heeft er iemand tips over de vervolgstappen? Ik zal in ieder geval een klacht indienen bij ACM.

J. Dijkstra reageerde op Vrijdag 11 januari 2019 13:04:18

Helaas kwam voor mij dit bericht te laat. Ik ben ook voor vele honderden euro's duurder uit doordat de veel hogere vastrechtkosten niet zijn benoemd en er werd gespeculeerd met tarieven exclusief Btw in vergelijking met tarieven inclusief.
Ik zou zeggen zorg voor meer bekendheid van deze praktijken en laat ook de KvK hier iets aan doen!

A. Padding reageerde op Woensdag 09 januari 2019 19:18:27

Ik ben er ook ingetrapt...baal enorm! Ben afgelopen jaar tig keer gebeld door Zakelijk Energie Collectief. Uiteindelijk ingestemd met een 'geweldig' aanbod van Gazprom € 135,00 per maand. Moest gelijk beslissen, werd enorm onder druk gezet, want kon dit mooie aanbod toch niet laten gaan ivm de enorme prijsstijging in 2019. Wij hebben houtkachels en verbruiken dus weinig gas. Kreeg ik de overeenkomst van Gazprom blijkt het tarief € 176,00 euro te zijn. Echt oplichters zijn het. En nu zeggen zowel Zakelijk Energie Collectief als Gazprom dat de € 135,00 natuurlijk zonder btw is, terwijl ik had gevraagd is dit het totaalbedrag. Voel me zo belazerd.

Simon reageerde op Donderdag 13 december 2018 11:27:03

Ik word eens per week gebeld met een "onderzoek" of aanbieding over energie.
Ik val ze in de rede, vraag direct of het over energie gaat (doet het altijd) en zeg dat ze me van de lijst moeten halen.
Maar het gaat al het hele jaar zo en ik ben het spugzat.

Natuurlijk staat mijn telefoonnummer al jaren in het "belmeniet" register, maar blijkbaal mogen ze dat wel doen als je een zaak hebt. Of het interesseerd ze niet. :(

Stefen reageerde op Dinsdag 30 januari 2018 10:12:34

Prima, complimenten voor deze duidelijke waarschuwing. Mijn vrouw heeft een coachingspraktijk aan huis en is ook al enkele malen benaderd door enkele energiemaatschappijen aan de deur en telefoon. Zij is daar niet op in gegaan. Tip: wellicht dat u als Vastelastenbond gedupeerden kunt inventariseren en in samenwerking met enkele BONAFIDE energiemaatschappijen een nieuw particulier contract aan kunnen bieden, waarin de tarieven enigszins zijn opgehoogd ter compensatie van de te betalen boete. Uit een gezamenlijke pot wordt dan (een deel van) de boete betaald. Win-win-situatie, zou ik zo zeggen.

van Selms reageerde op Vrijdag 26 januari 2018 10:06:54

Helaas komt dit artikel voor mij te laat. Vorig jaar kwam iemand aan de deur met de aanbieding voor een zakelijk contract. Onze dochter (die bij ons momenteel inwoont) had in die periode een bedrijfje en daarom konden wij "profiteren" van een zakelijk contract. In die tijd zat ik in een herstelperiode van een operatie en was me niet goed bewust van wat ik deed (nawerking van narcose). Daardoor was de mogelijkheid van annuleren verstreken en zit ik er nu voor een aantal jaren aan vast. De bijbehorende boete wordt door andere energieleveranciers niet overgenomen; die bedraagt €1000! Anderen: wees gewaarschuwd!!

F.den engelsen reageerde op Vrijdag 26 januari 2018 07:32:48

sinds 2010 geen zzper meer ben gepensioneerd

Kor reageerde op Donderdag 25 januari 2018 21:37:31

Heel goed dat U ons hier op attendeert.
Mvg Kor
Bekijk ook
Juridische bezwaren voor symbolische verlaging DSW eigen risico
De opzienbarende verlaging van het eigen risico die zorgverzekeraar DSW voor dit jaar aankondigde, stuit op juridische bezwaren. Volgens experts maakt de verzekeraar met de actie misbruik van de wet e...
Fenor en Robin Energie riskeren boete voor onduidelijke facturen
Fenor en Robin Energie zijn door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt voor het versturen van onduidelijke rekeningen. De ACM heeft de bedrijven een voorwaardelijke boete opge...
Lichte stijging OZB (onroerendezaakbelasting) in 2018
Hoe hoog is in 2018 de OZB (onroerendezaakbelasting) in uw gemeente? Onroerendezaakbelasting (OZB) is onderdeel van de gemeentelijke belastingen. Ook in 2018 betaalt u uw gemeente OZB,&nb...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam