De regionaal netwerkbeheerder is de eigenaar van de fysieke infrastructuur die energielevering mogelijk maakt, zoals elektriciteitsnetwerken, gasleidingen en de energiemeters in uw woning.

Elk jaar betaalt u netwerkkosten voor energie aan uw regionaal netbeheerder. Met het geld dat hiermee door de regionaal netbeheerder wordt geïncasseerd, wordt het energienetwerk veilig en zo veel mogelijk storingsvrij gehouden.

Waaruit bestaan de netwerk kosten?

Uw regionale regionaal netbeheerder brengt kosten in rekening voor de onderstaande diensten:

  • Meetdiensten

  • Meetdiensten kunnen de volgende kosten behelzen:

  • Vergoeding voor huur van de meter(s) Opname meterstand(en) Controle van volledigheid/juistheid van meterstanden De kosten voor de meetinrichting.

  • Aansluitdiensten

  • Aansluitdiensten bestaan uit een vergoeding voor het onderhoud van uw aansluiting(en

  • Transportdiensten

  • De kosten voor transportdiensten bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Vastrecht transport: kosten voor het gebruik van het energie netwerk Capaciteitstarief: vast bedrag dat afhankelijk is van de capaciteit van de gas- en/of electriciteit meter(s). Systeemdiensten (elektriciteit): vergoeding voor het gebruik van het hoogspanningsnet en de diensten van TenneT

Is uw energie afgesloten door de regionaal netbeheerder?

Afsluiting door uw regionaal netbeheerder kan verschillende oorzaken hebben, die op verschillende manieren kunnen worden opgelost:

  1. Heeft u een betalingsachterstand bij uw (vorige) energie leverancier?

Als uw energie meters zijn afgesloten in verband met een betalingsgeschil met een energie leverancier en/of uw regionaal netbeheerder, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten voor her-activering van de energie meters.

  1. Bent u de nieuwe bewoner en zijn de energie meters afgesloten?

Als u een nieuwe woning of pand betrekt en de meters zijn afgesloten, dan komt dat waarschijnlijk door de vorige bewoner/gebruiker op het adres. Als uw energie meters zijn afgesloten in verband met een betalingsgeschil van een vorige bewoner op uw adres, en u bent de nieuwe bewoner van het betreffende pand, dan sluit de netwerk beheerder uw meters kosteloos opnieuw aan.

Neem contact op met uw netwerkbeheerder als u na afsluiting weer aangesloten wilt worden op het energienetwerk, zodat u weer stroom en gas kunt gaan afnemen.