Spam is een term voor ongewenste e-mailberichten. Wanneer u opvallend veel ongewenste reclame maar bijvoorbeeld ook phishing berichten en dergelijke ontvangt, heeft u een probleem met spam. Iedereen ontvangt natuurlijk weleens een e-mail van een onbekende en ongewenste bron, maar als uw inbox overstroomt van de vreemde reclameberichten en verzoeken van Afrikaanse prinsen, dan is er ergens wat misgegaan.

Een oplossing voor veel spam is het installeren van een extra spamfilter. Een spamfilter is een zogenaamde plug in functie binnen uw e-mail programma, dat ervoor zorgt dat ongewenste e-mail wordt geweerd uit uw inbox en vervolgens in een ongewenste e-mail inbox terechtkomt.

In de meeste mailprogramma’s en websites zitten spamfilters ingebouwd die bij aanvang spam weren, maar een extra tool is geen overbodige luxe.

Spam tegengaan

Wilt u spam tegengaan? Als het gaat om spam is voorkomen zo veel gemakkelijker dan genezen! Let dus op de volgende zaken:

  • Geef niet uw e-mailadres of social media profielinformatie op voor (onbetrouwbare) winacties
  • Log niet in met uw e-mailadres en/of social media account op allerlei spelletjes en apps. Door in te loggen geeft u (ongemerkt) vaak toestemming – ook aan derden – om u te bestoken met e-mails.
  • Ook social media profielen zijn dus gekoppeld aan e-mail en kunnen spam opleveren. U kunt om deze reden ook een nieuw gratis e-mailadres aanmaken voor uw sociale profielen, zodat uw primaire e-mailadres zo veel mogelijk privé blijft.
  • Neem als u alle voorzorgsmaatregelen heeft genomen en tóch last houdt of krijgt van overmatig veel spam contact op met uw provider.
  • Mailt u via web-based e-mailhosts zoals gmail, yahoo of hotmail? Wellicht is het dan verstandiger om een nieuw e-mailadres aan te maken, nadat u een back-up heeft gemaakt van belangrijke berichten uit uw inbox en uw contactgegevens. Soms is opnieuw beginnen beter dan blijven dweilen met de spamkraan open.