Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Energieleveranciers rekenen (ten onrechte) hoge waardeborgsommen

Maandag 06 maart 2017 15:38Margot Boesveld

 

Consumenten worden nu soms ten onrechte een waardeborgsom ten laste gelegd. Energieleveranciers kijken in hun eigen systeem of er geen schulden zijn voor ze een nieuwe klant accepteren en schakelen daarnaast een kredietinformatiebureau in voor een zogenoemde kredietscore. Op basis daarvan besluit een energieleverancier of hij een waarborgsom vraagt. In 2013 bracht kassa dit al aan het licht en er blijkt in vier jaar tijd weinig veranderd te zijn. 

Enorm hoge waarborgsommen

Energiebedrijven vragen soms waarborgsommen tot wel 1000 euro aan nieuwe klanten op basis van een negatief oordeel over hun kredietwaardigheid. Een overzicht van de hoogte van de borgsommen van Nederlandse energieleveranciers treft u hier. Soms moeten potentiële klanten een borgsom betalen omdat ze een wijk wonen met veel wanbetalers of omdat er vroeger een wanbetaler op hun adres woonde. Bij die beoordeling wordt door externe bureaus niet alleen gekeken naar de betaalgeschiedenis van de klant, maar ook of er veel wanbetalers in de buurt wonen en of de vorige bewoner een wanbetaler was.

Klachten Nuon en Vandebron

De Consumentenbond wil dat energieleveranciers bij het beoordelen van de kredietwaardigheid van potentiële klanten niet kijken naar de ‘reputatie’ van een buurt.Ook moeten leveranciers de krediettoetsing beter toelichten en helpen als er fouten zijn gemaakt.De Consumentenbond zegt tientallen klachten de hebben ontvangen op een meldpunt voor onterechte borgsommen van energiemaatschappijen. De meeste klachten kwamen binnen over Nuon en Vandebron. De Consumentenbond heeft beide bedrijven aangesproken. De kleine aanbieder van duurzame stroom Vandebron heeft direct toegezegd met oplossingen te komen.

Wat doen bij een onterechte borgsom?

  1. Onderzoek waarom u borg moet betalen
    1. Neem contact op met het onderzoeksbureau en vraag inzage in de gegevens en uitleg over de wijze waarop de kredietscore tot stand is gekomen
  2. Vraag een herbeoordeling aan.
    1. Dit moet u vaak schriftelijk aanvragen en vermelden dat u recht heeft op correctie.
    2. U moet dan wel bewijs meesturen. U kan denken aan: paspoort of ID-kaart, bewijs van huidige inkomen en/of een recent bankafschrift.
    3. Let op: soms worden er kosten in rekening gebracht.
  3. Geen inzage? Maak een melding bij College Bescherming Persoonsgegevens.

 

Borg betaald? Wanneer krijgt u deze terug?

In de meeste gevallen krijgt u de betaalde borg op de eerste jaarnota terug. Er zijn ook leveranciers die de betaalde borg pas aan het einde van de contractdatum terug betalen. 

 

 

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over