Een borg, borgsom of waarborgsom betekent dat u bij het aangaan van een contract of overeenkomst middels een borgsom aantoont dat u aan de vastgestelde betalingsovereenkomst kunt voldoen. Indien dit niet het geval is en u kunt zich niet houden aan de vastgestelde betalingsregeling dan kan de verstrekker besluiten het contract te ontbinden en de borg te houden.

Borgsom in de energiemarkt

In de energiemarkt is het zo geregeld dat wanneer u een betalingsachterstand bij uw (huidige) energieleverancier heeft, ze eenzijdig het contract mogen verbreken. Dat betekent dat u op zoek moet naar een nieuwe leverancier. Een nieuwe leverancier ziet u als ‘risicoklant’ en zal middels een borgsom het risico op wederom een betalingsachterstand verkleinen.

Hoe werkt het?

Bent u afgesloten omdat u een betalingsachterstand had/heeft? De energieleverancier kan ervoor kiezen om het contract eenzijdig te ontbinden en geeft dit door aan de netwerkbeheerder. In Nederland is het verplicht om als huiseigenaar/huurder/bewoner een energieleverancier op uw adres te hebben. U zult maximaal twee brieven ontvangen van de netwerkbeheerder dat u een nieuw energiecontract moet sluiten. De nieuw gekozen leverancier mag een kredietcontrole uitvoeren om te controleren of u een betalingsachterstand heeft. Is dit het geval dan kan de energieleverancier een bankgarantie of waarborgsom vragen.

De hoogte van een borg of borgsom

Iedere leverancier mag zelf de hoogte van de borgsom betalen. In Nederland verschilt dit per leverancier. Energiedirect.nl vraagt bijvoorbeeld € 500, - per product. (stroom en gas). Dat is in totaal een borgsom van maximaal € 1000, -. Oxxio vraagt € 400,- per product en Greenchoice € 200,- per product en is daarmee het goedkoopste. Bij bijna alle leveranciers geldt: Heeft u 12 maanden lang geen betaling gemist? Dan ontvangt u deze borgsom weer terug op de eerste jaarnota van uw leverancier. U kunt geen rechten ontlenen aan bovenstaande informatie, omdat een leverancier de voorwaarden over borg mag aanpassen.

Voorkom een afsluiting!

Belangrijk is dat u te alle tijden een afsluiting probeert te voorkomen, omdat de kosten dan nog hoger zullen zijn. U moet bij afsluiting niet alleen de borgsom aan de energieleverancier voldoen, maar ook de aansluitkosten aan de netwerkbeheerder betalen. De borg krijgt u terug, maar de aansluitkosten bent u kwijt. Dit ligt in de meeste gevallen tussen de € 200 en € 400, - afhankelijk van uw netwerkbeheerder en of de afsluiting binnen (in de meterkast) of buiten uw huis plaats vindt.