“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar opInternet en TV

Bespaar € 200,- op je Internet en TV

Door over te stappen van internetprovider

Gemiddelde besparing door goedkopere provider 

€200,- p.j

Meer informatie

ACM: Informatie over prijzen en voorwaarden begrijpelijker

Maandag 12 juli 2021 09:52Margot Boesveld
De nieuwe regels om kosten te splitsen werpen hun vruchten af. Consumenten vinden de informatie over mobiele abonnementen begrijpelijker

De nieuwe regels om kosten te splitsen werpen hun vruchten af. Consumenten vinden de informatie over mobiele abonnementen begrijpelijker

Elk jaar doet de ACM onderzoek naar de telecommarkt. Ze brengen in kaart hoe consumenten de informatie, prijs en voorwaarden van internet- en telefoonproviders  ervaren. Waar er bij de mobiele telefonie een zichtbare verbetering heeft plaatsgevonden, laten de internetproviders wat steken vallen. Consumenten zijn minder positief over hun internetaanbieder. Over de gehele linie beoordelen consumenten hun huidige aanbieder minder positief. In 2021 was 76% tevreden met de betrouwbaarheid, in 2020 was dat nog 83%. 

Tevredenheid internet provider

Tevredenheid 2021 2020
Betrouwbaarheid 76% 83%
Verwerking van de overstap 76% 88%
Klantvriendelijkheid 73% 82%
Prijs-kwaliteitverhouding 61% 65%
Gebruik van persoonsgegevens 56% 64%
Vindbaarheid van online opzegmogelijkheden 48% 53%


Een aantal opvallende zaken die uit het rapport naar voren komen: 

  • Consumenten ervaren de prijs van hun abonnement als duurder. Dit jaar geeft 42% van de consumenten aan dat zij de prijzen voor hun internet over het algemeen (erg) hoog vinden. Dat is een stijging ten opzichte van vorig jaar (36%);
  • Hogere internetsnelheid vaker een reden geweest om in actie te komen;
  • Minder tevreden over huidige provider, 53% ten opzichte van 58% vorig jaar; 
  • Consumenten geven aan dat zij gemiddeld € 61,69 per maand betalen voor hun internet abonnement. Dat is iets hoger dan vorig jaar (€ 59,54). twintig procent van de ondervraagden weet niet wat zij maandelijks betalen voor hun abonnement;
  • Combinatievoordeel huidige provider vaker een reden om niet over te stappen.

Redenen overstappen internet provider

Waarom overstappen van internet aanbieder 2021 2020 2019
Besparen op de maandelijkse kosten 36% 40% 43%
Ontevreden huidige aanbieder 21% 16% 14%
Hogere internetsnelheid 19% 13% 12%
Ik zag een beter product 15% 19% 16%
Contractperiode liep af 11% 15% 8%

Onderzoek mobiele telefonie

Er is ook goed nieuws te melden. 60 procent vindt de informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk. Er is afgelopen jaren veel commentaar geweest. Telecom aanbieders moesten duidelijker de kosten voor de telefoon en het maandelijkse abonnement uitsplitsen. Dit is een positieve verandering. Het wordt daardoor voor consumenten steeds makkelijker om prijzen van verschillende mobiele aanbieders te vergelijken. 

  • 35% van de consumenten komt met name in actie voor een nieuw abonnement als hun contract afloopt. Doorslaggevende redenen om uiteindelijk over te stappen zijn de prijs (44%) en de inhoud van de bundel (39%);
  • 62% van de consumenten is bereid om tot circa twee uur te besteden aan het uitzoeken van een nieuw mobiel abonnement;
  • Vier op de tien (40%) zijn 6 jaar of langer klant bij de huidige aanbieder.

Combinatiekorting wint aan populariteit

Korting op abonnement als reden om telefonie en internet bij dezelfde aanbieder af te nemen is dit jaar gestegen. De belangrijkste reden voor het afnemen van internet en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder is namelijk de korting op het abonnement bij het afnemen van meerdere diensten (60%). Andere belangrijke redenen dit jaar zijn: gratis extra data (32%), gemak van één factuur (26%), gratis extra tv-zenders en series (24%) en het gemak van één aanspreekpunt (24%). Minder consumenten noemen dit jaar het voordeel van extra tv-zenders en series. (Bron, 2021-06-12 ACM telecommarkt 2021

Wil je meer informatie? Dan verwijzen we je graag naar het onderzoek van de ACM. Je kan het hele rapport daar lezen.

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurd in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over Internet

T-Mobile investeert in aanleg van glasvezel. Ook KPN zet 1,4 miljoen euro in op glasvezel.

Ook T-mobile zet in op glasvezel

Woensdag 07 april 2021 13:01

‌Glasvezelnetwerk voor T-Mobile een speerpunt in vijf-jarenplan. T-Mobile wil de komende 5 jaar inzetten om een miljoen huishoudens in "overwegend stedelijke gebieden", op glasvezel-i...

Lees meer
Prijzen abonnementen Vodafone omhoog

Vodafone verhoogt prijzen en snelheid Red - én Start- abonnementen

Maandag 01 februari 2021 15:17

Vanaf 1 februari veranderen de prijzen, voorwaarden en bundels van Vodafone. Vodafone verhoogt de databundels in zijn Start M- en Start L-abonnementen. Het Start M-abonnement wordt van 1 GB naa...

Lees meer
Telecom monitor ACM biedt inzicht in de ontwikkelingen telecommarkt 2020

ACM: Dataverbruik Nederlandse huishoudens boven de 200 miljard

Maandag 06 juli 2020 16:22

In het eerste kwartaal van 2020 steeg het verbruik van mobiele data via 4G voor het eerst boven de 200 miljard MB. Het verbruik van mobiele data via 3G en 4G was in totaal 214 miljard MB, tegenover 1...

Lees meer
Telecombedrijven verhogen wegens stijgend dataverbruik en investeringen in het netwerk de prijzen. Consument betaalt voor ontwikkeling aan het netwerk.

Ziggo en KPN gooien wederom prijzen omhoog per 1 juli

Woensdag 01 juli 2020 07:00

KPN verhoogt prijzen KPN verhoogt per 1 juli prijzen van veel internetabonnementen met 2,6 procent. De oudere KPN abonnementen gaan ook allemaal omhoog in prijs. De hoogste stijg...

Lees meer
Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies