• Contact
  • Opzeggen
  • Algemene voorwaarden
  • Basis informatie
  • Klachten
  • Via deze pagina vindt u alle belangrijke informatie over energieleverancier Essent. Of het nu gaat om uitleg van de energienota, de contactgegevens van Essent of voor het lezen van ervaringen van anderen over Essent. Ook kunt u uw eigen ervaring met energieleverancier Essent hier achterlaten.

    Geschiedenis 

    Essent is net als Nuon en Eneco, een traditionele energieleverancier. Voor de liberalisering in 2004 werden de energieleveranciers voor je bepaald, afhankelijk van de regio waar je woonde. Essent is een grote speler op de markt met een bewogen geschiedenis. Essent is opgericht in 1999. Essent is tevens de moedermaatschappij van andere bedrijfsonderdelen. Zo had Essent tot 2007 ook kabelbedrijf (internet, tv en bellen) Essent Kabelcom en ook Enexis (netbeheerder) is vroeger onderdeel geweest van Essent. Sinds 2002 is Essent oprichter en 100% eigenaar van een goedkoop label: Energiedirect.nl., één van de prijsvechters in de energiemarkt. In 2009 werd Essent onderdeel van RWE.

    Overstappen Essent

    Essent heeft van oudsher veel trouwe klanten. Wanneer u al lange tijd klant bent van Essent, nooit bent overgestapt of nooit een contract met een vaste termijn bent aangegaan, dan is het verstandig om over te stappen. Essent is dan niet goedkoop, sterker nog, u betaalt dan namelijk te veel. Kies een goedkoop contract via de Vastelastenbond en zie direct wat u kan besparen ten opzichte van Essent.

    Verhuizen en overstappen

    Gaat u verhuizen en heeft u een onbepaalde tijd contract bij Essent, dan kan u uw contract bij Essent zelf opzeggen en voor uw nieuwe woning overstappen naar een andere goedkopere energieleverancier . Wilt u uw energiecontract bij Essent opzeggen? Dan kan u naar de klantenservice bellen op nummer: 0900-1550. Bent u al overgestapt van energieleverancier? Dan zegt uw nieuwe leverancier uw contract bij Essent op

    Vergelijken met andere leveranciers

    U heeft al kunnen lezen dat Essent een goedkoop dochteronderneming heeft, namelijk Energiedirect.nl. Vaak is dit budgetlabel goedkoper dan Essent zelf. Essent heeft voor nieuwe klanten veel acties op websites staan en ging in het verleden zelfs de concurrentie aan met haar eigen dochteronderneming Energiedirect.nl! Bestaande klanten worden niet beloond. In 2014 had Essent de actie: Essent ZekerDalen, welke pretendeerde dat de tarieven elk jaar. Een slimme manier van marketing, bleek uit onderzoek van de Vastelastenbond. Want de korting geldt alleen voor het stroom contract en het dure gastarief staat vast en daalt niet. 

    Uitleg energienota Essent

    Essent stuurt particuliere klanten elke 12 maanden een energierekening. Afhankelijk van het energieverbruik over de voorgaande 12 maanden, vernemen klanten via de jaarlijkse energienota of ze geld terug krijgen of geld bij moeten betalen. Hierbij worden de 12 maandelijkse voorschotbedragen afgetrokken van het totaal te betalen bedrag voor energie, en blijft het openstaande of te ontvangen bedrag over.

    Als u vragen heeft over een energienota die u van Essent heeft ontvangen, dan kunt u zich ten eerste richten tot Essent. De medewerkers van de klantenservice hebben inzicht in uw energienota’s en kunnen u basale antwoorden geven op uw vragen. U vind de contactgegevens van Essent hier.

    Mocht uw contact met Essent niet tot het juiste resultaat leiden, neem dan contact op met de onafhankelijke adviseurs van Vereniging de Vastelastenbond. Wij helpen u graag verder!

    Ervaringen 

    Als u als consument wilt weten hoe bestaande klanten denken over Essent, dan raadpleegt u de klantervaringen die men op internet met elkaar deelt. Ook via Vereniging de Vastelastenbond kunt u deze ervaringen raadplegen. Ga hiervoor naar onze pagina Klachten en Ervaringen Energieleverancier Essent.

    Als u een dringende klacht heeft over Essent die direct advies vereist, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 040 – 7 200 200.