Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Door over te stappen van internetprovider
Gemiddelde besparing door goedkopere provider

Start besparen

Bespaar op Internet en TV

Bespaar € 200,- op je Internet en TV

Door over te stappen van internetprovider

Gemiddelde besparing door goedkopere provider

€200,- p.j

Meer informatie

Heeft u problemen door een trage internetverbinding? Is uw snelheid niet optimaal of valt uw verbinding regelmatig uit? Hier vindt u een aantal veel voorkomende oplossingen voor een lage internet snelheid of trage verbinding. Doe ten éérste de speedtest. Ga vervolgens verder met de hieronder beschreven stappen.

1. Herstart uw apparaat en/of voer systeemupdates uit

Vaak ligt de oorzaak van traag internet niet aan de verbinding maar aan een probleem op uw apparaat. Dit is meestal makkelijk op te lossen door de mobiele telefoon, tablet of PC opnieuw op te starten en, indien van toepassing, de aanbevolen systeemupdates te installeren. Het opnieuw opstarten van uw apparaat helpt bij het vernieuwen van de netwerkverbinding en het vrijmaken van eventuele tijdelijke bestanden die de prestaties kunnen beïnvloeden. Daarnaast zorgen systeemupdates ervoor dat uw apparaat optimaal blijft functioneren en beveiligd is tegen bekende problemen.

1. Herstart uw apparaat:
  • Voor mobiele telefoons en tablets: Houd de aan/uit-knop ingedrukt totdat u de optie ziet om het apparaat uit te schakelen. Tik op "Uitschakelen" en wacht een paar seconden. Druk vervolgens opnieuw op de aan/uit-knop om het apparaat opnieuw op te starten.
  • Voor pc's: Klik op het Windows-logo in de linkeronderhoek van het scherm en selecteer "Opnieuw opstarten" in het menu. Wacht tot het systeem volledig is uitgeschakeld en start het dan opnieuw op.
2. Voer systeemupdates uit:
  • Voor mobiele telefoons en tablets: Ga naar de instellingen van uw apparaat en zoek naar de optie "Systeemupdates" of iets soortgelijks. Tik hierop en controleer of er updates beschikbaar zijn. Indien beschikbaar, installeer de updates volgens de instructies op het scherm.
  • Voor pc's: Klik op het Windows-logo in de linkeronderhoek van het scherm en selecteer het pictogram "Instellingen". Ga naar het gedeelte "Bijwerken en beveiliging" en klik op "Controleren op updates". Als er updates beschikbaar zijn, volgt u de instructies om ze te installeren.

2. Herstart uw modem

Dit is de simpelste en vaak toch doeltreffendste manier om uw verbinding te resetten, waardoor deze verbinding sneller en stabieler zou moeten worden.

Het herstarten van een modem is simpel:

  1. Verwijder de stekker/adapter van het modem uit het stopcontact
  2. Laat de stekker/adapter van het modem 60 seconden uit het modem
  3. Sluit de stekker/adapter van het modem weer aan
  4. Wacht tot de gewoonlijke functielichtjes op het modem branden
  5. Maak verbinding met het internet via uw pc/laptop/tablet/telefoon en controleert de snelheid van de verbinding

Mochten de problemen niet overgaan, of de stabiliteit en/of snelheid van uw internetverbinding niet verbeteren, neem dan contact op met uw eigen provider en laat u doorverbinden met de technische helpdesk.

3. Volg de overige tips

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk om uw trage verbinding te verbeteren. Steeds meer consumenten zitten met steeds meer apparaten op hetzelfde kanaal. Dit zorgt voor overlast en kan betekenen dat u de dupe bent en uw verbinding buitengewoon traag is. U kunt uw WiFi kanaal veranderen voor een betere ontvangst. U kunt ook de frequentie aanpassen of WiFi repeaters instellen. Hier leest u precies stap voor stap hoe u dat moet doen. 

4. Neem contact op met uw provider

Neem contact op met uw provider via de telefoon en kies voor technische hulp via het keuzemenu. Geef aan de medewerker van de provider uw probleem zo helder mogelijk door. Opschrijven van uw probleem voordat u belt kan helpen om het verhaal voor uzelf en de medewerker zo helder mogelijk te verwoorden.

Vaak zal de medewerker van de provider van afstand inloggen op uw modem, en daar bijvoorbeeld de frequentie van uw WiFi verbinding aanpassen naar een minder druk bezet kanaal. Ook kunnen de modems van afstand worden gereset door de medewerkers, en kunnen zij tests uitvoeren om te controleren of de verbinding in orde is.