Als u gaat verhuizen en u heeft een lopend contract voor internet en/of televisie en bellen, controleer dan of uw huidige provider dezelfde diensten kan leveren in uw nieuwe postcode gebied. U kunt vervolgens bepalen of het internet, tv en bellen contract meeverhuist of opgezegd dient te worden.

Check de einddatum

Als de contracttermijn reeds is verlopen kunt u uw internet contract te allen tijde opzeggen als u verhuist. Houdt hierbij rekening met 30 dagen opzegtermijn, zodat u niet dubbel betaalt nadat u verhuist bent en een nieuwe internet provider heeft gekozen. Als u een lopend internet en/of televisie en bellen opzegt tijdens de contract termijn, kunt u een restboete moeten betalen. Controleer hiervoor de algemene voorwaarden van uw internet service provider. De algemene voorwaarden kunt u inzien op de website van uw provider en eventueel op het contract voor internet en/of televisie en bellen dat u met uw provider heeft afgesloten.

Doe de postcode check

  1. Als u op een eenvoudige manier wilt achterhalen welke internet tv en bellen providers er actief zijn in uw nieuwe postcode gebied - omdat u gaat verhuizen of omdat u wilt overstappen – voer dan de postcode check uit en kies voor het internet, tv en bellen combinatie pakket of internet abonnement van uw keuze. Bekijk ook eens onze aanbiedingen voor internet tv en bellen pakketten.
  2. Als uw contract leverbaar is op het nieuwe adres dan kunt u via de website of telefonische klanten service van uw huidige internet provider uw nieuwe adres en verhuisdatum doorgeven, zodat u in uw nieuwe woning gelijk gebruik kunt maken van internet en/of televisie en bellen. Neem bij het verhuizen van uw internet tv en bellen abonnement een termijn van ongeveer 30 dagen in acht.

Internet verhuizen via Vereniging de Vastelastenbond

Als u een contract voor internet, tv en bellen afsluit via Vereniging de Vastelastenbond, dan wordt uw overstap of verhuizing van internetprovider begeleidt. Wij kunnen u bijstaan met al uw vragen over uw internet, bellen en televisie abonnement en uw aanstaande verhuizing. Zo kunnen we er samen met u voor zorgen dat u niet dubbel betaalt en op de dag van uw verhuizing direct online kunt gaan op uw nieuwe adres, maar ook tot die dag gewoon verbonden blijft met internet, kunt bellen en televisie blijven kijken op uw vorige adres. Let op: U dient te allen tijden uw TV abonnement zelf te beëindigen. 

U kunt bij een verhuizing een nieuw contract aanvragen via de Vastelastenbond internet module. Het opzeggen van uw huidige provider(s) voor internet en/of (digitale) televisie en bellen wordt door ons aangeraden om zelf te doen. Vaak is een telefoontje of bezoek aan het klantenservice gedeelte van de website van uw provider voor internet tv en/of bellen voldoende om uw huidige contract met een opzegtermijn van 30 dagen stop te zetten.

Regel uw overige vaste lasten bij verhuizing

Als u gaat verhuizen dient u naast uw contract voor internet, tv en bellen waarschijnlijk nog meer diensten verhuizen of aanvragen voor uw nieuwe adres. De Vastelastenbond helpt u graag op weg en staat u graag bij met persoonlijk advies om uw verhuizing vlekkeloos te laten verlopen.

Wij kunnen op uw nieuwe adres bij verhuizing verschillende producten en diensten leveren:

Energie (elektriciteit en gas)
Internet, tv en bellen
Zorg verzekeringen
Schade verzekeringen

Sluit u aan bij het gratis consumenten collectief van Nederland, de Vastelastenbond en kies bewust voor voordelige contracten bij uw verhuizing. Verhuizen is al duur genoeg, de Vastelastenbond helpt u graag met besparen!

Controleer de beschikbaarheid

Via onze postcodecheck kunt u snel controleren of u uw abonnement(en) op internet, telefonie en televisie kunt meenemen naar uw nieuwe adres. Is dat het geval, dan moet u in de meeste gevallen een maand van te voren aan uw provider laten weten wanneer u gaat verhuizen. Deze zorgt dat uw abonnement(en) op het juiste moment wordt overgezet. Sommige providers brengen verhuiskosten in rekening, meestal niet meer dan een paar tientjes. Heeft u vragen over uw huidige contract? Bel of mail ons voor meer info!

Contractsduur en opzegtermijn

Meestal hebben contracten voor internet, bellen en tv een looptijd van één jaar. Hierna kunt u direct opzeggen, met een opzegtermijn van 30 dagen. Als u tegelijk met uw verhuizing wilt overstappen hoeft u simpelweg een nieuw abonnement aan te vragen om vervolgens uw huidige op te zeggen. Internetproviders werken samen om de overstap probleemloos te laten verlopen.

Contractsduur nog niet voorbij?

Als uw contractsduur (1 of 2 jaar) op het moment van verhuizen nog niet voorbij is, werkt het anders. U neemt dat abonnement mee naar uw nieuwe adres, mits uw provider ook daar levert. Zo niet, dan mag u uw contract wel eerder stopzetten. U moet dan wel vaak een kopie van uw huur- of koopovereenkomst aan de provider laten zien.

Verhuizen van telefonie

Als u een vaste telefoonlijn hebt, zult u waarschijnlijk uw telefoonnummer willen behouden. Bij de aanvraag voor de nieuwe provider moet u dan uw huidige telefoonnummer invullen en daarbij aangeven dat u uwnummer wenst te behouden. Dit is alleen mogelijk als u in dezelfde netregio woont (bijvoorbeeld 020 voor Amsterdam). Verhuist u naar een andere regio, dan krijg u een nieuw telefoonnummer.

Verhuizen van televisie

Als u op dit moment via de kabel televisie kijkt (analoog, digitaal, of beide), dan kunt u eenvoudig uw verhuizing doorgeven aan uw provider. U kunt dan ook dezelfde decoder blijven gebruiken, hoewel u meestal wel de instellingen moet aanpassen. Is uw nieuwe woning echter buiten het dekkingsgebied van uw huidige provider, dan zult u moeten overstappen. In dat geval zullen de decoder en de smartcard ook vervangen moeten worden.

Verhuizen van televisie via satelliet of Digitenne

Via CanalDigitaal kunt u overal in Nederland televisie ontvangen via de satelliet. Omdat er geen vaste aansluiting nodig is, kunt u op praktisch elke adres hier gebruik van maken, u hoeft dus niet eerst een postcodecheck uit te voeren. In de praktijk is de situatie echter iets ingewikkelder. Een schotel heeft een vrij zicht nodig op de lucht, althans op dat gedeelte waar de satelliet hangt. Als er op uw nieuwe adres gebouwen of bomen in de weg staan, wordt het dus erg lastig om de schotel op de juiste manier te kunnen monteren.

Daarnaast moet u er rekening mee houden dat u niet overal een schotel mag plaatsen. Is uw nieuwe woning een monument, of valt het binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht, dan is het plaatsen doorgaans niet toegestaan. Wanneer het wel mogelijk is om een schotel te plaatsen kunt u deze na installatie en het richten van de schotel, direct gebruiken. Wel moet u vooraf altijd de verhuizing doorgeven aan CanalDigitaal.

Ontvang je op dit moment televisie via Digitenne, dan ben je net als bij televisie via de satelliet niet afhankelijk van vaste aansluitingen. Wel kent Digitenne nog een paar plekken in Nederland waar geen dekking wordt geboden: het is dus belangrijk om vooraf een postcodecheck te doen om te controleren of u via Digitenne kunt blijven kijken. Is de ontvangst op je nieuwe adres minder, dan zou je nog een buitenantenne kunnen overwegen. Ook hier is het belangrijk om op tijd een verhuizing door te geven.

Alles-in-1 abonnementen

Steeds meer mensen combineren hun internetabonnement met vaste telefonie en digitale tv. Zo’n triple play of alles-in-1 abonnement bestaat uit drie diensten voor een vast bedrag per maand. Het gemak van één aanspreekpunt en extra kortingen zijn goede redenen om over te stappen op een totaalpakket. Bekijk daarom eens de Top 5 Alles-in-1.

Verhuizen en overstappen

Een verhuizing is een goed moment om over te stappen. Wellicht kan het goedkoper en krijgt u een snellere internetverbinding met meer televisiezenders. Op Internetten.nl kunt u alle internet-, telefonie- en televisieabonnementen met elkaar vergelijken en direct overstappen. zodoende kunt u profiteren van acties, nieuwe apparatuur, sneller internet en uitbreiding van diensten voor minder geld! Het is voordeliger om te kiezen voor een Alles-in-1 abonnement waarbij alle diensten via één provider lopen.

Verhuizing nieuwe woning

Verhuist u naar een nieuwe woning dan worden aansluitingen voor de telefoonlijn en televisiekabel doorgaans door de projectontwikkelaar of aannemer aangevraagd. Is dit niet het geval dan is het belangrijk om hier zelf op tijd een aanvraag voor te doen. Het liefst zo'n twee tot drie maanden voor de verhuisdatum. Moet er nog een aansluiting voor kabeltelevisie of telefonie aangelegd worden, dan worden er doorgaans eenmalig extra kosten voor gerekend. In veel nieuwbouwwijken wordt tegenwoordig alleen nog glasvezel aangelegd, het is dan vaak niet mogelijk om gebruik te maken van het reguliere kabel of telefoonlijn. Lees meer informatie over glasvezel.