Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Door over te stappen van internetprovider
Gemiddelde besparing door goedkopere provider

Start besparen

Bespaar op Internet en TV

Bespaar € 200,- op je Internet en TV

Door over te stappen van internetprovider

Gemiddelde besparing door goedkopere provider

€200,- p.j

Meer informatie

Als je gaat verhuizen en je heeft een lopend contract voor internet en/of televisie en bellen, controleer dan of je huidige provider dezelfde diensten kan leveren in het nieuwe postcode gebied. Je kunt vervolgens bepalen of het internet, tv en bellen contract meeverhuist of opgezegd dient te worden.

Check de einddatum

Als de contracttermijn reeds is verlopen kunt je het  internet contract te allen tijde opzeggen als je verhuist. Houdt hierbij rekening met 30 dagen opzegtermijn, zodat je niet dubbel betaalt nadat je verhuist bent en een nieuwe internet provider hebt gekozen. Bij een lopend contract moet je opletten dat je geen boete krijgt. Controleer hiervoor de algemene voorwaarden van de internet service provider. De algemene voorwaarden kun je inzien op de website van de provider en eventueel op het contract voor internet en/of televisie en bellen dat je met de provider hebt afgesloten.

Bekijk wat mogelijk is op jouw adres

Als je op een eenvoudige manier wilt achterhalen welke internet tv en bellen providers er actief zijn in het nieuwe postcode gebied - omdat je gaat verhuizen of omdat je wilt overstappen – voer dan een energie vergelijk uit en kies voor het internet, tv en bellen combinatie pakket of internet abonnement van jouw keuze. Bekijk ook eens onze aanbiedingen voor internet, tv en bellen pakketten.

Als het contract leverbaar is op het nieuwe adres dan kunt u via de website of klantenservice van de huidige internetprovider je nieuwe adres en verhuisdatum doorgeven, zodat je in jouw nieuwe woning gelijk gebruik kunt maken van internet en/of televisie en bellen. Neem bij het verhuizen van het  internet, tv en bellen abonnement een termijn van ongeveer 30 dagen in acht.

Internet verhuizen via Vereniging de Vastelastenbond

Als je een contract voor internet, tv en bellen afsluit via Vereniging de Vastelastenbond, dan wordt de overstap of verhuizing van internetprovider begeleidt. Wij kunnen je bijstaan met al uw vragen over het internet, bellen en televisie abonnement en de aanstaande verhuizing. Zo kunnen we er samen  voor zorgen dat je niet dubbel betaalt en op de dag van de verhuizing direct online kunt gaan op het nieuwe adres. Ook regelen wij dat je tot die dag gewoon verbonden blijft met internet, kunt bellen en televisie blijven kijken op je huidige adres. Let op: Je dient te allen tijden je TV abonnement zelf te beëindigen. 

Je kunt bij een verhuizing een nieuw contract aanvragen via de Vastelastenbond vergelijker. Het opzeggen van je huidige provider(s) voor internet en/of (digitale) televisie en bellen wordt door ons aangeraden om zelf te doen. Vaak is een telefoontje of bezoek aan het klantenservice gedeelte van de website van je provider voor internet tv en/of bellen voldoende om het huidige contract met een opzegtermijn van 30 dagen stop te zetten.

Regel je overige vaste lasten bij verhuizing

Als je gaat verhuizen dien je naast het contract voor internet, tv en bellen waarschijnlijk nog meer diensten te verhuizen of aanvragen voor uw nieuwe adres. De Vastelastenbond helpt jou graag op weg en staat je graag bij met persoonlijk advies om jouw verhuizing vlekkeloos te laten verlopen.

Wij kunnen op het nieuwe adres bij verhuizing verschillende producten en diensten leveren:

Sluit je aan bij het gratis consumenten collectief van Nederland, de Vastelastenbond en kies bewust voor voordelige contracten bij jouw verhuizing. Verhuizen is al duur genoeg, de Vastelastenbond helpt u graag met besparen!

Controleer de beschikbaarheid

Via onze vergelijker kun je snel controleren of je jouw abonnement(en) op internet, telefonie en televisie kunt meenemen naar jouw nieuwe adres. Is dat het geval, dan moet je in de meeste gevallen een maand van te voren aan de provider laten weten wanneer je gaat verhuizen. Deze zorgt dat het abonnement(en) op het juiste moment wordt overgezet. Sommige providers brengen verhuiskosten in rekening, meestal niet meer dan een paar tientjes. Heb je vragen over je huidige contract? Bel of mail ons voor meer info!

Contractduur en opzegtermijn

Meestal hebben contracten voor internet, bellen en tv een looptijd van één jaar. Hierna kun je direct opzeggen, met een opzegtermijn van 30 dagen. Als je tegelijk met de verhuizing wilt overstappen hoef je simpelweg een nieuw abonnement aan te vragen om vervolgens de huidige op te zeggen. Internetproviders werken samen om de overstap probleemloos te laten verlopen.

Contractduur nog niet voorbij?

Als de contractduur (1 of 2 jaar) op het moment van verhuizen nog niet voorbij is, werkt het anders. Je neemt dan je abonnement mee naar je nieuwe adres, mits de provider ook daar levert. Zo niet, dan mag je het contract wel eerder stopzetten. Je moet dan wel vaak een kopie van de huur- of koopovereenkomst aan de provider laten zien.

Verhuizen van telefonie

Als je een vaste telefoonlijn hebt, zul je waarschijnlijk je telefoonnummer willen behouden. Bij de aanvraag voor de nieuwe provider vul je dan je huidige telefoonnummer in en geeft daarbij aan dat je je nummer wenst te behouden. Dit is alleen mogelijk als je in dezelfde netregio woont (bijvoorbeeld 020 voor Amsterdam). Verhuis je naar een andere regio, dan krijg je een nieuw telefoonnummer.

Verhuizen van televisie

Als je op dit moment via de kabel televisie kijkt (analoog, digitaal, of beide), dan kun je eenvoudig de verhuizing doorgeven aan je provider. Je kunt dan ook dezelfde decoder blijven gebruiken, hoewel je meestal wel de instellingen moet aanpassen. Is je nieuwe woning echter buiten het dekkingsgebied van de huidige provider, dan zul je moeten overstappen. In dat geval zullen de decoder en de smartcard ook vervangen moeten worden.

Verhuizen van televisie via satelliet of Digitenne

Via CanalDigitaal kun je overal in Nederland televisie ontvangen via de satelliet. Omdat er geen vaste aansluiting nodig is, kun je op praktisch elke adres hier gebruik van maken, jehoeft dus niet eerst een vergelijk uit te voeren. In de praktijk is de situatie echter iets ingewikkelder. Een schotel heeft een vrij zicht nodig op de lucht, althans op dat gedeelte waar de satelliet hangt. Als er op het nieuwe adres gebouwen of bomen in de weg staan, wordt het dus erg lastig om de schotel op de juiste manier te kunnen monteren.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je niet overal een schotel mag plaatsen. Is de nieuwe woning een monument, of valt het binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht, dan is het plaatsen doorgaans niet toegestaan. Wanneer het wel mogelijk is om een schotel te plaatsen kun je deze na installatie en het richten van de schotel, direct gebruiken. Wel moet je vooraf altijd de verhuizing doorgeven aan CanalDigitaal.

Ontvang je op dit moment televisie via Digitenne, dan ben je net als bij televisie via de satelliet niet afhankelijk van vaste aansluitingen. Wel kent Digitenne nog een paar plekken in Nederland waar geen dekking wordt geboden: het is dus belangrijk om dit vooraf te bekijken of je via Digitenne kunt blijven kijken. Is de ontvangst op je nieuwe adres minder, dan zou je nog een buitenantenne kunnen overwegen. Ook hier is het belangrijk om op tijd een verhuizing door te geven.

Alles-in-1 abonnementen

Steeds meer mensen combineren hun internetabonnement met vaste telefonie en digitale tv. Zo’n triple play of alles-in-1 abonnement bestaat uit drie diensten voor een vast bedrag per maand. Het gemak van één aanspreekpunt en extra kortingen zijn goede redenen om over te stappen op een totaalpakket. 

Verhuizen en overstappen

Een verhuizing is een goed moment om over te stappen. Wellicht kan het goedkoper en krijg je een snellere internetverbinding met meer televisiezenders. Je profiteert van acties, nieuwe apparatuur, sneller internet en uitbreiding van diensten voor minder geld! Het is voordeliger om te kiezen voor een Alles-in-1 abonnement waarbij alle diensten via één provider lopen.

Verhuizing nieuwe woning

Verhuis je naar een nieuwe woning dan worden aansluitingen voor de telefoonlijn en televisiekabel doorgaans door de projectontwikkelaar of aannemer aangevraagd. Is dit niet het geval dan is het belangrijk om hier zelf op tijd een aanvraag voor te doen. Het liefst zo'n twee tot drie maanden voor de verhuisdatum. Moet er nog een aansluiting voor kabeltelevisie of telefonie aangelegd worden, dan worden er doorgaans eenmalig extra kosten voor gerekend. In veel nieuwbouwwijken wordt tegenwoordig alleen nog glasvezel aangelegd, het is dan vaak niet mogelijk om gebruik te maken van het reguliere kabel of telefoonlijn. Lees meer informatie over glasvezel.

Nog vragen? Bel ons: 040 - 7 200 200 op werkdagen tot 17:00