Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op Verzekeringskosten

Bespaar € 200,- op Verzekeringskosten

Verzekerd Zonder Zorgen

Besteed je verzekeringen aan onze experts uit en profiteer altijd van de beste dekking! Geen gedoe en meer vrije tijd voor:

€10,- p.m.
(of €100,- p.j.)

Meer informatie

Wat vergoedt de reisverzekering bij corona? 5 x vraag en antwoord: code geel & dekking

Maandag 15 juni 2020 11:10Margot Boesveld
Goede en betrouwbare informatie over corona en reizen, annuleren en de reisverzekering

Goede en betrouwbare informatie over corona en reizen, annuleren en de reisverzekering

Wat vergoedt de annuleringsverzekering bij corona?

Reisverzekering corona code geel & dekking

We kunnen weer op vakantie. Vanaf 15 juni 2020 geldt in veel landen code geel. Maar hoe zit het met de annuleringsverzekering? Of als je nu nog wil gaan boeken? Waar moet je op letten en hoe zit het dan met je reisverzekering en de dekking bij corona? Vastelastenbond geeft antwoord op een aantal vragen omtrent reisverzekering en COVID-19.

Reizen en code geel, wat betekent dat?

Momenteel geldt in veel Europese landen code geel. Dat betekent in principe dat de reis door kan gaan. Reis je naar een land waarvoor een geel reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering wel dekking (afhankelijk van de dekkingen die je hebt afgesloten). Wil je toch je vakantie annuleren? 

Annuleren en code geel bij corona-virus

Ik had al geboekt, krijg ik nu mijn geld terug?

Dit is afhankelijk van de situatie. Maar er zijn natuurlijk altijd specifieke situaties waardoor je misschien toch niet wil of kán gaan.

  1. Vakantie accommodatie is open, maar faciliteiten zijn dicht
  2. De reis verandert te veel (bijv. excursies)
  3. Code geel, maar ik ga vriendengroep (geen huishouden)
  4. Ik durf niet of vind het risico te groot
  5. Wat als de situatie verandert als ik daar ben?

1. Vakantie accommodatie is open, maar faciliteiten gesloten

Sommige accommodaties zijn nog wel open, maar bijvoorbeeld het restaurant, een speelhal en zwembad zijn dicht. Als je het vakantieverblijf boekte mét faciliteiten en je kan daar geen gebruik van maken, dan heb je recht op een deel van het geld terug. Wil je niet meer gaan omdat alles (grotendeels) dicht is? Als je kan onderbouwen dat je de accommodatie hebt geboekt vanwege die faciliteiten, dan kan je de boeking volgens toezichthouder ACM ontbinden. Je mag de boeking dan kosteloos opzeggen. Je krijgt voor het betaalde bedrag dan geld terug of een reisvoucher.

2. De reis verandert (te veel)

Excursies die onderdeel waren van de pakketreis gaan bijvoorbeeld niet door, omdat de bestemmingen dicht zijn. Of misschien wijzigt de aanbieder de route of de afgesproken hotels. Je hebt volgens de ACM recht op je geld terug als onderdelen van de reis niet doorgaan zoals afgesproken. Je kan de verandering accepteren. Is de kwaliteit van de reis minder door de verandering door bijvoorbeeld een goedkoper hotel. Dan heb je recht op een passende prijsverlaging. Je kan de verandering weigeren. Maar wat gebeurt er dan? 

  • De reisaanbieder kan dan beslissen om de verandering in de pakketreis niet uit te voeren. De reis gaat dan door zoals afgesproken, zonder de verandering.
  • Of de reisaanbieder laat de verandering toch door gaan. Dan mag je de pakketreis kosteloos annuleren. Je hebt recht op het geld terug binnen 14 dagen en op schadevergoeding. De schadevergoeding bestaat uit de kosten die je werkelijk hebt gemaakt. 

3. Ik ga met een vriendengroep, maar er is code geel

Kan je door de RIVM maatregelen niet meer met een groep vrienden naar een geboekt vakantieverblijf? Dit is een lastige. Je bent dan voor de annulering afhankelijk van de voorwaarden van de accommodatie. Staat er in de voorwaarden staat dat je nog tot kort voor aankomst kosteloos kan annuleren? Staat dit er niet, dan kan het zijn dat je geen geld terug krijgt. Neem contact op met accommodatie en vraag na wat de annuleringsvoorwaarden zijn. Dit is voor allebei een lastige situatie, dus het is belangrijk een goede verstandhouding met de accommodatie te onderhouden. Mogelijk kun je omboeken of krijg je een voucher aangeboden.

Ga ook na bij je eventuele reis- en annuleringsverzekeraar of die een vergoeding biedt. (bron: Consuwijzer over reisrechten bij het coronavirus )

4. Annuleren vanuit angst / gevoel onveiligheid

Vraag je je af of het wel verstandig is om te gaan? Als je niet durft te gaan omdat het onveilig voelt, dan heb je géén recht op een vergoeding via de reisorganisatie. Hoe vervelend ook. Angst is geen 'geldige' reden om de reis kosteloos te annuleren. In sommige gevallen is er wel dekking via de annuleringsverzekering.

5. Wat als de situatie verandert als ik op reis ben?

Wijzigt het reisadvies terwijl je op je bestemming bent? Dan blijft de dekking op je reisverzekering bestaan (volgens de polisvoorwaarden). Dat betekent niet dat je gerepatrieerd (terug gebracht naar Nederland) wordt door de reisverzekeraar. Die dekking is vaak niet standaard. Je kunt hiervoor eerst aankloppen bij de reisorganisatie. 

Ik wil gaan boeken. Hoe zit het dan met de reisverzekering?

Omdat het coronavirus sinds 11 maart 2020 door de Wereldgezondheidsorganisatie is aangemerkt als een pandemie, is annuleren vanwege het coronavirus geen onvoorziene omstandigheid meer. De kans is daardoor groot dat het virus impact heeft op jouw reis of dat jouw reis hierdoor zelfs niet door kan gaan. Dit geldt vooral voor reizen die je nu boekt, ook al zijn de coronamaatregelen in sommige landen versoepeld. Ook voor reizen die later plaatsvinden (bijvoorbeeld volgend jaar) zijn de annuleringskosten in verband met een pandemie niet meer verzekerd. Was er toen je ging boekte al een grote kans op de erge situatie nu? Dan kan je niet kosteloos annuleren omdat de situatie nu te erg is. Dat kon je namelijk weten toen je boekte.

Annuleringsverzekering en corona

Ben je zélf (ernstig) ziek en kan je niet reizen, dan dekt de annuleringsverzekering de kosten wel. Ook wanneer je bent ontslagen vanwege coronamaatregelen of als er een naaste ernstig ziek is kan dat een geldige reden voor annuleren zijn.

Welke organisaties en websites zijn er voor consumenten en corona?

Waar vind je goede en betrouwbare informatie over corona en reizen, annuleren en de reisverzekering? Er is een aantal websites/organisatie die je kan raadplegen. We zetten ze op een rij.

Rijksoverheid Actuele reisinformatie: Overheid wijs op reis en vragen over corona: https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/coronavirus-veelgestelde-vragen-reizen-naar-het-buitenland

Consuwijzer ACM: Op de website Consuwijzer (autoriteit Consument & Markt) vind je meer informatie over de reisrechten tijdens de corona-crisis voor pakketreizen, vouchers, losse tickets en accommodatie.

ECC: Het Europees Consumenten Centrum (ECC) heeft enkele voorbeeldbrieven voor vouchers en geannuleerde vluchten die je kan gebruiken als je je geld niet terugkrijgt.

ANVR: reisorganisatie en branchevereniging reisorganisaties: Corona-informatie

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over Verzekeringen

Hoe zit het met verzekering processierups. Krijg je schade vergoed?

Nederland maakt zich op voor de komst van de processierups. Hoe zit het met je verzekering?

Donderdag 14 mei 2020 16:13

In mei, juni, juli en augustus worden veel Nederlanders geteisterd door de processierups. Maar hoe zit het met je zorgverzekering als je klachten krijgt? En wat als je je boom gaat (moet) kappen of ...

Lees meer
De dekking van je reisverzekering hangt af van je polisvoorwaarden. Ook voor de reisverzekering en het coronavirus.

Corona en je reis- en annuleringsverzekering

Vrijdag 27 maart 2020 15:57

In december 2019 werd het Coronavirus (COVID-19) voor het eerst vastgesteld in China. Het aantal besmettingsgevallen loopt wereldwijd op. Veel landen en gebieden hebben ingrijpende maatregelen getroff...

Lees meer
Ga je skiën? Denk dan goed aan de verzekering voor je auto, dakkoffer en spullen

Mireille zoekt uit: Ga je op wintersport? Is je dakkoffer wel verzekerd?

Zaterdag 15 februari 2020 10:53

Je gaat op wintersport en je ski -of snowboard uitrusting moet ook mee. Dan biedt een dakkoffer uitkomst. Maar wat als je schade aan je dakkoffer hebt of erger: Je dakkoffer (of inhoud) wordt gestolen...

Lees meer
Dure verzameling? Let dan goed op het maximale bedrag dat je kan verzekeren

Verzameling verzekeren, zo zit dat

Maandag 27 januari 2020 09:08

6 op de 10 Nederlanders heeft een verzameling. Je kan het vaak zo gek niet bedenken of er is wel iemand die het ‘verzamelt’. Er worden zelfs televisieprogramma’s aan gewijd. Een verz...

Lees meer