Het Netwerkbedrijf Energie (ook bekend als netwerkbeheerder of is netbeheerder) is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het energie netwerk in uw regio. Netwerkbedrijf Energie zorgt voor het transport van elektriciteit en gas. Elke regio heeft zijn eigen netwerkbedrijf Energie.

Elk jaar betaalt u netwerkkosten voor energie aan uw netwerkbedrijf. Met het geld dat hiermee door de netwerkbedrijf wordt geïncasseerd, wordt o.a. het netwerk veilig en zo veel mogelijk storingsvrij gehouden.

Waaruit bestaan de netwerkkosten?

Uw regionale netwerkbedrijf brengt kosten in rekening voor de onderstaande diensten:

  • Meetdiensten

  • Meetdiensten kunnen de volgende kosten behelzen:

  • Vergoeding voor huur van de meter(s) Opname meterstand(en) Controle van volledigheid/juistheid van meterstanden. 

  • De kosten voor de meetinrichting.

  • Aansluitdiensten

  • Aansluitdiensten bestaan uit een vergoeding voor het onderhoud van uw aansluiting(en

  • Transportdiensten

  • De kosten voor transportdiensten bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Vastrecht transport: kosten voor het gebruik van het energie netwerk Capaciteitstarief: vast bedrag dat afhankelijk is van de capaciteit van de gas- en/of elektriciteit meter(s). Systeemdiensten (elektriciteit): vergoeding voor het gebruik van het hoogspanningsnet en de diensten van TenneT

De netwerkkosten zijn bij de meeste energieleveranciers een vast onderdeel van het maandelijkse voorschot voor energie. In uitzonderlijke gevallen ontvangen energieafnemers aparte rekeningen voor energie en netwerk kosten van het netwerkbedrijf.

Is uw energie afgesloten door het netwerkbedrijf?

Als u bent afgesloten van het energie netwerk dan dient u contact te zoeken met uw lokale netwerkbedrijf om een afspraak te maken om de meter(s) te activeren. Afsluiting door uw netwerkbedrijf kan verschillende oorzaken hebben, die op verschillende manieren kunnen worden opgelost:

  1. Heeft u een betalingsachterstand bij uw (vorige) energie leverancier?

Als uw energie meters zijn afgesloten in verband met een betalingsgeschil met een energie leverancier en/of uw netwerkbedrijf, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten voor her-activering van de energie meters.

  1. Bent u de nieuwe bewoner en zijn de energiemeters afgesloten?

Als u een nieuwe woning of pand betrekt en de meters zijn afgesloten, dan komt dat waarschijnlijk door de vorige bewoner/gebruiker op het adres. Als uw energiemeters zijn afgesloten in verband met een betalingsgeschil van een vorige bewoner op uw adres, en u bent de nieuwe bewoner van het betreffende pand, dan sluit de netwerkbeheerder uw meters kosteloos opnieuw aan.

Neem contact op met de Vastelastenbond als bovenstaande tekst tot vragen leidt, of als uw contact met uw netwerkbedrijf niet tot het gewenste resultaat leidt!