Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Klachten Nuon: verhoging termijnbedrag grote fout

Donderdag 20 december 2018 12:56Margot Boesveld
Nuon schat termijnbedrag verkeerd in

Nuon schat termijnbedrag verkeerd in

Klachtenregen Nuon: verhoging termijnbedrag 2019 verkeerd

Op Social Media gaat het los en ook bij de Vastelastenbond staat de telefoon roodgloeiend. Energieleveranciers Nuon, vandeBron en Eneco communiceren gigantische verhogingen van het termijnbedrag voor 2019. Waar komen deze krankzinnige verhogingen vandaan? En wat kunt u doen?

Uitzinnige stijging termijnbedrag

Veel klanten ontvingen de afgelopen dagen een brief of e-mail met de mededeling dat het termijnbedrag voor 2019 uit voorzorg wordt aangepast. Er worden soms verhogingen van 30% tot 40% doorgevoerd. Bizar en een flinke tekortkoming vanuit de leverancier, vindt de Vastelastenbond:

Vereniging de Vastelastenbond ging op onderzoek uit en constateerde de volgende fouten:

  • Overheidsheffingen worden gebruikt als excuus
  • Berekening op basis van verkeerd energieverbruik
    • Gemiddelde van het historisch verbruik van de afgelopen 3 jaar
    • Opbrengst zonnepanelen niet meegenomen
  • Foutieve parameter/formule (Nuon)

De brief van Nuon staat vol met mogelijke redenen, maar het wordt niet duidelijk wat de daadwerkelijke reden is voor deze verhoging. We namen contact op met Nuon en Vandebron voor uitleg.

“We kunnen er niet omheen dat de energierekening in 2019 duurder wordt, maar dergelijke verhogingen zijn absurd.”

Overheidsheffingen worden gebruikt als excuus

Nuon vermeldt in haar brief dat de verhoging tot stand komt doordat de netwerkkosten, overheidsheffingen voor stroom en de overheidsheffingen voor gas zijn gestegen. De overheidsheffingen bestaan uit energiebelastingen en ODE (Opslag Duurzame energie). Beide belastingen gaan inderdaad in 2019 omhoog. De energiebelasting en ODE betaalt u per kWh en per m3 en is daardoor afhankelijk van uw verbruik.

  • Bij een verbruik van 2200 kWh en 900 m3 gaat u op jaarbasis € 61,26 meer betalen aan overheidsheffingen (energiebelasting en ODE)
  • Bij een verbruik van 2750 kWh en 1300 m3 gaat u op jaarbasis € 88,86 meer betalen aan overheidsheffingen (energiebelasting en ODE)

Termijnbedrag moet ca. € 15,- € 25,- omhoog

Daarnaast stijgen ook de netwerkkosten en de gasprijs. De gasprijs is afhankelijk van het energieverbruik en zal ook voor een stijging van de energiekosten zorgen. Consumenten betalen gemiddeld € 8,- tot €10,- op jaarbasis meer aan netwerkkosten.

2750 kWh en 1300 m3

Stijgingen 2019

Energiebelastingen en ODE

€ 88,86

Netwerkkosten Enexis

€ 8,0857

Gasprijs* (gem. stijging van 0,090 per m3)

€ 117,00

Vermindering energiebelasting

€ 61,71

Totale stijging op jaarbasis

€ 275,65

Een verhoging van het termijnbedrag tussen € 15 tot € 25,- per maand moet voor de meeste huishoudens volstaan.

Wilt u een persoonlijke berekening? Neem dan even contact op met de Vastelastenbond op 040-7200200.

Berekening op basis van verkeerd energieverbruik

Bij het berekenen van een termijnbedrag maken de meeste energieleveranciers gebruik van het historisch verbruik van de afgelopen drie jaar van de woning. Het gemiddelde daarvan wordt gebruikt in de berekening voor het termijnbedrag. Dat roept vaak al vraagtekens op. Ook wordt de opbrengst zonnepanelen niet meegenomen. Hierdoor zijn de afwijkingen nog groter. Kijk daarom altijd goed naar het verbruik (stroom en gas) dat als basis wordt gebruikt voor de berekening. Wijkt dit erg af van het afgelopen jaar? Trek dan even aan de bel en vraag een herberekening aan.

Reactie NUON: Vereniging de Vastelastenbond belde met energieleverancier NUON. Een foutieve parameter is de schuldige. Er wordt aangegeven dat er een verkeerde formule is gebruikt voor de berekening en hierdoor is er een verkeerde berichtgeving naar de klant gestuurd. In de meeste gevallen is de berekening ongunstig voor de klant.  Sommige klanten met een laag verbruik hebben juist geen bericht ontvangen. Nuon wilt niet laten weten hoeveel mensen er de dupe zijn van deze rekenfout. Het is ook nog niet bekend of de energieleveranciers proactief actie gaat ondernemen. Klanten van Nuon wordt geadviseerd zelf contact op te nemen om het maandbedrag bij te laten stellen.  

Reactie Vandebron: Ook Vandebron geeft aan dat er een aantal dingen niet soepel zijn verlopen en de communicatie rondom de verhoging beter kan. Hier wordt niet een verkeerde parameter maar het basisverbruik als fout geconstateerd. In het geval van meneer Kooij is de vermindering van de zonnepanelen niet meegenomen in het termijnbedrag. Hierdoor krijgt de klant een vertekend beeld. Vandebron geeft aan dat men het voorschotbedrag op de persoonlijke pagina kan aanpassen. Het is momenteel erg druk op de klantenservice door deze fout en de energieleverancier raadt klanten aan om zelf actie te ondernemen.  

Bent u ook de dupe? Blijf niet afwachten en onderneem zelf actie.
 

Voorbeelden klachten:

  • Meneer Kooij heeft zonnepanelen en heeft in 2018 ruim 700 KWh opgewekt. Zijn verbruik is dus afgenomen. Toch communiceert Vandebron een verhoging van € 68,- per maand. Er gaat hier duidelijk iets mis. Vandebron heeft de zonnepanelen niet meegenomen in de berekening en wederom een berekening gemaakt op basis van het historische verbruik i.p.v. het recente verbruik.
  • Mevrouw van Gestel ontving een brief van Nuon. Haar maandbedrag stijgt van € 167,00 naar €233,00 per maand. De uitleg die Nuon in de brief geeft slaat kant nog wal. Er wordt gerefereerd naar de belastingstijging, maar ook het verwachte energieverbruik wordt genoemd.  Deze past niet meer in de lijn der verwachting, maar haar daadwerkelijke verbruik wordt niet in de brief vermeld. Daar wordt een gemiddeld verbruik als voorbeeld gebruikt.
  • De heer Smits uit Kapelle aan de IJssel  zit bij Eneco en betaalde in 2018 € 102,- per maand voor stroom en gas. Eneco voerde een verhoging door en dat resulteert in een maandbedrag van € 141,-

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Gedupeerde

Nuon zeer onfatsoenlijk ,als men de Geschillen Commissie Energiebedrijven heeft ingeschakeld. Waar Nuon hun fraude facturen doen sturen. Blijkt Nuon niet te beseffen dat zij van de consument doet stelen. Maar wat blijkt dat door de Geschillen Commissie aan het werk is, zal Nuon een incasso dienst in schakelen van Intrum .
Dat houdt al in de Nuon hun klanten weten te bedriegen door hun eigen in de nesten te werken. Dit zou de redactie van het Algemeen Dagblad nu moeten weten over Nuon aan de Groninger singel 1 in Arnhem doet werken.

Zaterdag 23 november 2019 21:19

Ex cliënt van Nuon

Als men een klacht bij het Energiebedrijf van Nuon weet voor te leggen , wordt er niet op gereageerd.
Vermeld je over de klachten commissie Energie wordt er op bruut gewijd gereageerd en negeren de medewerkers van Nuon .
Wat er in Arnhem aan de hand is bij Nuon. Is een zeer onfatsoenlijke klantenservice. Hebben geen gezag voor ouderen. Plegen dubbele Facturen en de klant is niet waardig bij Nuon Energiebedrijf in Arnhem.
Mijn advies is : Ga klantenbinding leren Nuon of ga een andere baan zoeken

Donderdag 19 september 2019 12:23

nuonbenjegekgeworden

Van 108 euro naar ~200 euro ( 2 man huishouden ) Die lui zijn helemaal knettergek.

Dinsdag 16 juli 2019 15:18

Giessen

Vorig jaar een contact voor 3 jaar aangegaan bij Nuon, ons aangesmeerd door een vertegenwoordiger van Nuon die ons zei dat we veel te veel betaalden en dat het bij Nuon VEEL goedkoper kon. Bij ons verbruik hoorde volgens hem een voorschot bedrag van €175. Dat was heel wat minder dan we betaalden bij een andere leverancier. Wel 3 keer nagevraagd of dat wel klopt, maar hij verzekerde ons ervan dat het juist was. Vervolgens krijgen we in januari een mail van Muon om te kijken of ons termijnbedrag wel juist is. Blijkt dat wij bij ons verbruik op een termijnbedrag van €210 hadden moeten zitten. Een flinke jaarafrekening volgde. Ik voel me aan alle kanten belazerd door Nuon. Het enige waar ze in tegemoet willen komen is dat we tussentijds zonder kosten van het contract afkonden. Ga dus nooit met iemand an Nuon in zee!

Woensdag 19 juni 2019 12:20

simone

Mijn ervaring bij Nuon is een goeie ervaring al jarennnnnlang..Je krijgt terug als je terug moet krijgen, je betaalt bij als je moet bijbetalen.
Ik snap al de klachten niet...ze zijn misschien duurder dan andere energieen, maar je hebt wel stabiliteit en je kan zelfs keuze maken voor drie jaar vast tarief en dat verlengen...je krijgt heus terug wat je teveel betaalt. Maar je moet wel zelf eerst kijken waar een hoge rekening vandaan komt. Andere bedrijven is nog maar de vraag, daar hoor ik ook veel klachten van...en geen goeie...ik blijf waar ik ben tot nog toe...groeten Simone

Zondag 16 juni 2019 08:07

Janouk

Het is zo dat Nuon is overgekocht door Vattenfal, een buitenlands bedrijf. Omdat Vattenfal en Nuon allebei geld willen, betalen we niet aan 1, maar aan 2 bedrijven. Daarom zijn er (o.a.) belachelijke prijsverhogingen.
Toen ik hier achter kwam, ben ik meteen overgestapt naar Budget Energie.
Alle Nuon klanten, ga weg bij Nuon, ze bedriegen je waar je bij staat!

Donderdag 16 mei 2019 12:41

W. Goldman

Ik heb opgezegd bij Nuon en kreeg zojuist de eindafrekening: mijn (hoge) termijnbedrag is €252,- (eenpersoons huishouden / twee onder een kap). Volgens de eindafrekening van 20.02.2019 - 07.05.2019 moet ik €163,53 bijbetalen voor iets meer dan 1 maand! Verklaring van Nuon: februari was een koude maand.

***
REACTIE VASTELASTENBOND:

Goedemiddag!

Wat vervelend om te lezen dat u moest bijbetalen op de eindafrekening van Nuon. Wilt u dat we de nota voor u controleren? Stuurt u deze dan in een e-mail naar info@vastelastenbond.nl

Met vriendelijke groet,
Mireille van der Heijden

Dinsdag 23 april 2019 15:28

Maxime

Na een teruggave van 600 euro (inclusief starterscadeau) bij ons jaarrekening (verbruik voor 3 personen à €990,-), hadden we ons maandbedrag met €30,- verlaagd. We zouden dan nog geld terug moeten krijgen. Opeens was ons maandbedrag weer op hetzelfde oude bedrag gezet (€133,-), zonder enige kennisgeving. We zijn afgelopen maand overgestapt naar een andere leverancier. Krijgen nu een afrekening met een verbruik van €1.000,- voor 5 maanden (!) We moeten dus op basis van ons maandbedrag nog even €400 terugbetalen.

Ik lees deze tekst en alle reacties. Mijn vraag is: kan hier iets tegen ondernomen worden? Heeft Nuon deze prijsstijgingen zomaar mogen doorvoeren? Is dit allemaal door de verplichte belastingverhoging van de overheid of houdt Nuon ons voor de gek?

Woensdag 03 april 2019 20:48

Martine

Ik woin alleen in een klein flatje en verbruik bij nuon bijna geen gas omdat dit via warmtepomp gaat en andere leverancier. Mijn maandbedrag werd van 55 naar 106 euro verhoogd. Financieel kan ik dit niet aan en incasso zijn tot nu toe mislukt. Gevolg, aanmaningen etc. Nuon heeft opnieuw berekend maar blijft op106. Om stijgende kosten te voorkomen ben ik overgestapt naar energiedirect. Daar betaal ik 70 euro per maand. En het gekke is, op basis van de berekening van Nuon! Maar er staat nog een aardig bedrag open bij Nuon.

Maandag 01 april 2019 13:42

Johan van Dijj

Nuon schrijft doodleuk even € 237 automatisch af ipv daarvoor € 131 per maand. Dit is een verhoging van meer dan 80% en hoogst schandalig en waarvoor NUON het predicaat Maffia meer dan verdient. NUON steekt haar hand in je portomonee en graait eruit wat ze kan pakken. Als je ze dan belt wordt je aan de lijn gehouden met een uitgebreid menu waar niemand op zit te wachten. We zijn dit met z'n allen maar heel normaal gaan vinden maar ik kan je verzekeren, Dit is veel erger dan bij de zogenaamde Maffia landen in Europa.

Maandag 04 maart 2019 12:42

M. van Tulder

Mijn termijn, 1 persoon in kleinere woning, ging van 159 naar € 259,00! Schrok me kapot maar heb net het bedrag toch zelf naar beneden kunnen bijstellen, leek niet te kunnen maar toch gelukt. Hoop maar dat dat snel doorgevoerd wordt...

Dinsdag 19 februari 2019 23:23

A.J. van Dijk

Ik kreeg vandaag een van Nuon en moet bijna 500,00 euro bijbetalen mag ik termijnen maar nog het is een schande ben bijna uit uitkering en heb een baan partime gekregen en ben 63 jaar. Moeilijk te betalen. Echt oorzaken kunnen ze niet noemen. Verkeerd opgenomen meterstanden andere leefsituatie ed. Wat kan ik hier tegen doen?

Dinsdag 12 februari 2019 15:11

Jan

Ik ben overgestapt van nuon naar energie direct heb nuon 150 betaald voor de laatste maand .en vandaag kreeg ik bericht dat 120 euro moet bij betalen voor een maand .
Dit klopt gewoon niet heb deze masnd 150 euro betaald ,als ik doe 150 niet had betaald moest ik
220 euro bij betalen voor een maand .
Mijn wordt voor 8 personen geschat.
Haha dit spoort niet .

Vrijdag 08 februari 2019 12:29

van Meurs

Ik ben ook bij de Nuon.Het bedrag is verhoogd van 155 naar 280.IK heb ze telefonisch medegedeeld,dat ik het bedrag heb gestorneerd(teruggeboekt) en bij de eindafrekening wel zal zien wat de verhoging inzake belastingen inhoudt.Ik heb overigens een contract van drie jaar met een maandbedrag van 155,- euro.Dus als je een automatische betaling hebt,gewoon terugboeken en je gebruikelijke bedrag storten.
Ferry

REACTIE VASTELASTENBOND:

Goedemorgen,

Wij adviseren u nooit om een termijnbedrag te storneren, zonder overleg met de betreffende energieleverancier. Een termijnbedrag is een voorschot op de jaarafrekening.
Wij adviseren u om het termijnbedrag aan te passen naar het gewenste bedrag.
Wanneer u een contract afsluit, staan de kale tarieven en de vaste leveringskosten vast. Het termijnbedrag is aanpasbaar. In theorie zou u zelfs een termijnbedrag van 1 euro in kunnen stellen. Uiteindelijk rekent u het verbruik af wat u heeft gehad. Belt u gerust met onze klantenservice voor extra uitleg.

Met vriendelijke groet,

Mireille
Vereniging de Vastelastenbond

Zondag 03 februari 2019 12:45

Danielle

Goedemorgen,

Kan er een advies worden gegeven aan alle personen die NIET hun termijnbedrag via de 'Mijn Nuon; kunnen verlagen' (omdat dit niet geaccepteerd wordt, hoger mag wel en dat willen we niet!l Is er een mogelijkheid om bezwaar te maken? Ik heb het nl niet kunnen vinden op de NUON site. Overigens is er geen mogelijkheid om overstappen (anders had ik dit wel gedaan) omdat ik op stadsverwarming ben aangesloten en Nijmegen alleen een contract met NUON heeft afgesloten. Alvast bedankt voor de reactie.

*****
REACTIE VASTELASTENBOND:

Goedemorgen,

Wij raden u aan om telefonisch of via het e-mailformulier contact op te nemen met Nuon om het termijnbedrag te verlagen naar een door u gewenst bedrag.
Overigens; Het klopt dat u voor de stadsverwarming afhankelijk bent van de betreffende leverancier. Echter kunt u voor elektriciteit (en evt kookgas) overstappen naar een leverancier naar keuze. Wilt u hier meer informatie over, neemt u dan gerust telefonisch contact met ons op via 040-7200200.

Met vriendelijke groet,

Mireille
Vereniging de Vastelastenbond

Vrijdag 01 februari 2019 11:53

Danielle

Verhoging gehad van 42% te belachelijk voor woorden. Wilde termijnbedrag zelf verlagen rekening houdend met verhogingen maar dat is niet mogelijk ... alleen hoger dat mag dan weer wel. Chatbericht achtergelaten .geen verlaging dan ben ik weg

Dinsdag 29 januari 2019 19:44

W.H.Kamphuijs

In december 2018 bericht van Nuon, dat mijn termijnbedrag wordt verhoogd van 191 naar 338. Mijn vrouw en ik zijn rond de negentig jaar oud en ons verbruik is al jaren ongewijzigd. Ook vraagt Nuon steeds om opgave van de meterstanden terwijl ik slimme meters heb die ze zelf zo kunnen aflezen. Doet allemaal zeer onbetrouwbaar aan en ik overweeg dus overstap, want een jaarverhoging van ca. 1800 acht ik volslagen uit de lucht gegrepen en ga ik dus niet accepteren.

Reactie Vastelastenbond:

U kunt contact opnemen met onze klantenservice. Wij kunnen voor u een berekening maken aan de hand van uw jaarverbruik. U kunt uw jaarverbruik sturen naar: info@vastelastenbond.nl. Ook kunnen wij met u meekijken of het loont om over te stappen.

Alvast bedankt!
Mvg Nikki Colijn

Zondag 27 januari 2019 12:57

Janneke

Termijnbedrag kan niet meer aanpassen, ja natuurlijk wel hoger!

Maandag 21 januari 2019 18:20

Marleen

Kreeg een verhoging van 121 naar 257. Nu geven ze zelfs het advies om mijn termijnbedrag bij te stellen naar 340. En dit voor een 1 persoons huishouden....

Zondag 13 januari 2019 14:42

Jenny van de Sande

Al 4 jaar krijg ik terug, de laatste keer zelfs 350.00
mijn maandtermijn gaat omhoog met € 52,00.
ik woon alleen dit ga ik echt niet verbruiken, gaat nergens over.

Reactie Vastelastenbond.
Bedankt voor uw blogreactie. Wat vervelend dat uw voorschotbedrag te hoog is berekend. U kunt uw voorschotbedrag via de persoonlijke pagina van Nuon laten wijzigen.
Met vriendelijke groet,
Nikki Colijn

Zaterdag 12 januari 2019 07:29

Claudia

Wij kregen in December de mail met de verhoging, van 255 euro naar 385 met een driekoppig huishouden. Nou never nooit niet.
We zijn gelijk gaan zoeken naar een ander energie bedrijf en gaan nu bij United Custumors 254 betalen. Ze lijken wel gek daar bij Nuon .

Dinsdag 08 januari 2019 19:35

Joop

allemaal behoorlijk overdreven. Mijn verhoging is 8 euro Net zo veel als in 2018 (7 euro) Andere uitgaven stijgen harder (eten en drinken en de huur/ zorg etc)

Dinsdag 08 januari 2019 18:53

Grietje

Neem alleen stroom af bij de Nuon, mijn voorschot is nu verhoogd van 98 euro naar 182 euro. Mijn stroomverbruik is al jaren gelijk. Heb hierover gechat met medewerkster Nuon, kreeg niet een goed antwoord, bedrag blijft gehandhaafd. Enbij de opmerking van mij dan moet ik maar ergens anders zien, kreeg ik het antwoord veel succes. Ik ben al meer dan 43 jaar bij de Nuon. Had toch wel een ander antwoord verwacht, zo ga je toch niet om met je jarenlange trouwe klant.

Dinsdag 08 januari 2019 16:43

Peter

Vandaag op mijn nuon... willen ze ineens €269 hebben ipv normaal €155 (verhoging ruim 70%).
Kan helaas het bedrag niet aanpassen op de site. Beroep aangetekend via een (langdradig) contact-formulier. Ik spaar zelf heel goed en betaal wel bij de jaarafrekening.

Zaterdag 05 januari 2019 00:25

Jessica

Haha, ik ontving een brief waarin stond dat ik bijna €120 euro meer ging betalen, per maand!!! Ik vraag me af wat voor mensen deze brieven hebben opgemaakt...

Dinsdag 01 januari 2019 15:44

Taco

Mijn maandbedrag is door Nuon verhoogd van €300 naar €540. Krankzinnig.

Zondag 30 december 2018 13:14

Marcel Spanjetsberg

Wij betaalde het afgelopen jaar €74 per maand met een huishouden van twee personen . Wij kregen €380 terug ( wij hebben 6 zonnepanelen) Het nieuw geschatte maandbedrag werd €45 per maand maar gezien de verhogingen volgend jaar hebben wij het maandbedrag op €80 gezet ook friet op het feit dat wij een ruime terugbetaling ontvingen

Zaterdag 29 december 2018 21:40

Anna

Van maandbedrag €125,00 naar €161,00 in 2019,
Hoe belachelijk is dat ??
En dat alléén voor het gebruik van gas..
Nou Nuon, dankjewel voor jullie fantastische berekening !!!

Zaterdag 29 december 2018 13:56

j.nijmeijer

Viel van verbazing steil achterover na de mededeling van NUON dat mijn maandbedrag
zou worden verhoogd van € 145,= naar € 217,=
Heb dat bedrag gereduceerd via de site van NUON tot € 180,=.Dat bedrag berekende ik met in acht neming van de door NUON gehanteerde tarieven en mijn jaargebruik in de afgelopen drie jaren.Vooralsnog heb ik mij verder niet druk gemaakt over de vraag hoe NUON aan haar berekening is gekomen.Ik ziet de jaarafrekening met vertrouwen tegemoet.

Vrijdag 28 december 2018 16:57

Kris Jaminon

Een verhoging van het maandbedrag kan ook een mooi spaarpotje zijn als je het maandelijks kunt missen. Met als ander voordeel dat je niet aan het eind van het contractjaar hoeft bij te betalen maar dus altijd wat terug krijgt! Je geld ben je niet kwijt en op de spaarrekening heb je er helaas toch niks aan. Ik betaal al jaren een structureel te hoog maandbedrag en zet mn contract meestal drie jaar vast. Elk jaar bijna duizend euro gespaard! Lekker toch

Vrijdag 28 december 2018 07:46

j.ten hoope

ik kan kort zijn, omtrent de verhoging energie. als eerste. Engeland stapt uit de EU. dus betaald deze Brussel niet meer EU. gevolg, groot gat in betalen aan EU. en de verhogingen op andere zoals de BTW op levens middelen. laat dit de burgers weten, en lieg ons Nederlandse volk niet meer voor.

Donderdag 27 december 2018 21:42

Mw. De Graaf

Mijn maandbedrag bij NUON ging ineens van 180 naar 320 euro per maand! Toen ik mijn beklag deed bij de overigens altijd goed bereikbare klantenservice kreeg ik het voorstel om dit toch tot juni maar zo te laten. Ik deed het tegenvoorstel om een verhoging van 30 euro per maand toe te passen. Ongelooflijk dat energiebedrijven als cowboys bezig kunnen gaan. En moeten wij dan als burger positief zijn ten aanzien van alle klimaatmaatregelen? Dit holt elk draagvlak onder de bevolking uit. Wat een amateurisme...

Donderdag 27 december 2018 19:33

jmklaver

bij ons heegemundehof is alles in een

Donderdag 27 december 2018 18:06

matthias

ikheb zojuist VIA JULLIE een contract gesloten met Eneco.........

Donderdag 27 december 2018 16:19

P.M. Bax

Goed werk! Ga zo door!
Wij zijn via U bij : budgetenergie gevraagde
verhoging €8,— per maand. Lijkt ons redelijk

Donderdag 27 december 2018 16:06

willem

hoe is dit bij andere leveranciers bv budget energie ?

Reactie Vastelastenbond:
Budget Energie heeft een correcte berekening gemaakt voor de verhoging van de energiebelasting. Wij hebben hierover geen klachten ontvangen.

Donderdag 27 december 2018 13:01

Annelies

Ik kreeg €700 terug over de jaarrekening 2017-2018 en het maandbedrag ging met €50 omhoog! Belachelijk!!
Maar dan niet panikeren en gewoon naar de site gaan en je maandbedrag aanpassen, dan is het weer opgelost.

Donderdag 27 december 2018 13:01

inderwisch

Dank voor u informatie

Donderdag 27 december 2018 11:48

Jacob de Zwaan

Vreemde kennismaking met Nuon. Wij zijn nieuwe klant en hebben in september 2018 een maandbedrag van eur 125. Verrassing mogen vanaf januari eur 175 betalen.
Maar weer snel afscheid nemen van Nuon????

Donderdag 27 december 2018 11:04

J bogaers

Jaren bespaart maar hun inkomen moet het zelfde blijven wie o wie licht ons op maar ja Nederlanders doen het alle maal zelf gooi neder land 1 maand plat dan buigen de hogen heeren van zel ik vraag me af of 1 partij wel echt voor de burgers is of alleen voor de rijken zieken Fons het zelfde. Buitenlanders betalen minder ook al zo raar. Maar ja Nederlanders pikken teveel dus veel staken net als in Frankrijk help echt. Niet klagen doen is mijn tip 1 Europa aan me laars zieken Fons België. 17 euro per maand. Weet elke burger wat hij over houd van 1000 euro Ik wel 25 euro rest de staad reken zelf maar uit. Btw is ook belasting. Daar gaat ons geld heen

Donderdag 27 december 2018 11:03

Bert Oostveen

Bij mij thuis voorgesteld met 50% meer per maand ondanks zonnepanelen niet mis.

Donderdag 27 december 2018 11:00

Verhoeve

Ik heb een een persoons huishouden en betaal 120 euro per maand, en moest dit jaar ruim 300 euro bijbetalen. Vorige maand kreeg ik een mail van NUON waarin stond dat mijn maandbedrag in februari uit voorzorg omhoog zou gaan van 129 euro naar 192 euro in de maand. Ik kreeg hiervoor altijd geld terug!

Donderdag 27 december 2018 10:56

H. ten Bergen

Dit is typisch geval van hoe kan ik de mensen op laten draaien voor de fouten die de energiemaatschappijen in het verleden hebben gemaakt.
Nu willen ze ten koste van alles hun fouten
goed maken door het verlies in het verleden te herstellen en tevens een behoorlijke winst te maken.
Dat daardoor de cliënten meer moeten betalen is voor hen bijzaak.

Donderdag 27 december 2018 10:36

zant rc.

De NUON vond het nodig om mijn maadbedrag van €120 teverhogen naar €177,00.na het bellen met deze ,zij men .Dit is noodzakelijk. 58% verhoging? NOOIT. tijd om over te stappen.

Donderdag 27 december 2018 10:13

Nol Berens

Het termijn bedrag is zelf te wijzigen, dus pas het termijnbedrag aan, rekening houdend met de adviezen van de vastelastenbond, dat scheelt een lange wachttijd en een onduidelijk verhaal van mensen die je aan de telefoon krijgt die het verschil tussen gas en elektra niet eens kunnen.

Donderdag 27 december 2018 10:07

I.c.Bakker

Volgens vandebron geen verhoging bij een 3 jarig contract.

Donderdag 27 december 2018 10:04

M.Poniatowska

Goedemorgen. Drie jaar geleden mijn familie bestond van 3 personen en sinds september 2017 van 2 personen, dus mijn maandpremie is flink naar beneden gegaan - 55 euro per maand ( geen gas, een verwarming apart betaald aan HVC) . Dus nu kreeg ik een nieuwe nota van 105 euro per maand, dat is 90,9 % meer.
M.V.G.
M.P.

Donderdag 27 december 2018 09:56

Daniëlle

Alleenstaande bij Nuon gaat van € 115,- naar € 180,- per maand!
Daar ik volledig ben afgekeurd en van een klein maandbedrag moet zien rond te komen is dit een idioot groot verschil en niet op te brengen.
Ik was totaal van slag bij ontvangst van deze brief!
Na enkele dagen zag ik pas dat er een kopje in de brief stond met 'Wilt u toch liever een ander termijnbedrag?'
Met..We begrijpen dat deze verhoging u misschien overvalt. We willen graag voorkomen dat u moet bijbetalen op de jaarafrekening. Maar als u toch liever een ander termijnbedrag betaalt, regelt u dat eenvoudig in Mijn Nuon, via nuon.nl/termijnbedrag-wijzigen

Donderdag 27 december 2018 09:23

A. Verwijs

Budget Energie verhoogt bij ons het voorschot van 204 naar 222 euro. Wij gebruiken gemiddeld 3.700 kw stroom en 2.300 m³ gas. Ik vind die stijging van 5 % dus alleszins redelijk en eigenlijk nog aan de lage kant.

Donderdag 27 december 2018 09:01

W.verwoerd

Heb een brief gekregen dat ik van €137,00 naar €245,00 ging een verhoging van €108,00 euro per maand moet betalen .heb gebeld om het bedrag te veranderen ze weigerden kon zelf niks meer veranderen dat was al geblokkeerd na een discussie van een half uur toch verlaagd naar €140,00 ben maar alleen en ben ook heel vaak weg maar er is wel bij geschreven dat ik op eigen risico dit heb laten veranderen ik zeg u laat u niet van u stuk afbrengen dit is de grootste kolder van Nuon .

Donderdag 27 december 2018 08:58

J Reede

wat ben ik blij met vastenlastenbond
al jaren lid.

Donderdag 27 december 2018 08:52

jonny smit

ik moet bij nuon 100 euro per maand meer voorschot betalen voor energie , te zot voor woorden , met mijn minium inkomen .

Donderdag 27 december 2018 08:33

J. Mulders

Goedemorgen,
Bij Budgetenergie verbruik ik 1619 kwh, en 989 m3.
ik ga een verhoging krijgen van 10 euro per maand.
Ik vind het heel erg dat zo'n rijk land als Nederland de ouderen ( ben 83 ) die al zo weinig hebben gaan belasten met belasting verhoging.
Gr. J.

Donderdag 27 december 2018 08:32

Henk Drenth

Ik had toch gelezen van uit de overheid, dat er een bepaalde regel was voor huishoudens van 1persoon ,2persoons en meer persoons huishoudens , en dan is inderdaad een 2persoons huishouden er ongeveer €280,00 perjaar extra betaald. en dat komt neer op
€23,00 per maand. gr Henk

Donderdag 27 december 2018 07:43

W van der Veen

Nuon gaf mij per brief de notitie dat ik van 250,00 naar 382,50 moets gaan om bijbetaling voor 2019 in verband met de stijgende kosten te kunnen voorkomen, mijn idee is dat Nuon graag wil dat ik bij hun een soort spaarrekening open ofzo, onder het mom daar plukt Nuon de rente van.

Donderdag 27 december 2018 07:43

Ben

Het lijkt me zo dat Nuon heel wat klanten gaat kwijtraken door deze belachelijke verhogingen.
30 % verhoging termijnbedrag, gaat niet gebeuren en ik stap zsm over naar een andere leverancier.

Woensdag 26 december 2018 00:05

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Variabele energieprijzen 1 januari 2019

Energierekening 2019| Energieprijzen variabel, stijging en actie ondernemen

Woensdag 19 december 2018 16:00

Variabele tarieven| slapers versus overstappers Geschreven door: Margot Boesveld Verschillende energieleveranciers hebben de tarieven voor januari 2019 bekend gemaakt. Het ligt in lijn der ver...

Lees meer
Stijging energiekosten 2019

Energierekening stijgt met 360 euro in 2019

Zaterdag 01 december 2018 16:35

2018 is het jaar van stijgende energietarieven. De prijs stijgt al maanden fors en dat gaan consumenten in 2019 merken. Een gemiddeld gezin ziet de energierekening stijgen met 360 euro. De kosten ...

Lees meer
energieaanbiedingen onder de loep

Energieaanbiedingen onder de loep

Maandag 10 december 2018 10:00

Vereniging de Vastelastenbond onderzoekt regelmatig een aantal opvallende energieaanbiedingen uit de markt. Er zijn momenteel 22 energieaanbiedingen in de markt. In opvolging op onze eerdere onde...

Lees meer
Energierekening omhoog per 1-1-2019

Energierekening 280 tot 360 EURO omhoog per 1 januari 2019

Zaterdag 01 december 2018 13:50

Belastingen, hoge inkoopprijzen en onrust op energiemarkt zorgen voor flinke prijsstijging De energierekening wordt vanaf januari een stuk duurder. Als gevolg van de marktontwikkelingen van de...

Lees meer