Warmteleveranciers moeten storingen melden na actie van de ACM
Maandag 27 juli 2020 12:43:42

Alle warmteleveranciers moeten een storingsregistratie bijhouden en publiceren op hun website. Veel van de onderzochte warmteleveranciers publiceren geen of een beperkte registratie van de storingen in de warmtevoorziening. Voor klanten is het daardoor onduidelijk of zij voldoende gecompenseerd zijn. Dat blijkt uit navraag door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij 40 warmteleveranciers. De ACM heeft hen nadrukkelijk verzocht hun verplichte registratie op orde te brengen en te publiceren. De meeste leveranciers waren hiertoe direct bereid. De ACM kan eventueel lasten onder dwangsom of boetes opleggen.

Goed toegankelijke informatie

De ACM vindt het belangrijk dat de storingsregistratie goed toegankelijk is. Klanten moeten eenvoudig kunnen zien of zij recht hebben op storingscompensatie. Zeker nu er door de verduurzaming meer huishoudens overgaan op warmtenetten. Huiseigenaren hebben in ieder geval de volgende informatie nodig:

Recht op compensatie

Warmteklanten hebben recht op een vergoeding voor een storing als deze langer duurt dan 8 uur. Zij krijgen 35 euro bij een storing van 8 tot 12 uur. Voor iedere 4 uur dat de storing daarna langer duurt, hebben ze recht op een extra bedrag van 20 euro. De warmteleverancier moet een storingsregistratie bijhouden en moet vergoeden binnen 6 maanden na het herstel van de storing. Een klant hoeft hier geen verzoek voor in te dienen.

Uitzondering recht op compensatie

Een warmteleverancier hoeft geen compensatie uit te betalen als de storing minder dan 24 uur duurt en het de eerste storing is in een jaar tijd. 

Warmteplan gemeente checken | Gemeentelijke warmteplan

Door de energietransitie wordt elke gemeente verplicht gesteld om in 2021 een warmteplan (transitievisie) te hebben. Hier moeten duidelijke kaders (participatiesprincipes) in staan voor de netbeheerder, warmtebedrijven en eigenaren van een pand of woning. Het kan zijn dat jouw woning in de toekomst op het warmtenet wordt aangesloten. Het is overigens niet verplicht om je aan te sluiten op het warmtenet, maar wel handig om te weten. Controleer bij jouw gemeente of er al duidelijkheid is over het warmteplan voor de toekomst. 

Mireille van der Heijden
Alleskunner en altijd enthousiast. Bemoeit zich met energie en verzekeringen en alles wat daar mee te maken heeft.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Hypotheekoversluiters slaan hun slag en toename verkoop vakantiewoningen
Huizenmarkt en corona. Verhuurhypotheken, het kopen van een vakantiewoning en oversluiten van hypotheek zijn de trends tijdens de huidige crisis. De huizenmarkt hobbelt vaak een beetje achter de grot...
Fout energierekening teruglevergoeding zonnepanelen door tussentijdse meterwissel
Ongeveer 20.000 huishoudens hebben in de afgelopen twee jaar ieder gemiddeld 60 euro te weinig vergoed gekregen voor het terugleveren van stroom. Huiseigenaren met bijvoorbeeld zonnepanelen die z...
Moet ik schade op vakantie direct melden?
Heb je schade op vakantie? Wacht bij voorkeur niet totdat je thuis bent met het indienen van de claim. Meld de schade of diefstal op vakantie zo snel mogelijk bij je reisverzekeraar. Dit kan door tel...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam