Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Achttien jaar De Vastelastenbond: vanuit idealisme naar ideale besparingen

Dinsdag 23 november 2021 17:30Frank van de Ven
Oprichter Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond blikt terug op de afgelopen 17,5 jaar.

Oprichter Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond blikt terug op de afgelopen 17,5 jaar.

De Vastelastenbond blaast volgend jaar achttien kaarsjes uit. Oprichter Dirk-Jan Wolfert heeft geen plannen om dit jubileum te vieren en bedenkt liever nóg meer manieren om zijn klanten te helpen besparen op hun vaste lasten. Het idealisme waarmee Dirk-Jan zijn organisatie opstartte, is met de grootte van het kantoorpand meegegroeid. De Vastelastenbond ontstond als bescheiden vennootschap op een zolderkamertje en is uitgegroeid tot een twintig koppen tellend team met een kantoor op Strijp-S in Eindhoven. “Ons geheim is dat wij er écht voor onze klanten zijn.”
 

De Vastelastenbond bestaat 17,5 jaar. Gefeliciteerd Dirk-Jan!

“Bedankt! Of ik het ga vieren? Nee, dat denk ik niet. Er valt nog genoeg te doen dus ik werk gewoon door. Misschien dat ik over zeven jaar een feestje plan, maar nu nog niet.”
 

Hoe ben je op het idee gekomen om deze organisatie op te zetten?

“De Vastelastenbond is ontstaan naar aanleiding van klachten over de energiemarkt die mijn toenmalige compagnon ontving. Ik studeerde toen nog en hij werkte voor een energiemaatschappij. Voor dat bedrijf stuurde hij een groep deurverkopers aan. Zijn team belde bij mensen aan en vroeg hen of ze van energiemaatschappij wilden overstappen. De animo voor deze dienst was hoog, omdat er veel klachten waren over verschillende aanbieders. Na dagenlang klachten te hebben aangehoord, luchtte mijn toenmalige compagnon zijn hart bij mij. Ik vond zijn verhaal erg interessant en dacht al na over een oplossing waarmee we die klanten konden helpen.”


Die oplossing werd de Vastelastenbond?

“Ja. Ons plan was om een collectief op te zetten waarin we consumenten verenigen. Samen sta je immers sterker. Door ons vervolgens goed in te lezen en onderzoek naar verschillende energieaanbieders te doen, konden we als collectief afspraken met energiemaatschappijen maken. Dankzij deze deals konden we zowel nieuwe als bestaande klanten de beste prijzen en service bieden. De Vastelastenbond is vanuit idealisme ontstaan en daarom zijn we ook volledig onafhankelijk. Ons doel was – en is – om mensen te helpen en ervoor te zorgen dat zij hun vaste lasten zo laag mogelijk kunnen houden. In de loop der jaren is onze visie gelijk gebleven, terwijl ons aanbod vergroot is. Naast energie bieden we ook verschillende nieuwe diensten aan zoals internet en televisie en verzekeringen. Ook helpen we klanten met isolatieadvies en de plaatsing van zonnepanelen. Verduurzamen is een onderwerp dat ons nauw aan het hart ligt.”


Komt het door je Brabantse bescheidenheid dat de Vastenlastenbond nog niet wereldberoemd is in Nederland? 

“Haha, jij zegt het! Toen we net begonnen waren we een piepklein bedrijf en waren er amper vergelijkingssites. Tegenwoordig zijn er veel online prijsvergelijkingssites actief en is het aantal energieaanbieders fors gestegen. De Vastelastenbond opereert in een concurrerende markt. Wij hebben te maken met een markt waar grote spelers over grote budgetten beschikken. Ik denk dat de marketingafdeling van een grote energiemaatschappij bijvoorbeeld drie keer zo groot is als het complete personeelsbestand van de Vastelastenbond.”


Ondanks een beperkt marketingbudget bestaat de Vastelastenbond nog steeds. Wat is het geheim?

“Ons geheim is dat we er écht voor onze klanten zijn. Ons 17,5 jarig bestaan geeft aan dat we iets goeds doen. Dankzij mond-tot-mondreclame zijn we zo groot geworden. Bij ons is een klant geen nummertje, want al onze adviezen zijn maatwerk. Aanbiedingen zijn gespecificeerd op de behoeftes van de klant. Onze dienstverlening is onafhankelijk, zodat klanten weten dat we hen niets aansmeren.”  


Waar ben je het meest trots op als je aan 17,5 jaar Vastelastenbond denkt?

“Dat is een moeilijke vraag, omdat er een hoop is om trots op te zijn. Ik ben blij met onze Switch Service (nu Energie Vanzelf Geregeld) waarmee we klanten écht kunnen helpen. Voor een vast bedrag per jaar kunnen we alle vaste lasten van onze klanten beheren en ervoor zorgen dat altijd de laagste prijs betalen voor telefonie, verzekeringen en energie. We willen het vaste aanspreekpunt zijn voor al je vaste lasten. Zonder gedoe ben je verzekerd van de beste zorg en prijs. Nooit meer last van je vaste lasten!”


Van beginnen in een zolderkamertje naar werken in een hip pand op Strijp-S is ook een interessante ontwikkeling.

“Absoluut. Ik ben ook trots op de groei die we doormaken. In de loop der jaren is er binnen onze organisatie ook het een en ander veranderd. We voelen steeds beter aan waar de behoeftes van onze klanten liggen.”
 

Hoe zie jij de toekomst van de Vastelastenbond?

“Heel positief. We hebben een heel bijzonder concept waarmee we echt van toegevoegde waarde zijn. In deze maatschappij waarin veel mensen het druk hebben en hun tijd zo nuttig mogelijk willen besteden, bieden wij uitkomst. We zorgen voor onze klanten en ontzorgen hen. In de toekomst gaan we onze diensten verder uitbreiden en kun je nog meer vaste lasten bij ons onderbrengen. Denk dan bijvoorbeeld aan je autoverzekering en overlijdensrisicoverzekering.”


Hoe zorg je ervoor dat privacygevoelige gegevens veilig zijn?

“We hebben een ervaren datasecurityteam in dienst dat ervoor zorgt dat gevoelige data beschermd wordt en aan alle veiligheidseisen voldoet. We voeren ook continu veiligheidstesten uit om ons systeem op orde te houden.”


Heeft het gevolgen voor klanten als ze continu overstappen van energieleverancier omdat daar de meeste korting te behalen is?

“Je bedoelt of ze op een zwarte lijst komen ofzo? Nee, dat heeft geen gevolgen. Wij attenderen onze klanten op alle kortingsacties en zorgen ervoor dat ze door continu over te stappen de laagste energieprijzen betalen. Voordat het contract eindigt en een hoog maandbedrag ingaat zijn onze klanten overgestapt. De welkomstkorting die energiemaatschappijen hanteren, is bedoeld om nieuwe klanten binnen te hengelen. Vaak gebeurt dit bij jaarcontracten. Als het jaar verstreken is, krijg je met een veel hogere rekening te maken. In feite betalen trouwe klanten voor de kortingsacties waarmee bedrijven nieuwe klanten willen binnenhalen.”


Wat is het grootste misverstand op het gebied van vaste lasten?

“Soms hoor je op feestjes iemand nog wel eens zeggen dat ‘overstappen toch geen zin heeft’, omdat je ‘toch geflest wordt’. Die aanname klopt niet. Het is absoluut de moeite waard om jaarlijks je vaste lasten na te lopen. Je kunt echt veel besparen. Omdat sommige mensen het regelen van zo’n overstap een hoop werk vinden of bang zijn om slechter uit te komen, blijven ze toch maar bij hun oude energieleverancier zitten. Begrijp me goed: overstappen is echt niet altijd de beste oplossing, maar feit is dat het geen kwaad kan om regelmatig te onderzoeken of je vaste lasten goed geregeld zijn. De Vastelastenbond helpt klanten bij een overstap als dat financieel gunstig is. Het daarbij behorende onderzoek voeren wij ook uit.”


Wat maakt jouw werk zo leuk?

“Dat je klanten écht kunt helpen! Laatst bezocht een klant ons kantoor. Deze man woonde in het noorden van het land, maar omdat zijn zoon in de regio Eindhoven woonde besloot hij om spontaan een kijkje te nemen bij de Vastelastenbond. Omdat hij zo tevreden was over onze diensten wilde hij ons dat graag persoonlijk vertellen. Ik vind het echt heel bijzonder dat mensen al die moeite doen om hun dankbaarheid te tonen! Wat ik ook leuk vind, is dat er soms mensen naar ons bellen en hun gesprek beginnen met ‘Eh… Ik hoorde van mijn broer dat jullie mij kunnen helpen  met mijn vaste lasten’.  Dat soort telefoontjes kregen we vooral in de begindagen  regelmatig. Het toont de kracht van mond-tot-mondreclame aan.”
Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Boom

Gefeliciteerd, ik hoop dat jullie door blijven gaan om voor mij de beste en goedkoopste energie rekening blijven geven

Dinsdag 23 november 2021 19:00

Reactie Vastelastenbond:

Dinsdag 23 november 2021 19:49
Wat leuk om te horen! Dankjewel. En daar gaan we zeker voor!

Plaats een reactie

Lees meer over