ACM: Ondernemers in woonhuis moeten energiecontract met consumentenvoorwaarden krijgen

Publicatie datum: Vrijdag 19 april 2019 12:34:10

Ondernemers in woonhuis moeten energiecontract met consumentenvoorwaarden krijgenEindelijk goed nieuws! Vereniging de Vastelastenbond ontving de afgelopen 8 jaar regelmatig klachten over diverse 'aanbieders van zakelijke energiecontracten'. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar er volgt nu wel een goed signaal naar de gehele energiemarkt, aldus Dirk-Jan Wolfert. 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept energieleveranciers op om ondernemers die voor hun woonhuis energie afnemen en vooral privé gebruiken, consumentenbescherming te bieden. De ACM heeft ook een brief aan alle energieleveranciers gestuurd, met de oproep consumentenbescherming te bieden. Partijen die dit niet doen kunnen riskeren een boete. 

Dat betekent onder andere dat energieleveranciers een lagere opzegvergoeding moeten rekenen aan deze groep, onder wie veel ZZP’ers. De ACM heeft daarover een brief aan alle energieleveranciers gestuurd. De ACM kan eventueel lasten onder dwangsom of boetes opleggen. Ook pleit de marktwaakhond voor betere bescherming van zzp’ers tegen oneerlijke verkooppraktijken. Dat staat in het Signaal, het jaarlijks adviesrapport van de ACM. Dit advies brengt de ACM uit naar aanleiding van de vele signalen die duiden op een onbalans in de relatie tussen zzp’ers en aanbieders van producten en diensten uit verschillende sectoren. Het gaat dan bijvoorbeeld om een abonnement op vermelding in een online bedrijvengids of op onderhoud van de computer tot aan zakelijke energiecontracten.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Als ondernemers een energiecontract voor hun woonhuis afsluiten en deze energie vooral privé gebruiken, dan zijn zij consumenten. Zij hebben recht op consumentenbescherming. De zakelijke voorwaarden zijn voor consumenten niet redelijk. In de zakelijke contracten is namelijk een veel hogere opzegvergoeding vastgelegd. Dat zijn de kosten voor het voortijdig opzeggen van een energiecontract. En als je als zakelijke klant naar de gerschillencommissie wilt, zijn daar voor ondernemers ook kosten aan verbonden. Ook worden de tarieven exclusief BTW vermeld en dit leidt tot verwarring en geen duidelijk beeld. 

Total Gas & Power gaat gedupeerden compenseren

Na alle ophef heeftTGPNL een grote groep (inmiddels vertrokken afnemers) gecompenseerd voor de aan hen berekende opzegvergoedingen. TGPNL zegt tevens toe de voorwaarden voor bestaande afnemers aan te passen aan de consumentenregelgeving. Dit vloeit voort uit de vele signalen die ACM binnen kreeg over energieleveranciers  die contracten met zakelijke voorwaarden aanbieden aan ondernemers die voor hun woonhuis energie afnemen. Ook de Vastelastenbond ontving de meeste klachten over Total Gas & Power en MKB energie.  In 2018 heeft de ACM bij energieleverancier Total Gas & Power Nederland BV (TGPNL) onderzoek gedaan naar naleving van de consumentenregels bij energielevering aan ondernemers op hun woonadres. Tijdens dit onderzoek heeft TGPNL de toezegging aan de ACM gedaan om de klanten die door TGPNL voor levering op hun woonadres worden geworven en de geleverde energie privé gebruiken, consumentenbescherming te bieden. Bovendien compenseert TGPNL een grote groep klanten die inmiddels is vertrokken. TGPNL zegt ook toe de voorwaarden voor bestaande klanten die op hun woonadres nu onder zakelijke voorwaarden worden beleverd, maar de geleverde energie privé gebruiken, aan te passen aan de consumentenregelgeving. De ACM verklaart deze toezeggingen bindend voor TGPNL.

Dinsdag 30 april zal Dirk-Jan Wolfert in gesprek gaan met de ACM hoe dit het beste vormgegeven kan worden. 

Share thisShare this
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?