Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Rechtszaak tegen colportagepraktijken van Essent

Dinsdag 08 maart 2016 10:13Margot Boesveld

 

Een energiecontract afsluiten in een elektronicawinkel of een bouwmarkt. De meeste mensen klinkt dit gek in de oren, maar het is realiteit. Essent verkoopt in de MediaMarkt en Gamma al enige tijd energiecontracten. De Consumentenbond wil dat Essent consumenten compenseert die zonder bedenktermijn bij de Mediamarkt of in de Gamma een energiecontract hebben afgesloten. De belangenorganisatie stapt naar de rechter als Essent dit weigert. Dit staat in een brief gericht aan de energieleverancier, meldt de Consumentenbond maandag 7 maart.

Het gaat om consumenten die in het afgelopen jaar in een elektronicawinkel of bouwmarkt een contract hebben getekend en daar nu toch vanaf willen. De Consumentenbond wil dat Essent consumenten die afgelopen jaar bij de Media Markt of Gamma een energiecontract afsloten en dit alsnog willen opzeggen, alle kosten van afgenomen energie terugbetaalt. Doet het energiebedrijf dit niet, dan stapt de organisatie naar de rechter. Tot 1 december vorig jaar werd bij de verkoop van een energiecontract in de Mediamarkt en de Gamma gezegd dat er geen bedenktermijn was. 

Verkoop buiten de verkoopruimte

Het gaat in dit geval om verkoop buiten de verkoopruimte, vergelijkbaar met verkoop op straat of aan de deur. De consument is in zo'n situatie onvoldoende voorbereid en daardoor geneigd te snel een keuze te maken. De verkoopmethode van Essent valt onder de colportagewet. Om de consument te beschermen, is het daarom verplicht een bedenktijd van twee weken te geven. Als een bedrijf geen of onvoldoende informatie geeft over bedenktijd, dan wordt de termijn volgens het consumentenrecht met maximaal twaalf maanden verlengd. Volgens de Consumentenbond hoeven consumenten in dat geval niet te betalen voor een product dat ze in de tussentijd hebben afgenomen. Als een bedrijf de benodigde informatie alsnog geeft, dan geldt de termijn van twee weken vanaf het moment dat de informatie is verstrekt.

Niet 1 jarig, maar een 3 jarig contract

Het ging om een contract voor een periode van 3 jaar. Allereerst zijn de tarieven van het contract niet gunstig. Wanneer de consument het contract wil ontbinden, dan wordt er een opzegboete in rekening gebracht van maximaal € 250,-. Daarnaast moet de consument ook de cadeaukaart (ca. € 150,-) terug betalen. Vereniging de Vastelastenbond assisteert en adviseert de consumenten die van het contract af willen. In sommige gevallen kan de klant direct - boetevrij- overstappen. 

December 2015 

In december werd Essent verplicht gesteld om de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen toe te passen op dergelijke energiecontracten. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) oordeelde vorig jaar dat Essent verplicht was om klanten twee weken de tijd te geven. Daarna heeft Essent de werkwijze anagepast. De Consumentenbond komt met een vervolg en heeft de energieleverancier gevraagd om een passende oplossing voor klanten die het contract willen opzeggen. "Maar tot op heden komt Essent deze klanten niet afdoende tegemoet”, aldus de organisatie.

De Consumentenbond hoort van consumenten dat Essent wel bereid is het contract te ontbinden. Maar het bedrijf wil de kosten voor de al afgenomen energie niet terugbetalen. Bovendien zou de energieleverancier het bedrag van een bij het contract verstrekte waardebon terugeisen. Ze kregen bij een contract van drie jaar een cadeaubon van 150 euro. Hoewel consumenten nu wel binnen veertien dagen hun contract kunnen ontbinden, zijn ze verplicht de cadeaukaart uit te geven. De kaart inleveren of gewoonweg vernietigen is geen optie, het bedrag wordt namelijk door middel van automatische incasso door Essent van de rekening afgeschreven.

Contract opzeggen

De consumentenbond en Vereniging Eigen Huis hebben een voorbeeldbrief opgesteld die consumenten kunnen gebruiken om het contract te laten ontbinden. Allereerst kan men zich beroepen op het feit dat er foutieve informatie is verstrekt en daarnaast had de verkoper een modelformulier mee moeten meegeven om de koop te kunnen ontbinden. 

Gerelateerde artikelen

Essent in de MediaMarkt

Overwinning consument: Wettelijke bedenktijd verplicht bij verkoop energiecontract in winkel

 

 

 

Bron: Radar, Consumentenbond en Nu.nl

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over